Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bestilte meg en modifisert versjon av Capital Offence og gleder meg som en unge til jeg mottar alt sammen! Har et lite spm. vil jeg kunne fjerne stock kjølepasta på CPU-Vifta med overflatedesinfikasjonsmiddel fra Antibac? Dette er basert på ethanol (75%) og 2-isopropanol (isopropyl) og har ikke glycerol, som vanlig antibac har.. Eller bør jeg kjøpe et annet løsemidel for å fjerne dette? :)

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Bestilte meg en modifisert versjon av Capital Offence og gleder meg som en unge til jeg mottar alt sammen! Har et lite spm. vil jeg kunne fjerne stock kjølepasta på CPU-Vifta med overflatedesinfikasjonsmiddel fra Antibac? Dette er basert på ethanol (75%) og 2-isopropanol (isopropyl) og har ikke glycerol, som vanlig antibac har.. Eller bør jeg kjøpe et annet løsemidel for å fjerne dette? :)

Nå vet jeg ikke akkurat hvordan det er å fjerne den pastaen som følger med. Selv har jeg aldri brukt noe løsemiddel eller noe annet middel for å fjerne noe pasta. Har bare tørket det vekk :)  

Lenke til kommentar

Kjøpte Black Refinery i August, og har vært stor fornøyd en periode nå. 

Denne uken mottok jeg ekstra sett med RAM og harddisk. Harddisken installerte jeg smertefritt, mens RAM viste seg å bli ett stort problem. Vær gang jeg prøvde å bruke, nektet pc'en å starte. Kom ikke til BIOS engang. Det er forøvrig akkurat samme som jeg har i pc'en fra før, så skal ikke være noe kræsj der. 

Edit: 4 st Crucial Ballistix Sport LT DDR4 8GB

Forslag?

Endret av Harambe123
Lenke til kommentar

Kjøpte Black Refinery i August, og har vært stor fornøyd en periode nå.

Denne uken mottok jeg ekstra sett med RAM og harddisk. Harddisken installerte jeg smertefritt, mens RAM viste seg å bli ett stort problem. Vær gang jeg prøvde å bruke, nektet pc'en å starte. Kom ikke til BIOS engang. Det er forøvrig akkurat samme som jeg har i pc'en fra før, så skal ikke være noe kræsj der.

Edit: 4 st Crucial Ballistix Sport LT DDR4 8GB

Forslag?

Man bør ALLTID kjøpe ett sett, det er fordi det kan være forskjellige subtimings, selv om kittavheter det samme. Flere brikker kan også kreve mere spenning til cpu og minnekontroller. Ofte hjelper det å sette opp spenningen. Vccin, vcore, vccsa?

Lenke til kommentar

Man bør ALLTID kjøpe ett sett, det er fordi det kan være forskjellige subtimings, selv om kittavheter det samme. Flere brikker kan også kreve mere spenning til cpu og minnekontroller. Ofte hjelper det å sette opp spenningen. Vccin, vcore, vccsa?

Av en eller annen grunn trodde jeg at dette ble gjort automatisk, det med spenningen altså. Hvor finner jeg info til det du lurer på? :)

Lenke til kommentar

^ Rolig nå.  :tease:

Jeg burde nok skrevet litt mer i innlegget mitt med "utfordringen" ser jeg ja. Jeg tenkte nemlig litt annerledes, uten at jeg nevnte det, og hva. Jeg regnet egentlig ikke med at noen ville gidde å ta noen stor diskusjon på dette, så derfor gadd jeg heller ikke begynne med noen stor "avhandling".

Nå er jo dette din tråd, og det er du som bestemmer hvordan byggene skal se ut, og hva som prioriteres. Så da kan jeg jo ikke "vinne" uansett. Det er med mine kriterier til grunn at jeg mener mitt bygg blir fordelaktig.

Men et par ting kan vi få ut av veien med en gang. For det første så var "mitt bygg" et svar på en som påstod at med 6800K og skjerm, ville en maskin komme på minst 20K. Det er bakgrunnen for at jeg valgte enkelte komponenter så billig som mulig. På 750 og 850 Evo skiller det jo bare ~200Kr, og jeg vurderte å bare velge den "trygge" 850 Evo. Men så tok jeg en kjapp titt på "sammenlikning" på prisjakt, og så at 750 er en nyere modell, med nøyaktig samme ytelses spesifikasjoner. Jeg antok derfor at det egentlig var veldig lik ytelse på dem, selv om jeg jo har hørt at det er forskjell. Men jeg misstenker at denne forskjellen neppe egentlig er merkbar for de fleste som bare skal spille dataspill med PC'en sin. Og som en digresjon burde kanskje "The Corporal" med sitt sterke fokus på pris/ytelse faktisk kanskje spare disse 200 kronene med å gå for 750 Evo i stedet. Men altså, vi kan godt bruke 850 Evo i mitt forslag, disse 200 kronene endrer uansett ingenting den ene veien eller den andre. Mitt "kompromiss" var egentlig uansett. Å gå for en, etter min mening, litt for liten SSD til systemdisk. Jeg ville nok heller valgt en ~500GB versjon. Men da er vi plutselig oppe i ganske mange flere hundrelapper.

Ditt valg av kabinett og PSU har jeg heller ikke noe problem med å ha felles for begge byggene. Disse 3 tingene til sammen gjør uansett ikke "min" PC mer enn ~900Kr dyrere enn jeg først la til grunn. Men jeg kan jo utfordre PSU valget med at denne billigere versjonen også har 5 års reklamasjonsrett i Norge, og dermed er et nøyaktig like sikkert valg de første 5 årene ihvertfall. Og den er også på håret faktisk, kraftig nok til å drive 3 stk. RX 480, gjerne med en forsiktig undervolt, og en beskjeden overklokk på CPU. (Ikke at "forslaget" om 3 stk. RX480 var seriøst ment, det var bare ment å illustrere prisforskjellen.)

Men mens vi fremdeles er inne på dårlige valg av HW i byggene. Hvorfor er ikke "min" RAM brukt i "Capitol Offence"? ;)

Nå er vi egentlig enda ikke kommet til mitt poeng her. Og det er å se på PC'ens levetid, bruksområde, og oppgraderings muligheter. Og det er mye å ta tak i, så nå angrer jeg litt på at jeg åpnet munnen i utgangspunktet, og jeg kommer nok til å glemme å få med en del i første omgang. :p

Først så kan vi ta en titt på skjermkort. Det jeg utfordrer her er flere ting. For det første, så vil "mitt" skjermkort i mitt bygg "alltid" være flaskehalsen og dermed kunne yte 100% av sitt potensial innenfor rammene til AMDs driver team (og det er jo det vi ønsker). I "Capitol Offence" er det nok flere spill der både CPU og minne kan bli flaskehals i perioder (ihvertfall minnet som er i bygget nå ;) ). Og da hjelper det ikke at GTX1070 er ~50% raskere uten andre flaskehalser. Og det er i disse tilfellene man kan risikere at en frame henger seg. Poenget mitt er at det er bedre å ha 99,9% av alle frames på skjermen i ~10ms, enn å ha 99% av alle frames på skjermen i 7ms, men at en frame hvert tredje sekund for eksempel, står på skjermen i 21ms på grunn av at skjermkortet må vente på CPU/RAM. Da har du en maskin som er ~50% "raskere" men der de fleste vil legge merke til hakking i ny og ne. Og en annen maskin som altså er tregere, men som "aldri" fryser, og derfor altså oppleves som jevnere i bevegelsene til tross. Det er viktig å huske at flaskehals ikke nødvendigvis måles i "fps". ;)

En annen ting jeg utfordrer er ideen om at "gaming PC" automatisk er en maskin til bare FPS. Mitt bygg var et forslag til en maskin som skal spisses inn mot spill som Civ5/6 og Total War Rome. Man må fremdeles ha et brukandes skjermkort. Men det er CPU som er viktigst (Vel, jeg vet jo ikke om Civ6 enda da..).

Men som jeg viste, så kan man altså godt legge inn et skjermkort til for CFX. Denne testen er jo litt ut-datert nå. Blant annet så har det jo kommet CFX profil til Rise of the Tombraider (som da skalerer veldig bra). Og man kan nok også trygt anta at driverne til AMD har blitt litt modnere nå. Men allerede når RX480 var ny på markedet kunne man altså regne med GTX1070 ytelse i gjennomsnitt over alle spillene. Og nesten GTX1080 ytelse i gjennomsnitt om man tar vekk de spillene som ikke støtter multi GPU oppsett. Ironisk nok er det i 1080p man får minst ut av RX480 i CFX, men den oppløsningen er jo RX480 uansett sterk nok til å drive med bare et kort.

Når det gjelder andre ting som microstuttering. Så misstenker jeg det ofte er snakk om folk som sitter med en i5 CPU som opplever det. :p Mange vet forøvrig åpenbart ikke hva microstuttering er. Og etter at også AMD har fått på plass frame pacing, så skjønner jeg ærlig talt ikke at dette er et tema for noen over hodet lenger. Det må i så fall være for systemer der de rett og slett ikke egentlig har nok kraft til å drive CFX/SLI ordentlig i utgangspunktet. For å si det slik; så holder jeg med deg i å ikke anbefale SLI/CFX i byggene dine. Men jeg mener, og erfarer jo selv, at SLI og CFX kan være helt topp. Og når det gjelder varierende ytelse, så er jo ikke det akkurat noe man lett unngår med bare et skjermkort heller. Se her for eksempel. RX460 yter omtrent som et GTX950. Men forskjellen i ytelse mellom hvert kort sin beste ledelse og verste nederlag relativt til hverandre er jo på ~46%, og faktisk 31% forskjell i et enkelt av spillene. Uansett hva slags skjermkort løsning man velger, kan man risikere til dels store variasjoner i ytelse mot alternativene.

Nå er det sikkert fristende å tro at jeg er en stor tilhenger av SLI/CFX, men det er ikke helt sant. Jeg skulle jo veldig gjerne sett igjen de dagene komme tilbake når det igjen kan holde med bare et skjermkort til å drive en høy oppløsning. Men vil man det i dag, så er det jo ingen vei utenom. Og vi ser jo flere her på forumet som kjører med 2 stk. både GTX1080 og Titan XP. En litt merkelig ting å foreta seg om det bare var dritt vel? ;)

Men tilbake igjen spesifikt til mitt eksempel med 1 stk. RX480 i "min" PC. Det er jo dens mye lavere pris enn GTX1070 som gjør at byggene kommer såpass likt ut i total pris. Og riktignok gjør CDons tilbud på XB270HUD mitt vanlige Freesync vs G-Sync pris til et "mute point" i denne oppløsningen. Om de får inn igjen XG270HU så kan det fremdeles være en tusenlapp å spare. Edit: Men da får man ikke IPS panel for dem som liker det (jeg gjør ikke).

Men mitt neste poeng er noe helt annet. Og det går på PC'ens levetid. For si gjerne at RX480 kommer til å bli raskere "utdatert" i ytelse enn GTX1070. Men la oss si da at man oppgraderer til et av AMDs "Navi" skjermkort når de kommer. Ja, da kan man jo velge et "Fury X Navi edition" da. Og la oss videre si at stakkaren med "Capitol Offence" blir så misunnelig at han også oppgraderer til enten samme kortet, eller Nvidias konkurerende skjermkort. Hvem har den beste datamaskinen da? Og om begge PC'ene kostet ~samme i utgangspunktet. Så vil de jo fremdeles ha kostet ~det samme.

Og så videre når vi vet at GTX980Ti allerede i dag blir holdt tilbake av x8 + x8 PCIe linjer i SLI. Hvordan vil dette se ut om man senere oppgraderer med et "Fury X Navi edition" til for å kjøre det i CFX (på PCI-e3.0 bus)? Man vil jo sitte å grine med "Capitol Offence". :p

Når det gjelder skjerm, så er det nok av spill som RX480 klarer å drive i 4K. Men de nyere som det ikke klarer, vil faktisk ikke se så værst ut på en 4K skjerm. For siden 4K er nøyaktig 4 ganger oppløsningen til 1080p. Så er det bare å spille dem i 1080p. 4K skjerm til strategi spill er absolutt en god ide med et RX480. Men jeg hadde kanskje vurdert en vanlig av de billigere 1080p skjermene som en placeholder akkurat i dag. 4K 100Hz skjermene skal jo være rett rundt hjørnet. kombinert med et RX480 som placeholder frem til eventuelt "Vega" er kanskje heller ikke dumt. Ja eller 2stk. RX480 i CFX da, som jo tross alt er oppe i GTX1080 land i 4K.

Og som sagt: Om man har lyst på adaptive sync og 4K skjerm. Ja da sparer man virkelig penger med mitt alternativ. Og likevel får man en overlegen maskin på så og si alle områder. Kun ca. en tredjedel av spillene i TPUs test suite støtter ikke multi GPU.. foreløpig.

Og til sist, litt prosent regning: Om GTX1070 er ~50% raskere enn RX480, da er RX480 ~?% svakere enn GTX1070 sa du? Trodde du studerte jeg? ;)

Store avhandlinger er det denne tråden er til for. Å gi anbefalinger til forumet som helhet, innebærer et visst ansvar i forhold til å holde seg selv oppdatert. Jeg eier ikke personlig stolthet i den grad, og håper jeg er ydmyk nok til å snu idet jeg oppdager mangler. Dersom noen finner en kløktig plan som slår ut bygget helt, så tar jeg gjerne og relanserer samtlige bygg i en enkelt og rask vending.  :wee:

Om vi skal videre diskutere byggene, så:

750 EVO Vs 850 EVO: Her er det en del større forskjeller enn øyet først ser. 750 EVO får nesten halvert ytelse når disken begynner å fylles, og får også kraftig redusert yteevne under tung bruk (ref: Anandtech). Med 250GB kapasitet, vil nok dette være gjeldende for de fleste. 850 EVO er nå brukt i The Corporal i stedet for Intel 600p, ettersom det ikke er noe PCIe x4 M.2 spor i hovedkortet, såvidt meg bekjent. Under sortering på Prisjakt så det ut som om en måtte ut med 1000 kr for hovedkort, for å få denne funksjonaliteten, og det blir for mye. Intel 600p er derimot installert i både Black Refinery og Capital Offense nå. 72 TBW holdbarhet er nok mer enn folk flest tror. Samsung 840 EVO hadde til sammenligning 43. 

CPU: Er du helt skråsikker nå på at GPU vil måtte vente såpass ekstra lenge på CPU / RAM med i5 6600K OC + 3000MHz DDR4, at det vil merkes i forhold til en i7 6800K? For i mange tilfeller, vil også det motsatte vise seg, der spill trives med færre kjerner og høyere frekvens. En slik forsinkelse ville jo gitt innhugg i minimum FPS til en viss grad også, og der kjenner jeg meg ikke helt igjen i beskrivelsene dine der. 

Her vises ganske tydelig at forskjellene egentlig ikke er mye til stede i det hele tatt ift. minimum FPS iallefall.

RAM: Den naturlige forklaringen på det er at valg av minne endres fra gang til gang, ettersom nye produkter eller nye tilbud oppstår hyppigere enn en del tar klesvasken. I oppdateringen er ditt minne lagt til, i tillegg til nytt minne for The Corporal som dukket opp veldig nylig.

GPU: Noen få titler har fått nye drivere nå, og blitt optimalisert. Imidlertid prioriterer ganske mange spillutviklere at de ikke gir ekstra ressurser til Crossfire-støtte, og at dette ikke bare er noe AMD kan ta tak i hos alle. 6 av 16 titler i TechPowerUP sin test, tok i bruk Crossfire. Om det tallet har økt til 11 av 16 (fiktivt), så er det fortsatt langt ifra bra nok. En må kunne stole på at når en har investert såpass i ekstra grafikkløsning, så skal alle nye titler en kjøper kunne fungere. Det finnes mer nylige YouTube-videoer enn artikkelen fra TPUP, som bekrefter at AMD, og forsåvidt også nVIDIA, har en lang vei å gå når det kommer til spillstøtte og perfekt skalering. Det blir også omtalt andre grafiske glitches selv nå langt ut i 2016, så at SLi og Crossfire har blitt uproblematisk, er det nok ikke så mange som vil stille seg bak. 

X99 Vs Z170: Om en skal investere i et Navy CF opplegg, og i tillegg bruke x16 ganger 2, og også PCIe til SSD; må en jo opp på i7 6850K til 6300 kr for nok lanes. I tillegg må en ta med i beregningen høyere kostnad på hovedkort, CPU-kjøler og potensielt PSU. Det koster fort mer enn det msaker. Apropos argumentet at også neste generasjon entusiast-prosessorer vil være støttet på samme plattform, synes jeg det blir for snevert. Dette vil etter min mening ikke gi det noe ekstra levetid i det hele tatt, fordi de aller færreste av oss har behov eller mulighet til å bytte prosessor hver generasjon uansett. Innen du i det hele tatt vurderer det, er det kommet helt ny sokkel, og slik har det lenge vært.  :wee:

Konkluderende mener jeg at bygget du har foreslått baserer seg for mye på at du antar at utviklere i ettertid vil optimalisere drivere for CF-støtte, og antar at utviklere i fremtiden i større grad vil fokusere på dette, når faktum tvertimot er at konsoller i høyere grad blir prioritert enn før. Du antar også at byggeren skal holde seg til en optimal oppgraderingsplan som krever nøye planlagt og langsiktig investeringsstrategi. slik jeg ser det, overvurderer du i tillegg, litt omfanget av spill (basert på popularitet) som faktisk påvirkes i stor grad av en i7 6800K vs i5 6600K. Dette er mange "what ifs" og spekulative forhåndsbestemmelser som ikke nødvendigvis treffer dagens marked i like høy grad, og som kanskje ikke gjør det i fremtiden heller. Et av målene med byggene mine er at det skal gi forutsigbarhet, men først og fremst at de passer til dagens krav fremfor alt.  :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

^ Sannelig. Alltid lest det som Liyama.  :tease:

Du gjør en veldig god jobb Agentspoon  :)

Eg vil bare bemerke at "GeIL Super Luce White/Red LED DDR4 PC24000/3000MHz CL16 2x8GB (GLWR48GB3000C16DC)" egentlig bare er på 8 GB.

Vræl! Apropos om å snu på sin egen hæl. Har fått kjapt korrigert dette nå og puttet inn Corsair Vengeance LPX Black 3000MHz CL15 16GB nå. Ikke greit når Prisjakt forsøker lure en!  :confused:

Lenke til kommentar

Bestilte deler til Capital Offence forrige onsdag, ser nå at HDD har blitt oppgradert til M.2-versjon.. bør jeg bruke angreretten på Evo 850 og bestille en M.2 istedenfor? :) Er ytelsesforskjellen så stor?

Neida, det vil jeg ikke si. Du kan bedømme praktisk ut fra denne grafen selv:

pcm1.png

Intel 600p er ingen perfekt disk, i og med at den er omtrent på nivå med 850 EVO og andre SATA-disker på å skrive store filer. Dette til tross for å være PCIe NVME. Men generelt bør den være noe kjappere, og enklere å forholde seg til siden den som RAM, bare skyves rett ned i hovedkortet uten ekstra kabler. 

Edit: Forøvrig, tusen takk for donasjoner folkens! Det setter jeg mye pris på. Observerer også at jeg i august fikk min første Patreon. Det er stas!  :thumbs:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Takker for godt svar (og for en veldig fin første-post!)! Da beholder jeg den.. ser ikke ut til at jeg får all verdens med oppgradering, og med pris på å returnere er det mer minusprosjekt enn annet! 

Har dere noen råd til Gaming-headset? Jeg ser at de har corsair gaming void stereo på salg til 500,-, men den har ikke så alt for gode reviews. Slik jeg har forstått det, så er HyperX II the shit innen gaming? 

Lenke til kommentar

Har du en billig anbefaling til en lydløs HTPC som skal kunne kjøre 4K over kabel? 

Sliter litt med å finne ut hva som kreves. God CPU, god GPU? Mer enn 16gb RAM osv?

Gikk glipp av denne, beklager. :) Er det bare HTPC, eller skal den også brukes til spilling? Om det kun er HTPC, så ville jeg like godt ventet til Intels neste prosessor, Kaby Lake, som skal støtte 4K med 10-bit dybde (HDR). Da slipper du egentlig unna med veldig mye, og kan f. eks. gå for en Intel NUC m/Kaby Lake, 8GB DDR4 og Intel 600P SSD uten problem. 

--------------------

Ellers har det blitt en liten storoppdatering på Capital Offense nå med tanke på at det har kommet inn både Palit JetStream-skjermkort og M2 SSD. Fordelen med Palit JetStream sine skjermkort er at de har store vifter som skrur seg helt av når skjermkortet er i idle. Slik som MSI, bare at de ikke tar blodpris for funksjonen ( :tease: ). CPU-kjøleren er allerede blant de aller mest stillegående på markedet. Dette betyr at behovet for støyisolering er sterkt redusert. M2 som sparer en del kabel-rydding, er med på å avgjøre i fordel mini-ITX bygg, og jeg har derfor valgt å bytte til Phanteks Evolv ITX for Capital Offense. :)

5lZVx57.jpg?1

Takker for godt svar (og for en veldig fin første-post!)! Da beholder jeg den.. ser ikke ut til at jeg får all verdens med oppgradering, og med pris på å returnere er det mer minusprosjekt enn annet! 

Har dere noen råd til Gaming-headset? Jeg ser at de har corsair gaming void stereo på salg til 500,-, men den har ikke så alt for gode reviews. Slik jeg har forstått det, så er HyperX II the shit innen gaming? 

HyperX II er de jeg anbefaler til så og si alle som trenger hodetelefoner, fordi den har 7.1 virtuell lyd, høy komfort og bra lydkvalitet til å være headset. For de litt mer audiofile blant oss, som ikke ønsker 7.1 virtuell lyd, så er det også mulig å velge Beyerdynamic og feste en tredjeparts mikrofon på. :)
Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...