Gå til innhold

Jobbe innen film i USA

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Det er aldri lett å skulle finne ut hva man vil bli når man blir stor, derav denne tråden. Det er spesielt vanskelig når det man vil kanskje ikke er det som bringer mest penger, eller i det hele tatt er greit å få tak i jobb innenfor.

Det er mange forskjellige ting jeg vurderer - men stadig faller tankene mine tilbake på filmbransjen. Det er vel det jeg aller helst vil, om jeg ikke skal tenke på jobbmuligheter og lønn. Det er særlig innenfor kostyme og/eller make-up og lignende jeg syns er mest fristende men andre ting er ikke utelukket - det er bare at jeg vet ikke så mye om det. Da tenker jeg helst på innenfor filmer produsert i USA - her er det vel større marked og dermed flere muligheter (det er også her jeg bor for øyeblikket)

Kan dette bli realitet, eller er det bare drømmer? :hm: :hmm:

Er det noen spesifikk utdanning man ville trengt eller dratt nytte av, eller kunne jeg ha utdanna meg til en mer trygg, "back up"-løsning om min karriere innen filmbransjen skulle vise seg å feile helt? Hvordan går man i det hele tatt frem??

Regner jo med at lønna ikke er den beste med mindre man får skaffa seg jobb i en veldig stor film(?), men til syvende og sist kommer trivsel over lønn.

Sitter med så mange spørsmål, men hodet mitt er et eneste stort kaos.

Endret av McKibben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at det ikkje virker som at Hollywood mangler folk som kan jobbe med filmproduksjon, så må du nesten satse på å kunne konkurrere på kompetanse.

Den tryggaste vegen å gå vil være å ta ei utdanning innanfor f.eks film og TV-produksjon. På den måten får du i alle fall bygd opp ei grunnleggande kompetanse.

Det andre alternativet er å bli sjølvlært og deretter prøve lykka.

Mange av dei beste innanfor kostyme og spesialeffektar seier at det er heilt avgjerande å beherske både skjønnheits make-up og maskelaging. Dersom du ikkje klarer å sminke slik at du forsterker skjønnheit så vil du heller ikkje klare å lage realistiske monster-masker.

Innanfor f.eks kostyme og make-up så er det nok spesielt vanskelig å få jobb. De er nok mange som kan få til ein slik jobb med greit resultat. Skal du som utlending klare å få deg ein slik jobb så må du være svært dyktig. Dersom du tar ei utdanning innanfor film og TV så vil du både få litt praktisk erfaring og også nokre studentfilmar og liknande som du kan vise til som relevant erfaring.

Så mitt råd vil være at i fyrste omgang sjekker muligheitene for å få jobb i Norge. Det er nok lettare å få jobb i heimlandet, og erfaringa du bygger deg opp vil gjere deg meir attraktiv i utlandet. Denne typer jobber gjer deg meir attraktiv jo meir erfaring og prosjekter som du kan vise til. Dette er ikkje slik som med dei som vil bli skodespelarar og som må satse alt i ung alder for å lykkast før dei blir for gamle, her er det erfaring som gjeld.

Det er heller ikkje umogleg å satse meir mot å finne investorar som kan sponse filmproduksjoner som du sjølv står bak. Har du råd eller du har dei rette kontaktene så kan du rett og slett være sminkør for dine eigne filmar og på den måten jobbe med nøyaktig den type filmar som du vil jobbe med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Helt enig med det The Avatar skriver.

Men for å øke sjansene for å komme deg i utlandet kan du også ta utdanningen i utlandet, i england, usa eller australia, da får du jo enda mer kontakter der borte som øker sjansen. Fins også muligheter for å ta internships i usa der du kan havne i film bransjen, som du kan ordne via Kilroy, men da må du ha en relevant utdanning eller jobb i forhold til internshippe du søker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...