Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kyrre:

Mine erfaringer tilsier at nærfeltshøyttalere under 6,5" bass og 7-8 kg kabinett, låter anstrengt selv på vanlig lyttevolum <=85 dB. Altså lyden er bra, men du hører at høyttalerne anstrenger seg for å levere. Anbefaler derfor 6,5" og 8" bass. Da spiller de også ned mot 40 Hz. Man får helt greie høyttalere med 3", 4" og 5" bass, men spørsmålet er om man makter å lytte til de i 5 år. I mine øyne er det bomkjøp dersom man ikke sikter mot å ha høyttalere i minst 5 år.

Det er ikke vits i å ha over 85 dB i sweetspot for da vil hørselssansen delvis skru seg av etter en stund for å motvirke skade. Volumet oppfattes lavere og man kompanserer med mer volum, og runddansen er i gang. De fleste har opplevd å komme inn i et rom hvor noen etter et par timer titting har TV-en på max volum til skrekk for den som plutselig går inn i rommet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har begrenset meg til 5-tommer størrelse ettersom jeg synes det var maksimal størrelse for skrivebordet mitt. Jeg har bestilt AudioEngine 5+ og AudioEngine Dac1, for å kunne sammenligne med JBL LSR305. Sistnevnte kjøpte jeg etter å ha lyttet opp imot M-Audio BX5 Carbon, AV42 av samme merke, Rokit G3 5, Genelec, Focal, Yamaha RS5 og Adam A5X. For å si det sånn er Adam A5X like mye bedre enn JBL, som mine JBL er bedre enn Logitech. Hehe, nei, kanskje ikke, men det er snakk om en hel ekstra dimensjon i lydbildet. Til over 6k, ble det imidlertid for dyrt for egen del. Resten var JBL bedre enn.

AudioEngine 5+ har blitt anbefalt veldig rundt omkring, men det er ingen i Norge som har dem i butikk. Derfor har jeg egentlig kun for fremtidige anbefalinger i denne tråden, bestilt et par hjem, sammen med en dyrere DAC enn hva jeg har nå. Jeg reiser imidlertid på søndag, så hvis jeg ikke får de i morgen, får jeg ikke testet før 4. August. Til gjengjeld vil jeg da teste de gjerne to beste bang for the buck studio monitorene, og i tillegg kunne konkludere med om en relativt dyr DAC har noe for seg, og om en bør ha en sub også. Isåfall har nok det BadCat sier, noe for seg, nemlig å kjøpe 8-tommers høyttalere. Dette var info jeg lette febrilsk etter i et tre ukers dypdukk etter studio monitorer, så skal bli godt å få svar etter egen erfaring. :)

Edit: Med forbehold om at jeg ikke har testet AE 5+ enda, så vil jeg si at mine Swans M200 MKIII i barndomshjemmet mitt som jeg fikk til 3000 kroner, spiller en del bedre enn JBL og alt annet jeg har hørt i den prisklassen. De ligner litt Adam A5X, men passer bedre til klassisk, jazz og rock, mens Adam A5X er mer electronic og EDM. Skulle jeg kjøpt på ny, har jeg en vag anelse av at det hadde blitt å punge ut ekstra for Adam A5X. ^^

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Kommer moms og skatt i tillegg ved bestilling fra proshop? Ser at grafikkortet kun fåes kjøpt fra proshop, er det noen andre kort som er å anbefale til black refinery?

moms skal være inkludert om du ikke er på bedriftsiden, og om du er på .no domenet så er det ingen skatt

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.
Jeg tok og benyttet meg av mye av den gode hjelpen i tråden, men lurer på om jeg har gått på en liten bomert.
Igår kjøpte jeg meg MSI Z9Z gaming 3 (Black Refinery) men så begynte jeg og tenke på om hvis jeg noen gang skal oppgradere litt, så ser jeg at Capital offense benytter seg av MSI Z9Z Gaming 5. når jeg sier oppgradere da tenker jeg og kjøpe enda ett MSi Geforce gtx 970.
Så spørsmålet mitt her er vel egetlig, er det store forskjellen på disse hovedkortene? (ser det bare er rundt 100 kroner på komplett)
Og har jeg gått på en smell når d kommer til oppgradering hvis jeg vil kjøre SLI en gang?

Lenke til kommentar

MSI Gaming 3 er ikke beregnet på SLi, nei. :( Hos rimeligste nettbutikk er det 300 kroner forskjell på hovedkortene. Black Refinery er i utgangspunktet ment å være en single kort konfigurasjon. Aller helst ser jeg at alle byggene skal være det, pågrunn av micro stutter og andre svakheter ved SLi og CF-teknologi. Capital Offense burde også hatt bare et kort, men per nå er ikke GTX 980 Ti rimelig nok i forhold til GTX 970 i SLi, til at det har vært et tema.

Når en kjøper PC vil jeg alltid ta utgangspunkt i hva brukeren trenger der og da. Om en skal forsøke å framtidssikre det, blir det en for stor sum lagt i potensielle oppgraderinger, når de fleste kjøper nytt når det kommer til HK og GPU, når det har gått en del år uansett. Det skyldes rett og slett nye teknologier. Prosessorer får nye socketer, skjermkort får støtte for ny software og funksjonalitet i forhold til annet utstyr. Skal en kjøpe nytt på et slikt tidspunkt, er prisen på samme modell skjermkort foreldet og kunstig høy. Da er det som regel bedre å kjøpe et enkelt nytt kort i stedet. Alternativet er å handle brukt, men da må en jakte etter gamle skjermkort med kort eller ingen garantistid igjen, og må ta en liten risiko sånn sett. Å kjøpe nyere komponenter brukt, er sånn sett enklere.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt, den fungerer ypperlig til sli ja, den har en slot imellom dobbelt-tykkelse kort også, så den er ekstra god. 

8x med 2 kort, men det byr ikke på problemer. 

Har den selv i 3-4 maskiner med 2 kort. 

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke en SLi bridge da? :/ Fra hva jeg leste på forum, var det vanskelig å få til SLi på Gaming 3, men mulig du har rett her? 

Regner uansett med at hovedkortene blir byttet ut sammen med prosessor snart pga. Skylake i løpet av de kommende dagene. :)

Lenke til kommentar

Må bare spør her. Dere diskuterer msi gaming 3. og det går ikke sli der.

jeg kjøpte gigabyte gaming 3 pga mulighet for sli....

Eller tok jeg helt feil der?

Rimelig sikker på at gigabyte gaming 3 støtter sli... måtte bare høre med ekspertene her. ;)

ps: rimelig sikker på at JBL vinner Agentspoon... ;)

Endret av stephan4x4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...