Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du burde absolutt bytte begge.

Vet, da baller det på seg med ram og hovedkort også, men det er kanskje like greit. Har spilt BF1 ganske mye, men på lave innstillinger, relativt greit (ikke silkeglatt, men ganske spillbart). Er det slik at med en i5 og 1070 kan spille BF1 på full grafikk?

1060 holder faktisk, så lenge vi ikke snakker 4K-oppløsning.

Har ikke planer om 4K med det aller første nei, men kanskje siden. Er det et must?

Tror du et 1060 kan dra ivei f.eks BF1 på over 100Hz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør vente litt til partnerkortene kommer. De første batchene med stock kjølere bråker en del og blir litt varme .. tipper kort med aksialvifter er rett rundt hjørnet. Prisen er mer usikker da .. bør ikke koste mye mer enn 4K

En RX Vega 56 ligger likt eller noen få prosent over en 1070.

http://www.anandtech.com/bench/product/1938?vs=1941

Selges det ikke på så mange norske nettbutikker?
Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Et veldig populært kort, og helt nytt. Så litt vanskelig for alle butikker å få den på lager. Men komplett er "partner" butikk med AMD. Så de får tak i kort, og selger dem til veiledende i stedet for den prisen de kunne oppnådd grunnet krypto coin minere.

Helgens tilbud på denne skjermen, pluss et Vega 56 er en uslåelig kombinasjon. Billigste tilsvarende skjerm til et Nvidia skjermkort koster per i dag ~5600 Kr (som forøvrig er en ganske god pris for denne). Og blir dermed ~1900 Kr dyrere. For litt dårligere gjennomsnittlig ytelse.. Per i dag.. Compute ytelsen til Vega 56 er mye høyere enn GTX1070s..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Har spart opp penger i ett helt år nå, vil realisere barndomsdrømmen, om å få et beist av ett gaming pc.

Vil Bruke rundt 35 tusen, pluss minus 2000kr. Men er ikke så flink til å vite hva jeg burde velge. og hvor jeg burde handle.

Har brukt bærbar pc i cirka 8 år, og spillet alle spill på medium til low.

Tenkte jeg vil ha en Pc med: gtx 1080 ti. 32gb ram, i7 7700k, 30-34 tommer curved 3440x1440, ips skjerm, med 100-144hz refresh og g-sync.

Mer enn det vet jeg ikke hva jeg burde velge, eller om jeg burde endre på det jeg vil ha. vet ikke ossen de komponentene vil virke med hverandre.

Noen som kunne gitt meg tips, eller gitt meg en link til en pc i den pris klassen 33-37k?

Setter pris på all feedback.

Lenke til kommentar

Et veldig populært kort, og helt nytt. Så litt vanskelig for alle butikker å få den på lager. Men komplett er "partner" butikk med AMD. Så de får tak i kort, og selger dem til veiledende i stedet for den prisen de kunne oppnådd grunnet krypto coin minere.

Helgens tilbud på denne skjermen, pluss et Vega 56 er en uslåelig kombinasjon. Billigste tilsvarende skjerm til et Nvidia skjermkort koster per i dag ~5600 Kr (som forøvrig er en ganske god pris for denne). Og blir dermed ~1900 Kr dyrere. For litt dårligere gjennomsnittlig ytelse.. Per i dag.. Compute ytelsen til Vega 56 er mye høyere enn GTX1070s..

Så du mener Vega 56 er et bedre kjøp enn en 1070-kort?

Lenke til kommentar

Uten en skjerm med adaptive sync blir det litt hipp som happ. V56 bruker litt mer strøm, men er også litt raskere i gjennomsnitt. Det er det at Freesync skjermer til AMD skjermkort, er til dels mye billigere enn G-Sync skjermer til Nvidia. Som i hovedsak gjør at jeg anbefaler V56. Om du ikke vet så mye om adaptive sync, og hvor viktig det kan være, kan du ta en titt i FAQ i signaturen min.

Ellers er AMD kjent for å lage "Fine Wine" skjermkort. Altså, de blir bedre med alderen. Litt flåsete, for det gjør de jo selvsagt ikke. Men relativt til sine Nvidia konkurrerende kort, så er det flere AMD skjermkort som ble regnet som svakere ved lansering. Men som sterkere i dag. For eksempel HD7970 som var 10% bak GTX680 ved lansering, var plutselig 10% forran 2 år senere. R9 290X var tregere enn GTX780Ti ved lansering, men ikke nå. Fury X var et par prosent bak GTX980Ti ved lansering, men regnes som det raskere av dem i dag. V56 har ganske mye høyere ren regnekraft enn 1070. Så jeg regner det som sannsynlig at den lille ledelsen V56 allerede har i spillytelse i dag, faktisk kan øke fremover. Og det ryktes at Nvidia vil komme med et kraftigere kort enn 1070 før Jul (kanskje 1070Ti), nettopp fordi V56 slår et av deres "volum kort".

Men å gamble på fremtidig ytelse er heller ikke kjøps argument egentlig. Det er mer en trygghet å ha i bakhodet. I de fleste tilfeller vil du ikke merke forskjell på de få prosentene mellom V56 og 1070. Det gir mer mening å se på hvilke spill hvilke skjermkort gjør det bra i, dersom man har et spill som er veldig viktig, og det er stor forskjell mellom kortene i det spillet.

V56 er vel ~20% raskere i BF1 enn 1070FE. Så det kan være et argument for V56, for dette kan faktisk merkes avhengig av innstillinger/fps. Men om du kjøper et 1070 med tredjeparts kjøler og overklokking får du nok ledelsen ned til ~10%, kanskje til og med 0-5% om du overklokker selv. Men da er jo ikke lavere strømforbruk til GTX1070 et argument lenger. Ihvertfall ikke i den tittelen. Med mindre du overklokker V56 også, men da tar det jo også tilbake ledelses kronen..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uten en skjerm med adaptive sync blir det litt hipp som happ. V56 bruker litt mer strøm, men er også litt raskere i gjennomsnitt. Det er det at Freesync skjermer til AMD skjermkort, er til dels mye billigere enn G-Sync skjermer til Nvidia. Som i hovedsak gjør at jeg anbefaler V56. Om du ikke vet så mye om adaptive sync, og hvor viktig det kan være, kan du ta en titt i FAQ i signaturen min.

Ellers er AMD kjent for å lage "Fine Wine" skjermkort. Altså, de blir bedre med alderen. Litt flåsete, for det gjør de jo selvsagt ikke. Men relativt til sine Nvidia konkurrerende kort, så er det flere AMD skjermkort som ble regnet som svakere ved lansering. Men som sterkere i dag. For eksempel HD7970 som var 10% bak GTX680 ved lansering, var plutselig 10% forran 2 år senere. R9 290X var tregere enn GTX780Ti ved lansering, men ikke nå. Fury X var et par prosent bak GTX980Ti ved lansering, men regnes som det raskere av dem i dag. V56 har ganske mye høyere ren regnekraft enn 1070. Så jeg regner det som sannsynlig at den lille ledelsen V56 allerede har i spillytelse i dag, faktisk kan øke fremover. Og det ryktes at Nvidia vil komme med et kraftigere kort enn 1070 før Jul (kanskje 1070Ti), nettopp fordi V56 slår et av deres "volum kort".

Men å gamble på fremtidig ytelse er heller ikke kjøps argument egentlig. Det er mer en trygghet å ha i bakhodet. I de fleste tilfeller vil du ikke merke forskjell på de få prosentene mellom V56 og 1070. Det gir mer mening å se på hvilke spill hvilke skjermkort gjør det bra i, dersom man har et spill som er veldig viktig, og det er stor forskjell mellom kortene i det spillet.

V56 er vel ~20% raskere i BF1 enn 1070FE. Så det kan være et argument for V56, for dette kan faktisk merkes avhengig av innstillinger/fps. Men om du kjøper et 1070 med tredjeparts kjøler og overklokking får du nok ledelsen ned til ~10%, kanskje til og med 0-5% om du overklokker selv. Men da er jo ikke lavere strømforbruk til GTX1070 et argument lenger. Ihvertfall ikke i den tittelen. Med mindre du overklokker V56 også, men da tar det jo også tilbake ledelses kronen..

Vega 56 er guds gave til battlefield 1, så jeg ville valgt den selv. Spiller nesten bare BF :)

Hvordan er det med støy/kjøling på dem, er det egentlig et problem? Jeg leste litt rundt på nettet og så at dette stadig kom opp som ulemper.

En annen ting jeg så var et minnefrekvensen bare var en brøkdel av hva f.eks 1070 har, spiller det noen stor rolle?

Lenke til kommentar

Støy er noe man må tenke på, og de kortene som er ute nå støyer en del. Det kommer partnerkort med bedre kjølere snart, ville gått for en av de når de kommer.

Hastigheten på minnet kan ikke sammenlignes fordi det er ikke samme teknologi.

Vega 56 er et raskere kort enn 1070, enkelt og greit.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Støy er noe man må tenke på, og de kortene som er ute nå støyer en del. Det kommer partnerkort med bedre kjølere snart, ville gått for en av de når de kommer.

Hastigheten på minnet kan ikke sammenlignes fordi det er ikke samme teknologi.

Vega 56 er et raskere kort enn 1070, enkelt og greit.

Parnerkort, er det kort med samme chipset/hardware, men med forskjellig mekanisk design? Asus, Msi, Gigabyte etc? Prisene varierer med opptil flere tusen kroner for samme kortet, noe jeg alltid har lurt på grunnen til.

Lenke til kommentar

Eneste forskjellen er kjøleren og eventuelt litt overklokk. Selv kjøper jeg gjerne de billigste modellene fordi jeg bytter til vannblokk, men hvis du skal ha luftkjølt skjermkort kan det lønne seg å invistere et par hundrelapper ekstra. De gode luftkjølte kortene har aksialvifter - dette er mer effektivt gitt at man har et kabinett som klarer å kvitte seg med varmen: Aksialvifter dumper varmen inni kabinettet, men man kan ha flere vifter på skjermkortet, de kan gå med lavere turtall og bråker mindre.

De kortene av Vega 56 som er ute nå har radialvifte, samme prinsipp som 1070 FE for eksempel. Dette er greie kort hvis man har et kabinett med dårlig luftfylt, fordi et skjermkort med radialvifte dumper selv luften helt ut av kassa. Det negative er at viften er mindre, har høyere turtall og bråker mer.

Edit

Denne skal iallfall være på vei og er et eksempel på en god kjøler med aksialvifter.

https://videocardz.com/72190/asus-shows-off-rog-strix-radeon-rx-vega-56

Normalt kommer disse kortene noen uker/mnd etter release av et nytt skjermkort. Hva prisen blir kan jeg bare gjette på. Vega rx 56 virker populær, så tipper prisene vil stige litt fremover.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Eneste forskjellen er kjøleren og eventuelt litt overklokk. Selv kjøper jeg gjerne de billigste modellene fordi jeg bytter til vannblokk, men hvis du skal ha luftkjølt skjermkort kan det lønne seg å invistere et par hundrelapper ekstra. De gode luftkjølte kortene har aksialvifter - dette er mer effektivt gitt at man har et kabinett som klarer å kvitte seg med varmen: Aksialvifter dumper varmen inni kabinettet, men man kan ha flere vifter på skjermkortet, de kan gå med lavere turtall og bråker mindre.

De kortene av Vega 56 som er ute nå har radialvifte, samme prinsipp som 1070 FE for eksempel. Dette er greie kort hvis man har et kabinett med dårlig luftfylt, fordi et skjermkort med radialvifte dumper selv luften helt ut av kassa. Det negative er at viften er mindre, har høyere turtall og bråker mer.

Edit

Denne skal iallfall være på vei og er et eksempel på en god kjøler med aksialvifter.

https://videocardz.com/72190/asus-shows-off-rog-strix-radeon-rx-vega-56

Normalt kommer disse kortene noen uker/mnd etter release av et nytt skjermkort. Hva prisen blir kan jeg bare gjette på. Vega rx 56 virker populær, så tipper prisene vil stige litt fremover.

Har ikke planer om vannkjøling nei, verken cpu eller gpu. Kortet jeg har nå har 3 aksialvifter (HD7950) og bråker som et helvette. Kortet tar jo i prinsippet varm luft fra kabinettet og blåser over kjøleren og sirkulerer denne lufta videre inne i kabinettet. Mistenker at kabinettvifta har for liten kapasitet. En annen ting er at cpu-vifta går for fullt dersom jeg ikke bruker et program som kontrollerer hastigheten (fanspeed). 

Lenke til kommentar

Joda det finnes bråkete aksialvifter også, ingen tvil. Potensialet er bare større gitt at det er en god kjøler og man har god sirkulasjon i kabinettet.

Vedr. hastighetsregulering av CPU og kabinettvifter så er f.eks nzxt grid+ v2 en kjekk liten sak :) du kan jo lese litt om den

Så det kan være lurt å vente til det kommer flere partnerkort på markedet som har bedre vifter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...