Gå til innhold

Endre "Normal" tekst via CSS

Anbefalte innlegg

Støtte på et lite problem da jeg satte opp en side med CSS.

Jeg kjører et eksternt stylesheet som jeg har linket til ifra ca 40 subsider. Har lagt inn H1 og H2 foreløpig (headers altså). Disse funker fint å endre på i CSS-fila, men jeg lurer på om det er mulig å få endret all "normal" tekst (tekst som ikke er spesifisert med <font> foran, bare standard Times New Roman, 12pt osv.)?

Hva må jeg sette inn i CSS-fila for å få til det?

Håper det er mulig å forstå problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: du bør ikke bruke store bokstaver (BODY).

2: pt? Hva med px eller em? Husker ikke helt hva pt skal være godt for jeg :oops:

3: times suger møkk på steder normale mennesker aldri kommer til. Spør hvem som helst her på forumet. Avslutt alltid med en generic font i listen din (eller er times generic?) Les mer på www.w3schools.com/css orker ikke grave fram hele linken, men du finner det sikkert

Lenke til kommentar

kan bruke

pt(points) 1pt = ett punkt

px(pixels) 1px = en prikk på skjermen

eller em(husker ikke hva det står for) 1em = ca "vanlig skriftstørrelse på skjerm" => ca 10px...

en grei måte å sette opp et stylesheet med tanke på font-size er at du i body setter f.eks: font-size: 10pt; så bruker du font-size: $x%; under classes og id' og annet...

if($x>100){

font-size = større enn det du definerte i body

}elseif($x<){

font-size = mindre enn det du definerte i body

}elseif($x=100){

font-size = lik det du skrev i body

}

<-- sikkert bare meg sjæl og evt andre script geek's som forsto det, men jeg synes det var en bra forklaring...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...