Gå til innhold

Anbefalte innlegg

The Corporal virker midt i blinken for mitt bruk, i alle fall om jeg kunne fått den litt mindre. Jeg har aldri bygget selv, men som jeg har forstått det er det bare å velge et mini-ITX-HK (MSI B250I Pro) og en modulær strømforsyning (Fractal Design Integra M 450W), så skal alt fint få plass i et kabinett som Fractal Design Core 500. Er det noe i veien med dette oppsettet? 

 

Og vil jeg trenge noe mer kjøling? Ser at det anbefalte kabinettet kommer med to vifter, mens mitt valgte har en. 

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I core 500 anbefales det vel å ha en eller to vifter i topp som inntak. Kjøp 1 ekstra 140mm, sett denne i fremre posisjon i topp som inntak. Da blåser du luft inn her, gjennom CPU-kjøleren (som orienteres til å blåse mot bakre vifte som følger med kassa) og så ut bak. Jeg ville prøvd sånn.

 

Core 500 støtter 160mm lange modulære strømforsyninger. De modulære kablene bygger også litt, så det kan være en fordel å ta en enhet som er kortere enn 160mm - da blir det mindre trangt. Kanskje gå for en 550W eller 650W av Evga Supernova G3?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva tråd jeg skulle spørre i men prøver meg her.

 

Jeg tenker å gå vekk fra konsoll gaming, men lurer på hva jeg eventuelt måtte ut med/ om noen har forslag til maskin for å nå kravene mine.

 

Jeg kommer til å spille spill som mass effect andromeda, battlefield 1 osv.

Jeg har et krav om at den skal klare 60 fps på medium.

 

Innspill settes pris på :)

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva tråd jeg skulle spørre i men prøver meg her.

 

Jeg tenker å gå vekk fra konsoll gaming, men lurer på hva jeg eventuelt måtte ut med/ om noen har forslag til maskin for å nå kravene mine.

 

Jeg kommer til å spille spill som mass effect andromeda, battlefield 1 osv.

Jeg har et krav om at den skal klare 60 fps på medium.

 

Innspill settes pris på :)

Du kan i utgangspunktet kjøpe hvilken som helst av maskinene på førstesiden og den burde klare alt du har sett for deg i det innlegget :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg sitter litt i samme båt som deg om dagen!

 

Jeg har allerede kjøpt meg ny case som er på vei fra Taiwan nå, men delene mangler. Jeg bruker 

 

 

 

Case fra Taiwan? Er det noe spesielt?

 

Kommer det noe nytt i tråden snart, Agentspoof?

 

 

Det er NCase M1 v5.. Lian Li som produserer dem så derav Taiwan! Fikk hente lapp i postkassa i dag så skal hentes i morgen :) Kom igjen å slipp de itx am4 hk'ene nå!!

 

Hvis de ikke kommer før eller samtidig med R5 launch blir jeg ihvertfall skuffet!

Lenke til kommentar

Hallais folkens, den gamle traveren min begyner å slite så på tide med en ny en. Satt sammen en liste med utgangspunkt i black refinery. Men og med at jeg ikke har bygget noe på 6 år så hadde det vært greit å fått en second opinion.

Noen som kunne tatt seg bryet å se over handlelisten min?

https://www.prisguide.no/liste/165422

 

Edit: Ser litt på minnet. Koster bare ett par hundrelapper å gå opp til 3200MHz og 16cl. Er det noe å hente på det?

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Nytt innlegg fra "Let's Make Apple Great Again!" tråden. :)

 

ktuFOTQ.png


f895cb779a8270436d93b2e637766cdd.png

 

 

 

Oppsummering:

  • #1 Skjerm som går kant-til-kant, 1080p oppløsning, har 2.5D bue, AMOLED, Gorilla Glass 5
  • #2 Bakside i presisjon-frest aluminium, med design inspirert av iPhone SE. 
  • #3 Hjem-knapp fjernet, fingeravtrykk-leser integrert i logo på baksiden. Iris-scanner lagt til.
  • #4 Gjøre tele- og vidvinkelkamera likeverdige, og integrere begge i kroppen til telefonen.
  • #5 Trådløs lading og bytte til USB-C kontakt med Fast Charge
  • #6 Øke tykkelsen på telefonen for å inkludere et 3500 mAH batteri
  • #7 IP68-sertifisering
  • #8 2.1 stereohøyttalere

 
Der andre har hatt fokus på ny funksjon og design, har Apple tenkt mer på brukeropplevelse. Ingen telefon er bedre polert enn iPhone. Den lugger sjeldent, oppleves enkel i bruk og er smidig til nesten ethvert formål. Det finnes imidlertid en mer avansert gruppe brukere, som mener at iPhone unødvendig har unngått å legge til vesentlig funksjonalitet. Dette burde Apple adressere direkte i iPhone X.
 
Skjerm
De tre viktigste punktene ved skjerm er:

  • ​Type panel: OLED, LCD etc.
  • Oppløsning: 720p, 1080p, 1440p, 4k etc.
  • Overflate: kant-til-kant, 2.5D buet skjerm, Gorilla Glass etc.

Type panel i iPhone X bør være AMOLED. Dette er en variant av OLED, som finnes i blant annet Samsung sine flaggskip. Fordelen med denne teknologien er at hver piksel belyses individuelt, slik at områder i bildet som er sort, ikke lyser opp. Dermed får du både perfekt sortnivå, og sparer strøm på å ikke lyse opp hele skjermen. Selve panelet består også av et enkelt lag, i stedet for flere, og er dermed med på å gjøre telefonen tynnere enn tilsvarende LCD. 
 
Oppløsning er et hett tema for telefoner. Visste du at 1080p på en 5,5 tommer skjerm, har like høy pikseltetthet, som 4K på en 11-tommer laptop? Det er derfor rart når forbrukere klager på at iPhone "bare" har full HD. Her har Apple valgt å være konservative, og ikke kastet seg med i kappløpet om flest mulig piksler. Jeg klarer selv såvidt å se forskjell på 720p og 1440p på Galaxy S7 Edge. Imidlertid merker jeg markant forskjell på ytelse og batteritid, mellom disse to innstillingene. Det er derfor en logisk slutning at oppløsningen ikke burde økes i neste generasjon iPhone, men beholdes på 1080p.
 
Overflaten er emnet som er mest kritisert hos dagens iPhone 7. Når Samsung har brukt OLED i sine telefoner, har de utnyttet fordelen av at OLED kan printes på nesten hvilken som helst overflate, inkludert bøyelige. De har brukt noe som kalles 2.5D glass, som er glass som rundes av langs kantene. Dette gjør det mulig at glasset følger skjermen helt ut til kanten. En vil dermed kunne få mer skjermareal, på mindre overflate. Her har iPhone tradisjonelt vært dårlige, med tykke rammer på alle modellene sine. Målet er at iPhone X skal bli langt mer lik Galaxy S8 i plassutnyttelse. I tillegg skal det bruke Gorilla Glass 5 av Corning, som tåler dobbelt så mye som forrige generasjon.
 
X9RY0OT.png
Dårlig konsept: I dette tilfellet er det 3D-glass, som tar en 90° vending. Dette vil ikke brukes i iPhone X, siden ved et fall vil landingen bli som et direkte støt. 2,5D glass lager i stedet  en slags avrundet kant, som gjør at telefonen kan få en glidende rund demping.
 
Verdt å merke seg er at den fysiske hjem-knappen faller helt bort fra fremsiden av telefonen, og blir erstattet med en avlang software-basert knapp nederst på skjermen, som bare dukker opp når den trengs. Fingeravtrykk-leseren blir sømløst integrert med eple-logoen på baksiden av telefonen i stedet.
 
Materialvalg og design
Valget av material er basert på tekniske egenskaper, men også estetikk. Det er ingen hemmelighet at den mest premium utseende iPhone per dags dato, er iPhone SE. Med strømlinjeformet kontrastfarger, helt flatt kamera og avrundet "chamfered" kanter, minner den mest om et smykke. Det er Apple på sitt mest minimalistiske, og beste.
 
Farget aluminium er en kontrast til Samsung som satser på glass på baksiden. I et marked der dominerende skjermer gjør at telefoner blir mer og mer like, er det like viktig å differensiere på selve materialet, som utformingen. Apple har alltid vært best på presisjon-frest aluminium, og bør fortsette med dette. Det aller viktigste er likevel at Apple ikke fortsetter med samme design som før, siden dette oppleves som til de grader oppbrukt.
03KwxiT.jpg
 
PS: En del tror feilaktig at en ikke kan ha trådløs lading gjennom metall. Dette stemmer ikke, og Qualcomm var allerede i 2015 fremme med teknologi som gjorde dette mulig

 


Hva tykkelsen angår, er det med tynt OLED-panel og 2,5D glass, mulig å gjøre resten av telefonen noe tykkere uten at dette får konsekvenser for utseendet. Det vil i sin tur bidra til at kameraet ikke stikker ut av telefonen, og at den dermed ligger flatt på bordet. Det vil også gi Apple anledningen til å forsegle telefonen innvending for IP68-sertifisering, samtidig som de kan gi telefonen en overhaling med 2.1 høyttalere og større batteri.

 
Kamera
Ved iPhone 7 Plus gjorde Apple en satsning; de fulgte blant annet Huawei, og ga telefonen et sekundært hovedkamera. Ulike produsenter som Huawei tillegger forskjellige egenskaper til dette ekstra kameraet, men Apple bruker det som en forlenget optisk zoom. Det vil si at du kan få to ganger utsnittet av det vanlige kameraet, uten å miste optisk kvalitet som ved digital zoom. 2x optisk zoom.
 
Et annet bruksområde Apple har implementert, er portrett-modus. Denne modusen benytter begge kameraene, til å opprette en effekt kjent som bokeh. Her slenges motivet foran i bildet, mens bakgrunnen blir visket ut og bidrar til å ytterligere framheve vedkommende eller delen du vil ha i fokus.
 
lRV7x6c.jpg
​Bokeh i portrett-modus, gir en svært synbar effekt med utvisket bakgrunn, som til vanlig er mest å se i speilrefleks-kameraer.
 
Her tok Apple en ganske pragmatisk beslutning. I stedet for å fokusere på å få hovedkameraet til å bli enda litt bedre, ved å tildele bildesensoren større plass i kameraet, benyttet de i stedet denne plassen til ytterligere en bildesensor. Dette kaller jeg pragmatisk, fordi at realistisk sett, vil en i mange tilfeller ha vansker for å se forskjell i kvalitet på et bilde tatt med en telefon og et kamera. For å demonstrere poenget mitt, legger jeg ved to bilder under. Et tatt med iPhone 7 og et med Olympus OM-D E-M10II (5000 kr). 
 
iLzvneO.jpg
91J0A1d.jpg
 
Hvilket bilde er tatt med hvilket? Om du ved første øyekast ikke klarer å avgjøre det, eller i det hele tatt er nysgjerrig på fasiten, så har jeg demonstrert poenget mitt om at skarpheten og fargene produsert med en iPhone, allerede er fantastisk bra. Det en dermed burde fokusere på i kameraet, er funksjoner slik som optisk zoom og portrett-modus med bokeh.
 
Med dette i minne, skal jeg gå over på forbedringspotensialet til iPhone X. Ettersom den fysiske brennvidden i vidvinkel-kameraet er 3,99 mm dypt, og zoom-kameraet er 6,6 mm dypt, mens den i praksis gir dobbelt zoom, ser vi at forholdet ikke blir en-til-en (3,99 x 2 = ca. 8). Dette betyr at pikselstørrelsen blir mindre for zoom-kameraet, da begge tar bilder med en oppløsning på 12MP. Dette har igjen konsekvens i at zoom-kameraet slipper inn mindre lys enn vidvinkel-kameraet, med blenderåpning på F2.8 i stedet for F1.8. 
 
Dette innser jeg at ble en smule teknisk, men i praksis betyr dette at zoom-kameraet ikke har samme lys-egenskaper som det andre, og at det derfor automatisk vil bli deaktivert til fordel for digital zoom i dunkle omgivelser. Det har også en del å si for hvor mye støy som kommer i bildet, og hvor godt det er til å ta bilder der motivet er i bevegelse. Skulle zoom-kameraet være "likeverdig" med vidvinkelen, måtte en hatt plass til en 8 mm dyp del. Ettersom kamera fra før stikker ut av kroppen til iPhone 7 Plus, er dette i seg selv en kontroversiell løsning.
 
NJejKp6.jpg
To kameraer gir nye bildemuligheter, men de må gjøres likeverdige, og kameraene må integreres fullstendig i kroppen på iPhone X. 
 
Løsningen blir at Apple rett og slett må gjøre telefonen tjukkere. Dette for at kameraet ikke skal stikke enda mer ut av kroppen. Det er heldigvis ikke et særlig stort kompromiss, ettersom iPhone per i dag nærmest er sykelig tynn, og det finnes flere konkurrenter som er tykkere, selv om de fremstår som svært slanke. 
 
Kort oppsummert må Apple oppgradere kameraene sine slik at de er likeverdige, og kan brukes perfekt i tandem. For det trenger telefonen mer plass i dybden. 
 
For selfie-kameraet, bør de også inkludere en bredere vidvinkel, og bedre blendertall (F1.7). Dette gjør at kameraet tar inn mer lys, og også kan få mer inn i bilderammen. Lys er som kjent et problematisk fenomen i selfies, og enhver forbedring her er gull verdt. Frontkameraet bør også få iris-scanner eller ansiktsgjenkjennings-teknologi. Dette for å enklere låse seg inn på telefonen, med fingeravtrykk-leseren plassert på baksiden.
 
Batteri, trådløs lading og tilkobling
Per dags dato er det ikke slik at iPhone bruker prosentmessig mye mindre av arealet innvendig til batteri enn konkurrenter som Samsung. Likevel har iPhone 7 Plus bare 2900 mAH kapasitet, mot S7 Edge på 3600 mAH. Det er en ganske signifikant forskjell. iPhone tjener på at brikkesettet og iOS er vesentlig mer strømgjerrig, men har likevel dårligere batteritid ene og alene på grunn av lav kapasitet på batteriet. Det tar også lengre tid å lade telefonen, grunnet mangelen på USB og Fast Charge.
 
Hovedforskjellen er at iPhone er en del tynnere enn S7 Edge. Dersom en både fjerner hjem-knappen, og gjør telefonen et par millimeter tjukkere, så vil gevinsten være betydelig for batteritiden. Å øke kapasiteten på batteriet vil også øke varigheten på ladesykluser, og dermed forlenger batteriets levetid. Med stor kapasitet vil i tillegg en prosentmessig forbedring i strømforbruk via oppdateringer, ha tilsvarende mer virkning.
 
For å lade iPhone, brukes i dag en Lightning-kontakt. At Apple får en del av kaka hver gang noen selger utstyr til iPhone med Lightning-kontakt, gjør at en del vurderer det som urealistisk at Apple skal gå over til USB-C. Økonomisk kan det hende det rett og slett er et dårlig trekk. Imidlertid kan en snu litt på resonnementet. Ville Apple for én produktgruppe alene, velge å gå bort fra en universal standard som fungerer på alle andre enheter, for å tjener penger på tilleggsutstyr? Svaret er nei. Lightning-porten ble laget blant annet for at det skulle være mulig å sette inn kontakten begge veier. Det kan nå også USB-C. Ettersom alt annet i Apples portefølje bruker USB-C, må iPhone kunne kommunisere med disse enhetene. Eneste måten dette er mulig, er ved å erstatte Lightning-porten en gang for alle. Da åpner en også til for muligheten for Fast Charge, som reduserer ladetiden betraktelig.
yI5rdo1.png
Med USB-C beholder kontakten muligheten til å kobles i begge veier. Da kan en også lade og overfører filer fra telefonen med f. eks. nye MacBook Pro. 
 
Kabel er imidlertid noe som byr på atskillig mer bry enn trådløs lading. Samsung har hatt denne muligheten i lang tid. Ved å slenge enheten på den trådløse QI-laderen, slipper en unna å koble til kabel. Dette kan være en dedikert ladestasjon, eller det kan også være ladestasjon med sugekopp i bil, eller ladestasjon integrert inn i andre enheter, slik som PC-skjermer eller kjøleskap. Mulighetene er nærmest uendelige, men standarden må støttes fra telefonen! 
mM1qxfS.jpg?1
 
Trådløs lading er mer intuitivt enn å fikle med kabler, og vil integreres i flere og flere hjemmeløsninger fremover.

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva tråd jeg skulle spørre i men prøver meg her.

 

Jeg tenker å gå vekk fra konsoll gaming, men lurer på hva jeg eventuelt måtte ut med/ om noen har forslag til maskin for å nå kravene mine.

 

Jeg kommer til å spille spill som mass effect andromeda, battlefield 1 osv.

Jeg har et krav om at den skal klare 60 fps på medium.

 

Innspill settes pris på :)

 

Basert på diverse tester er ihvertfall skjermkortet i den billigste PC-en på forsiden kraftig nok til å spille The Witcher 3 i 60 FPS i høye grafikkinnstillinger. Da burde den klare Mass Effect Andromeda, med mindre Bioware har gjort en elendig jobb med optimaliseringen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Kjøpte meg en versjon av Capital Offense for rundt et halvt år siden med i5 6600k. Gikk da for Be Quiet! Pure Rock kjøleren som er anbefalt, og kan ikke si at jeg er helt fornøyd med temperaturene jeg får. I dag nådde jeg et nytt høydepunkt i BF1 med 84 celsius under 100% load, noe som er standard i BF1. Lurer i den sammeheng på å kjøpe Kraken X62 AiO istedenfor, men finner lite erfaringer om den med tanke på at den er såpass fersk ennå. Noen som er for/imot dette? 

Lenke til kommentar

Bytt ut kjøleren med Be-Quiet Pure Rock som kjøler like bra, og er mer stillegående. PSUen du har valgt er et stygt steg ned i kvalitet fra den som er i tråden. Det finnes rimeligere utgaver av skjermkortet, som du kan spare penger på. Ellers bra. :)

Det var da som faen. Der gikk skjermortet opp med nesten 800 kr. Lå ute til 3999. Skulle kjøpt med en gang. :(

Skal se på PSU, mulig jeg går for EVGA sin 550 G3 da denne er på lager. Bruker vel neppe noe særlig strøm denne pcene så burde gå greit.

Lenke til kommentar

Den kom rett og slett ikke opp i søket mitt. Er det derfor folk bruker prisjakt nå om dagen og ikke prisguide lenger?

Det var derfor jeg byttet fra Prisguide til Prisjakt i tråden for en del år siden. Siden har Prisjakt.no også blitt overlegen på kategori-søk. F. eks. om jeg søker GTX 1070, får jeg invitasjon til å se alle GTX 1070-skjermkort. Jeg synes det går kjappere slik.

 

Prisguide bruker jeg hovedsakelig for tilbuds-funksjonen som jeg synes er ørlite bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

 

 

Det høres umiddelbart ganske høyt ut. Har du prøvd å legge på kjølepastaen på nytt? I denne testen er det en overklokket i7 6700K med 1,4V, som er ganske heftig. Selv ikke da når den temperaturen du forespeiler her. 

 

Stilte på turbo mode på CPU-viften, men da ligger viften i nærheten av max hele tiden under spilling -> En jævlig viftestøy konstant. Selv ved kun nettsurfing ligger CPU-viften på 650 rpm og temp på rundt 40 grader, 28 grader idle. Noen som har AiO å anbefale? Har Fractal Design Define S kabinett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...