BadCat Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Tydeligvis noe som er kaputt allerde siden du presterer å få til 4 like poster. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 (endret) Må si meg helt uenig i at vanlig kjøling ikke er tilstrekkelig. Spesielt på en så gjerrig plattform som GTX 970. Et slikt kort holder greit ut reklamasjonstiden, om ikke mye lengre, uten problem. Har et HD 5850 fra 2009, som ikke har gitt et eneste tegn på slitasje enda. Alt kan selvsagt bli bedre med tanke på temperaturer etc., men forskjellen i ytelse er i realiteten neglisjerbar, spesielt sett i forhold til investert sum og krav til vedlikehold (og mistet garanti selvsagt). Vannkjøling med loop er og forblir for de spesielt interesserte. Nå som dagens prosessorer lar seg kjøle med 300-800 RPM på vifta skal man ikke ha et grafikkort som durer ivei med >=2000 RPM på last. Det er faktisk meget irriterende når folk streamer eller laster opp klipp til YouTube med masse viftestøy i bakgrunen. Eller så spiller man flerspiller sammen med folk som har skrøpelige mikrofoner og flust med viftestøy. Tro det eller ei, men man blir faktisk sliten etter X-antall timer med støy per dag. Etter 15 år med viftenes brus er det ikke tilstrekkelig med "vanlig" kjøling man kan halvere temperaturen og minimere støyen. Hybridløsningene er i alle fall et godt alternativ. På GTX 980 Ti er det nesten ikke prisforskjell heller mellom "vanlig" og hybrid. Useriøse velger selvsagt billigste eller enkleste løsning og ender opp med unødvendige problemer. Det er for sent den dagen du er 40 år og innser at du skulle ha valgt ei løsning med mindre støy den dagen du var 20. Endret 3. april 2016 av BadCat Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 (endret) Tydeligvis noe som er kaputt allerde siden du presterer å få til 4 like poster.#mobile! Endret 3. april 2016 av Lesh02 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 3. april 2016 Forfatter Del Skrevet 3. april 2016 (endret) Jada Lesh, det er ikke vanlig å få problemer med skjermkortet før den tid. Det er nok snarere som du sier, et oppgradeingsbehov for ytelse, som kommer først. Må si meg helt uenig i at vanlig kjøling ikke er tilstrekkelig. Spesielt på en så gjerrig plattform som GTX 970. Et slikt kort holder greit ut reklamasjonstiden, om ikke mye lengre, uten problem. Har et HD 5850 fra 2009, som ikke har gitt et eneste tegn på slitasje enda. Alt kan selvsagt bli bedre med tanke på temperaturer etc., men forskjellen i ytelse er i realiteten neglisjerbar, spesielt sett i forhold til investert sum og krav til vedlikehold (og mistet garanti selvsagt). Vannkjøling med loop er og forblir for de spesielt interesserte. Nå som dagens prosessorer lar seg kjøle med 300-800 RPM på vifta skal man ikke ha et grafikkort som durer ivei med >=2000 RPM på last.Det er faktisk meget irriterende når folk streamer eller laster opp klipp til YouTube med masse viftestøy i bakgrunen. Eller så spiller man flerspiller sammen med folk som har skrøpelige mikrofoner og flust med viftestøy. Tro det eller ei, men man blir faktisk sliten etter X-antall timer med støy per dag.Etter 15 år med viftenes brus er det ikke tilstrekkelig med "vanlig" kjøling man kan halvere temperaturen og minimere støyen. Hybridløsningene er i alle fall et godt alternativ. På GTX 980 Ti er det nesten ikke prisforskjell heller mellom "vanlig" og hybrid.Useriøse velger selvsagt billigste eller enkleste løsning og ender opp med unødvendige problemer. Det er for sent den dagen du er 40 år og innser at du skulle ha valgt ei løsning med mindre støy den dagen du var 20. Et MSI GeForce GTX 970 Gaming som jeg har nå på min hovedmaskin spinner ikke viftene ved idle eller lett gaming, og går maks opp til 30 dBA på kortet i seg selv ved full load. Med Fractal Design Define R5, oppleves kortet helt og aldeles musestille. Ser ikke hvordan det skal være verdt investeringen å skaffe seg vannkjøling til tross for dette. Endret 3. april 2016 av Agentspoon Lenke til kommentar
Strato Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Det er ikke vanskelig å lage skikkelig stillegående bygg uten vann. Moderne grafikkort med store kjølere er jo nesten lydløse selv ved last. Som agent sier. 30db er ikke mye. Putt det inn i et kabinett med lydmatte så blir det musestille. Påstanden om at man bør gå for vannkjøling kan jeg ikke være enig i. Det er dyrt og gir lite for pengene. Hybridløsningene har også vist seg å ikke være særlig mye roligere enn vanlige kort. Vannkjøling med loop er i alle fall for entusiaster. Det er ikke det denne tråden henvender seg til tror jeg. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 (endret) Jeg har ikke sagt man må kjøpe veskekjøling men at hybridkjølerne som er kommet i senere tid er verdt å se nærmere på for folk som har last på grafikkortet store deler av tiden. Folk som idler kan selvfølgelig gå for et kort som kan settes i passivt modus. Forhåpentlig kommer det vifteløse grafikkort med TDP på ca 70 Watt og dugelig ytelse i neste generason, noe som har vært så godt som ikke eksisterende i 9XX-serien.Det er greit nok dersom man ikke skal plage andre, men sitter man på TeamSpeak med titalls andre som har vifter som suser som i en storm så er det irriterende. De mer populære mikrofonene for tiden plukker opp det som er av støy i rommet. Hver gang noen trykker push to talk så er tyfonen igang. Endret 3. april 2016 av BadCat Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Takk, og tror denne 13 åringen her blir fornøyd uansett de neste årene når jeg sparte opp helt selv og dytter ut pentiumen! (Ja de fleste har noe 6k greier fra Multicom..) Lykke til med jakten på skjeen.. Endret 4. april 2016 av Lesh02 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Hva må man ut med for en gaming-PC uten mus/tastatur/skjerm som passer i et lite kabinett i stua for tida? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Akkurat så mye du vil. Kommer helt an på kravene dine. Lenke til kommentar
knut ivar Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 (endret) hei og hå pompel og piltJeg leser og ser, men ser fortsatt ikke noe 2011-3 ... er jeg fullstendig detti av hw lasset eller, er trådstarter fortsatt litt (t)rådvill?mitt valg..Capital Offence ? grunn... jeg bytter pc hvert 6-8 år.. ergo... når man først kjøper så kjøper man... Jeg har fått tak på et MSI 970 4G kort ( oooh jubel ..oh glede), har også et kabinett stående og støve ned av typen Lian-LI PC-A10 Jeg er av den typen som fryser på ryggen når jeg ser ei kasse stå gulvet som en støvsuger, ergo så liker man det stille, VELDIG stille når maskina står 24/7 og surrer..Til mitt spørsmål: Vil den kassa fortsatt funke? -og ettersom jeg er av typen som liker ...tyyyystnad ... og tystnad hele tia uten at jeg trenger å gjøre annet enn vanlig rengjøring inni og utenpå- så lurer je på en liten ting... har noen et tips på lukka vannkjøling som passer inn her? tenkte på vannkjøling av heila driden... CPU-GPU-bridge®-Minne etc etc...finnes det noe som funker?Jeg har sett på noen systemer, men finnes det lukka systemer som dekker alt?trenger ikke være noe fancy blingbling, ettersom jeg vil ha kassa lukka og så stille, at katta kan sove på den på full load :-p Endret 15. april 2016 av Pitbullberg Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 6-8 år!? Vel, om du skal ha noen sjanse på det, så er det 2011-3 som du er inne på som er den eneste muligheten. Disse byggene i denne tråden er ikke det beste du kan få, det er ikke hva som kommer til å vare lengst heller. Det er: "Billigst mulig, men som fremdeles kan kalles en gamer." Og så er det: "Best bang for buck." Og: "Best bang for buck, men med dyrt skjermkort.". Allerede nå finnes det spill som vil stresse storebroren til 6600K, om du har kraftig nok skjermkort til det. 6600K passer veldig fint med et GTX970, eller AMDs tilsvarende; R9 390 som du finner i "Black Refinery". Men når du putter inn skjermkort som kan drive nye spill i høyere oppløsning i 120fps+, så setter det større krav til CPU. 6700K Klarer jobben finfint foreløpig, bittelitt bedre enn Haswell-E faktisk. Men det er ingen tvil om at den rimelige 6 kjerneren 5820K (f.eks) er en kraftigere CPU som kan brukes til alt, og som vil gi bedre ytelse i det lange løp. Bare et lite problem egentlig; Broadwell-E er rett rundt hjørnet. Skulle vært på markedet nå faktisk. Asrock la nettopp ut nye BIOS'er slik at deres 2011-3 hovedkort kan bruke Broadwell-E CPU'er. Det betyr at vi snart får lagertømming på Haswell-E, og det kan dukke opp noen svært gode kjøp der. Eller man kan gå for en Broadwell-E. Akkurat i dag er det uansett kanskje litt dumt å handle CPU til 2011-3 sokkelen. De nye CPU'ene er rett rundt hjørnet. Når det gjelder vannkjøling så er det nok kanskje en ide å kikke på nytt kabinett. Skal du ha det så stille som mulig så er det stort radiator areal som er viktig. Stort nok, og du kan i teorien kjøre uten vifter i det hele tatt. Kikker du inne hos EKWB for eksempel, så vil du også se hvilke vannblokker som de har tilgjengelig for de forskjellige hovedkortene. Der finner du til enkelte hovedkort, monoblokker som dekker det meste, eller kit med flere blokker. Hvor mye det har for seg å vannkjøle alt, vil variere med bruken. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 15. april 2016 Forfatter Del Skrevet 15. april 2016 Grunnen til at det mangler 2011-3 sokkel er rett og slett som Gabri3l sier, verdi for pengene. i5 6600K + Gigabyte Z170 = 3500 kr i7 5820K + MSI X99 = 6500 kr For spill gjør en lurt å investere differansen på 3000 kroner i heftigere skjermkort. Skal PCen brukes til bearbeiding og produksjon av media, blir saken en annen. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 (endret) De som har fulgt med har fått i7 5820K + Hovedkort for 5k. Ser ikke helt logikken i å sammenligne en prosessor uten HT mot en med. Kall det value for money eller hva som helst, den som først har hatt HEDT vil ikke til/tilbake til DT-segmentet. Streaming og content creation er utbredt i dag, der har man god bruk for HT og ekstra kjerner. Endret 15. april 2016 av BadCat Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 15. april 2016 Forfatter Del Skrevet 15. april 2016 Hva tar du utgangspunkt i nå? At en kjøpte prosessoren når den var på sitt billigste for to år siden før oljekrisen slo til? Vel, da fantes også i5 4690K til 1600 kroner, så den negative utviklingen har vært gjeldende for begge to. Den som har Ferrari vil heller ikke tilbake til Audi. Det betyr ikke at alle tar seg råd til eller har bruk for en Ferrari. Det er riktig at en tar nytte av HT og ekstra kjerner til streaming, men det finnes også særdeles mange streamere som ikke sitter på et i nærheten like kraftig oppsett som Capital Offense (... eller Black Refinery for den saks skyld), og klarer seg utmerket. Det er ikke et must. Jeg sier ikke at i7 5820K ikke har sin plass blant byggere, men at den enn så lenge med tanke på back for the buck, ikke har vært konkurransedyktig i målgruppene som er tiltenkt for de to mest kostbare byggene i tråden. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Akkurat så mye du vil. Kommer helt an på kravene dine.Så mye jeg vil, ja, så klart. Men hvor lite? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Som sagt, det kommer helt an på kravene du har. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Akkurat så mye du vil. Kommer helt an på kravene dine.Så mye jeg vil, ja, så klart. Men hvor lite? Du har kanskje ikke fått med deg at TS holder første posten i denne tråden oppdatert med forslag i 3 prisklasser? Billigste er denne. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Du har kanskje ikke fått med deg at TS holder første posten i denne tråden oppdatert med forslag i 3 prisklasser? Billigste er denne.Var kanskje ikke tydelig nok, men jeg tenker på en gaming-pc i et HTPC-kabinett sånn i utgpkt. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Noen har krav som tilsier at de trenger minst 1x 980ti, andre kan klare seg med 750ti. Som du ser så må vi nesten vite hva kravene dine er før vi anbefaler noe som helst =) Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Du har kanskje ikke fått med deg at TS holder første posten i denne tråden oppdatert med forslag i 3 prisklasser? Billigste er denne.Var kanskje ikke tydelig nok, men jeg tenker på en gaming-pc i et HTPC-kabinett sånn i utgpkt. Ja, men da er det bare å velge et annet kabinett.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå