Nlklas Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 (endret) For å resette BIOSen kan man ikke og pelle løs batteriet på hovedkortet i noen minutter? edit: et ord Endret 22. september 2016 av Nlklas Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Hvordan yter korporalen her omtrent sammenligna med moderne konsoller? Hilsen en som spiller på 360 og laptop som yter noe verre enn den igjen. Korporalen vil nok ligge litt over PS4 pro i teoretisk ytelse, bare i tillegg med litt sterkere CPU og raskere laste tider siden den har SSD. Men selv om RX470 i Koroporalen har litt høyere ytelse enn GPU i PS4 pro, så er det greit å huske på at konsoll titler blir veldig optimalisert opp mot nøyaktig hardware i konsollen. Så tilsvarende spill på PC må man gjerne "tweake" innstillingene på manuelt selv for å få lik opplevelse med. Lenke til kommentar
Magnus. Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Du kan bygge på hovedkortesken ja. Helt konge det. ( Ikke stå på teppe med ullsokker, og lad deg selv ut ved å ta på noe metall ) Får å starte PC uten å koble til power switch header fra kabinett så legger du et lite skrujern over + og - til power switch header på HK (der du koblet de kablene). Da slutter du denne kretsen (som er hva knappen på kabinettet normalt gjør) og PC starter. Du trenger bare holde skrujernet mot 1 sek ca. Evt. dra kabinettet nærme nok og koble de to kablene? Vedr termisk pasta .. Du må ikke bytte om du tar kjøleren av forsiktig og legger den ved siden noen minutt. Men det blir kanskje klinete - og ikke søl termisk pasta ned i socket iallfall. Kanskje bare droppe dette forløpig .. Sjekk heller helt til slutt (hvis du ender med å sende noe i retur). Men hvis du har ekstra termisk pasta, bare gjør det rent med isopropanol (kondensfjerner) f.eks, og legg på ny etterpå ja. Reset BIOS 18) CLR_CMOS (Clear CMOS Jumper) Use this jumper to clear the BIOS configuration and reset the CMOS values to factory defaults. To clear the CMOS values, use a metal object like a screwdriver to touch the two pins for a few seconds. • Always turn off your computer and unplug the power cord from the power outlet before clearing the CMOS values. • After system restart, go to BIOS Setup to load factory defaults (select Load Optimized Defaults) or manually configure the BIOS settings (refer to Chapter 2, "BIOS Setup," for BIOS configurations). http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z170-gaming-k3_e.pdf Fulgte tipsene. Takk igjen! Foreløpig rapport: Når jeg har begge RAM-brikkene innstallert så fortsetter problemet. Men, om jeg kun har èn så snurrer viftene og lysene lyser helt til jeg slår den av. MEN! Når jeg bytter RAM-brikke (i den samme slotten) så skjer det samme på nytt! I mitt amatørhode kan det virke som om den ene RAM-brikken er synderen. Kan det stemme? Altså at det kun er en feil med èn av dem, selvom de kom sammen og har blitt behandlet likt. I går natt når jeg satt å feilsøkte så forsøkte jeg ikke å prøve ut begge RAM-brikkene hver for seg, så muligens jeg kun prøvde den jeg mistenker som synderen? Jeg klarer ikke å se noen forskjell på utsiden av brikkene, riktignok. Hva gjør jeg videre? Tusen takk for alle tilbakemeldinger btw. Settes pris på! <3 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 (endret) Jeg foreslo et utgangspunkt i denne posten til en Civ 6 PC. Men det slo meg etterpå, var at den faktisk havner på veldig lik pris som "Capitol Offence". Men med 6800K CPU, 32GB 3000MHz RAM og selvfølgelig enkelte ofringer her og der. Igjen så tenker jeg skjerm blir en tie-breaker. Sett at man for eksempel vil spille i 4K. Med en Freesync skjerm sparer man da 3500-4400Kr i forhold til en tilsvarende G-Sync skjerm. Det er jo faktisk nok til å fylle X99 PC'en med opp til 3 stk. RX480 (vel, minus større PSU da ) for samme pris som "Capitol Offence" med G-Sync skjerm. Og man har fremdeles dobbelt så mye og raskere RAM. 2,5x minnebåndbredden, pluss 12 tråders CPU mot 4 tråders, og 28 PCIe linjer mot 16 linjer. Jeg tror rett og slett jeg gjør the "Capitol Offence" og utfordrer "Capitol Offence" her. Endret 23. september 2016 av Gabri3L Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) ...... Har du noen du kan låne DDR4 brikker av da? RAM er uansett enkelt å opprette RMA på. Hvis du ikke har noe du kan låne og teste med så opprett retur på brikkene, kjøp nye fra egen lomme og be om pengene igjen når RMA blir godkjent. Endret 23. september 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 23. september 2016 Forfatter Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Jeg foreslo et utgangspunkt i denne posten til en Civ 6 PC. Men det slo meg etterpå, var at den faktisk havner på veldig lik pris som "Capitol Offence". Men med 6800K CPU, 32GB 3000MHz RAM og selvfølgelig enkelte ofringer her og der. Igjen så tenker jeg skjerm blir en tie-breaker. Sett at man for eksempel vil spille i 4K. Med en Freesync skjerm sparer man da 3500-4400Kr i forhold til en tilsvarende G-Sync skjerm. Det er jo faktisk nok til å fylle X99 PC'en med opp til 3 stk. RX480 (vel, minus større PSU da ) for samme pris som "Capitol Offence" med G-Sync skjerm. Og man har fremdeles dobbelt så mye og raskere RAM. 2,5x minnebåndbredden, pluss 12 tråders CPU mot 4 tråders, og 28 PCIe linjer mot 16 linjer. Jeg tror rett og slett jeg gjør the "Capitol Offence" og utfordrer "Capitol Offence" her. Utfordring akseptert. Kriteriene jeg har for skjerm til Capital Offense er følgende: - 2560 x 1440 (1440p) oppløsning - 75 Hz eller høyere - 24 tommer eller større - FreeSync eller G-Sync La oss ta en liten kikk på markedet for FreeSync-skjermer i denne kategorien: Liyama er utelukket på grunn av dårlig bildekvalitet, og krav om kalibreringsverktøy for noenlunde akseptabelt resultat. Da koster de det samme som neste kandidat, Asus MG278Q til 4990 kroner. Skjermen i Capital Offense koster også 4990 kroner, og har G-Sync. Slik jeg ser det, er 2560 x 1440 144Hz, et vesentlig bedre valg enn 4K 60 Hz. En annen ting er at 4K-ytelsen til RX 480 ikke akkurat er strålende... Med Crossfire eller SLi ramler du inn i problemer med micro stutter, krav om dyrere hovedkort og PSU, dårlig skalering og svært variable resultat i mange av dagens spill - og et mylder av andre svakheter. Det er en snarvei til høy FPS, som egentlig er en omvei til dårligere spillopplevelse. Derfor anbefales verken Crossfire eller SLi i denne tråden prinsipielt. Men så kan du spørre deg. Vil en ikke spare penger på å velge RX 480 over GTX 1070 til 1440p oppløsning også? Jo, det vil du, men ettersom GPUen er omtrent 50% svakere, vil du ikke få utnyttet skjermene med høy frekvens over 60 Hz. Da må du ned på 1080p, og skal du først gå for det, er Black Refinery ditt beste alternativ. Dette bygget er listet som spesielt anbefalt ettersom jeg personlig ikke synes det er verdt å investere såpass mye ekstra for 1440p. Jeg stopper imidlertid ikke de som ønsker å ha en 1440p opplevelse, eller være forberedt til VR, fra å gjøre dette. Så min første kritikk av forslaget ditt vil være basert på at det er en grov mismatch mellom skjermkort og skjermen du anbefaler. Prisdifferansen du påberoper mellom FreeSync og G-Sync i dette tilfellet eksisterer heller ikke, og dermed vil de to forslagene havne i vidt forskjellig priskategorier. Om jeg skal generelt kommentere på valget av de andre komponentene, kan jeg raskt nevne: - SuperNova G2 er av mye høyere standard enn SuperNova NEX750B, selv om navnene enkelt kan forveksles. NEX750B oppfyller ikke kvalitetskravene til denne tråden. - Fractal Design Core 2500 er et bra kabinett i budsjettklassen, men mangler finesser som Design S har i form av støyisolering, kabelrydding, støvfiltrering og utførelse blant annet. - i7 6800K gir et langt større fortrinn i media-redigering, enn spilling. Det samme med 32GB minne. Skjermkort bør prioriteres i denne sammenheng, da en overklokket i5 6600K ikke har særlige problem med å følge toppgutta i spill. - Samsung EVO 750 250GB gir vesentlig dårligere SSD-ytelse enn 850 EVO 500GB. Endret 23. september 2016 av Agentspoon 2 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Jeg burde nok skrevet litt mer i innlegget mitt med "utfordringen" ser jeg ja. Jeg tenkte nemlig litt annerledes, uten at jeg nevnte det, og hva. Jeg regnet egentlig ikke med at noen ville gidde å ta noen stor diskusjon på dette, så derfor gadd jeg heller ikke begynne med noen stor "avhandling". Nå er jo dette din tråd, og det er du som bestemmer hvordan byggene skal se ut, og hva som prioriteres. Så da kan jeg jo ikke "vinne" uansett. Det er med mine kriterier til grunn at jeg mener mitt bygg blir fordelaktig. Men et par ting kan vi få ut av veien med en gang. For det første så var "mitt bygg" et svar på en som påstod at med 6800K og skjerm, ville en maskin komme på minst 20K. Det er bakgrunnen for at jeg valgte enkelte komponenter så billig som mulig. På 750 og 850 Evo skiller det jo bare ~200Kr, og jeg vurderte å bare velge den "trygge" 850 Evo. Men så tok jeg en kjapp titt på "sammenlikning" på prisjakt, og så at 750 er en nyere modell, med nøyaktig samme ytelses spesifikasjoner. Jeg antok derfor at det egentlig var veldig lik ytelse på dem, selv om jeg jo har hørt at det er forskjell. Men jeg misstenker at denne forskjellen neppe egentlig er merkbar for de fleste som bare skal spille dataspill med PC'en sin. Og som en digresjon burde kanskje "The Corporal" med sitt sterke fokus på pris/ytelse faktisk kanskje spare disse 200 kronene med å gå for 750 Evo i stedet. Men altså, vi kan godt bruke 850 Evo i mitt forslag, disse 200 kronene endrer uansett ingenting den ene veien eller den andre. Mitt "kompromiss" var egentlig uansett. Å gå for en, etter min mening, litt for liten SSD til systemdisk. Jeg ville nok heller valgt en ~500GB versjon. Men da er vi plutselig oppe i ganske mange flere hundrelapper. Ditt valg av kabinett og PSU har jeg heller ikke noe problem med å ha felles for begge byggene. Disse 3 tingene til sammen gjør uansett ikke "min" PC mer enn ~900Kr dyrere enn jeg først la til grunn. Men jeg kan jo utfordre PSU valget med at denne billigere versjonen også har 5 års reklamasjonsrett i Norge, og dermed er et nøyaktig like sikkert valg de første 5 årene ihvertfall. Og den er også på håret faktisk, kraftig nok til å drive 3 stk. RX 480, gjerne med en forsiktig undervolt, og en beskjeden overklokk på CPU. (Ikke at "forslaget" om 3 stk. RX480 var seriøst ment, det var bare ment å illustrere prisforskjellen.) Men mens vi fremdeles er inne på dårlige valg av HW i byggene. Hvorfor er ikke "min" RAM brukt i "Capitol Offence"? Nå er vi egentlig enda ikke kommet til mitt poeng her. Og det er å se på PC'ens levetid, bruksområde, og oppgraderings muligheter. Og det er mye å ta tak i, så nå angrer jeg litt på at jeg åpnet munnen i utgangspunktet, og jeg kommer nok til å glemme å få med en del i første omgang. Først så kan vi ta en titt på skjermkort. Det jeg utfordrer her er flere ting. For det første, så vil "mitt" skjermkort i mitt bygg "alltid" være flaskehalsen og dermed kunne yte 100% av sitt potensial innenfor rammene til AMDs driver team (og det er jo det vi ønsker). I "Capitol Offence" er det nok flere spill der både CPU og minne kan bli flaskehals i perioder (ihvertfall minnet som er i bygget nå ). Og da hjelper det ikke at GTX1070 er ~50% raskere uten andre flaskehalser. Og det er i disse tilfellene man kan risikere at en frame henger seg. Poenget mitt er at det er bedre å ha 99,9% av alle frames på skjermen i ~10ms, enn å ha 99% av alle frames på skjermen i 7ms, men at en frame hvert tredje sekund for eksempel, står på skjermen i 21ms på grunn av at skjermkortet må vente på CPU/RAM. Da har du en maskin som er ~50% "raskere" men der de fleste vil legge merke til hakking i ny og ne. Og en annen maskin som altså er tregere, men som "aldri" fryser, og derfor altså oppleves som jevnere i bevegelsene til tross. Det er viktig å huske at flaskehals ikke nødvendigvis måles i "fps". En annen ting jeg utfordrer er ideen om at "gaming PC" automatisk er en maskin til bare FPS. Mitt bygg var et forslag til en maskin som skal spisses inn mot spill som Civ5/6 og Total War Rome. Man må fremdeles ha et brukandes skjermkort. Men det er CPU som er viktigst (Vel, jeg vet jo ikke om Civ6 enda da..). Men som jeg viste, så kan man altså godt legge inn et skjermkort til for CFX. Denne testen er jo litt ut-datert nå. Blant annet så har det jo kommet CFX profil til Rise of the Tombraider (som da skalerer veldig bra). Og man kan nok også trygt anta at driverne til AMD har blitt litt modnere nå. Men allerede når RX480 var ny på markedet kunne man altså regne med GTX1070 ytelse i gjennomsnitt over alle spillene. Og nesten GTX1080 ytelse i gjennomsnitt om man tar vekk de spillene som ikke støtter multi GPU oppsett. Ironisk nok er det i 1080p man får minst ut av RX480 i CFX, men den oppløsningen er jo RX480 uansett sterk nok til å drive med bare et kort. Når det gjelder andre ting som microstuttering. Så misstenker jeg det ofte er snakk om folk som sitter med en i5 CPU som opplever det. Mange vet forøvrig åpenbart ikke hva microstuttering er. Og etter at også AMD har fått på plass frame pacing, så skjønner jeg ærlig talt ikke at dette er et tema for noen over hodet lenger. Det må i så fall være for systemer der de rett og slett ikke egentlig har nok kraft til å drive CFX/SLI ordentlig i utgangspunktet. For å si det slik; så holder jeg med deg i å ikke anbefale SLI/CFX i byggene dine. Men jeg mener, og erfarer jo selv, at SLI og CFX kan være helt topp. Og når det gjelder varierende ytelse, så er jo ikke det akkurat noe man lett unngår med bare et skjermkort heller. Se her for eksempel. RX460 yter omtrent som et GTX950. Men forskjellen i ytelse mellom hvert kort sin beste ledelse og verste nederlag relativt til hverandre er jo på ~46%, og faktisk 31% forskjell i et enkelt av spillene. Uansett hva slags skjermkort løsning man velger, kan man risikere til dels store variasjoner i ytelse mot alternativene. Nå er det sikkert fristende å tro at jeg er en stor tilhenger av SLI/CFX, men det er ikke helt sant. Jeg skulle jo veldig gjerne sett igjen de dagene komme tilbake når det igjen kan holde med bare et skjermkort til å drive en høy oppløsning. Men vil man det i dag, så er det jo ingen vei utenom. Og vi ser jo flere her på forumet som kjører med 2 stk. både GTX1080 og Titan XP. En litt merkelig ting å foreta seg om det bare var dritt vel? Men tilbake igjen spesifikt til mitt eksempel med 1 stk. RX480 i "min" PC. Det er jo dens mye lavere pris enn GTX1070 som gjør at byggene kommer såpass likt ut i total pris. Og riktignok gjør CDons tilbud på XB270HUD mitt vanlige Freesync vs G-Sync pris til et "mute point" i denne oppløsningen. Om de får inn igjen XG270HU så kan det fremdeles være en tusenlapp å spare. Edit: Men da får man ikke IPS panel for dem som liker det (jeg gjør ikke). Men mitt neste poeng er noe helt annet. Og det går på PC'ens levetid. For si gjerne at RX480 kommer til å bli raskere "utdatert" i ytelse enn GTX1070. Men la oss si da at man oppgraderer til et av AMDs "Navi" skjermkort når de kommer. Ja, da kan man jo velge et "Fury X Navi edition" da. Og la oss videre si at stakkaren med "Capitol Offence" blir så misunnelig at han også oppgraderer til enten samme kortet, eller Nvidias konkurerende skjermkort. Hvem har den beste datamaskinen da? Og om begge PC'ene kostet ~samme i utgangspunktet. Så vil de jo fremdeles ha kostet ~det samme. Og så videre når vi vet at GTX980Ti allerede i dag blir holdt tilbake av x8 + x8 PCIe linjer i SLI. Hvordan vil dette se ut om man senere oppgraderer med et "Fury X Navi edition" til for å kjøre det i CFX (på PCI-e3.0 bus)? Man vil jo sitte å grine med "Capitol Offence". Når det gjelder skjerm, så er det nok av spill som RX480 klarer å drive i 4K. Men de nyere som det ikke klarer, vil faktisk ikke se så værst ut på en 4K skjerm. For siden 4K er nøyaktig 4 ganger oppløsningen til 1080p. Så er det bare å spille dem i 1080p. 4K skjerm til strategi spill er absolutt en god ide med et RX480. Men jeg hadde kanskje vurdert en vanlig av de billigere 1080p skjermene som en placeholder akkurat i dag. 4K 100Hz skjermene skal jo være rett rundt hjørnet. kombinert med et RX480 som placeholder frem til eventuelt "Vega" er kanskje heller ikke dumt. Ja eller 2stk. RX480 i CFX da, som jo tross alt er oppe i GTX1080 land i 4K. Og som sagt: Om man har lyst på adaptive sync og 4K skjerm. Ja da sparer man virkelig penger med mitt alternativ. Og likevel får man en overlegen maskin på så og si alle områder. Kun ca. en tredjedel av spillene i TPUs test suite støtter ikke multi GPU.. foreløpig. Og til sist, litt prosent regning: Om GTX1070 er ~50% raskere enn RX480, da er RX480 ~?% svakere enn GTX1070 sa du? Trodde du studerte jeg? Endret 23. september 2016 av Gabri3L 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Hvor gode(og fremtidssikre) er disse Intel NUC-ene? Jeg vurderer å gå til innkjøp av en som skal fungere som mediesenter til avspilling, transkoding(?) osv. av 4k-filer fra ekstern harddisk. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Flott innlegg gabriel, men ville nok heller vurdert å skaffe R9 490 når det kommer + en freesync skjerm og heller holdt meg til 1151 socketen for "bang for buck" og freesync. Tror ikke 2011 er nødvendig med mindre man vil være veldig fremtidsrettet. Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Hvor gode(og fremtidssikre) er disse Intel NUC-ene? Jeg vurderer å gå til innkjøp av en som skal fungere som mediesenter til avspilling, transkoding(?) osv. av 4k-filer fra ekstern harddisk. Vent til Kaby Lake NUC kommer om ikke så lenge. Det er den første som har støtte for 10 bit 4K. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Flott innlegg gabriel, men ville nok heller vurdert å skaffe R9 490 når det kommer + en freesync skjerm og heller holdt meg til 1151 socketen for "bang for buck" og freesync. Tror ikke 2011 er nødvendig med mindre man vil være veldig fremtidsrettet. En ting som jeg ikke fikk med, er at når vi før har diskutert X99 vs Skylake. Så har det vært snakk om Haswell-E. Nå er vi enda et lite knepp nærmere Skylake IPC med Broadwell-E. Så når prisen blir veldig lik, så blir det ikke bare fremtidsrettet. Det er rett og slett "nåtidsrettet" også. Og dette er jo i stor grad poenget mitt. Dobbelt minnebåndbredde per Hz, 28 vs 16 PCIe linjer, 50% flere kjerner, og pluss Hyper Threading. Hvorfor skulle ikke X99 oppsettet være litt dyrere? Det er jo en mye bedre all rounder og fremtidsrettet plattform.. Når det gjelder "RX490" om den kommer i år, så er nok det aller mest sannsynlig en av AMDs "vanlige" skjermkort sandwitcher. Rett og slett 2 stk. RX480 på samme PCB. Som regel blir de dyrere, og varmere enn å bare bruke 2 kort i 2 PCIe spor. Veldig kjekt til SFF bygg med bare 1 x16 PCIe spor. Eller likeledes om man av en eller annen grunn skulle ønske 4xCFX med bare 2 stk. x16 PCIe spor. 1 Lenke til kommentar
Magnus. Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Da er PCen endelig i drift! En stor takk til Gabri3L for å ha vært svært behjelpelig over PM <3 Og mange takk til Herr Kyrre S. for mange innspill til meg her i tråden. Og, såklart, en takk til trådens far, Agentspoon, for å ha startet og vedlikeholdt tråden. For dere som er interessert:Jeg tok turen innom en databutikk i sentrum hvor de fikk testet rambrikkene mine. Det viste seg at den ene var defekt - som vi mistenkte. Jeg kjøpte et nytt sett av samme type/modell, og leverte den defekte inn hos butikken hvor jeg kjøpte de (jeg fikk beholde den intakte). Nå har jeg satt i de nye, og PCen er i full sving! Takk igjen, folkens! 5 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Godt jobbet! Forøvrig mange med problemer med DDR4 brikker føler jeg. Endret 24. september 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Roedthaarogfregner Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Hvordan yter korporalen her omtrent sammenligna med moderne konsoller? Hilsen en som spiller på 360 og laptop som yter noe verre enn den igjen. Korporalen vil nok ligge litt over PS4 pro i teoretisk ytelse, bare i tillegg med litt sterkere CPU og raskere laste tider siden den har SSD. Men selv om RX470 i Koroporalen har litt høyere ytelse enn GPU i PS4 pro, så er det greit å huske på at konsoll titler blir veldig optimalisert opp mot nøyaktig hardware i konsollen. Så tilsvarende spill på PC må man gjerne "tweake" innstillingene på manuelt selv for å få lik opplevelse med. Så, kanskje omtrentlig på linje, men med tilgang til Steam og med windows? Det høres egentlig ganske bra ut. Lenke til kommentar
chassisfreak Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 På tide å bytte ut Samsung 850 250GB (540/520 MB/s les/skriv) med Intel 600p 256GB (1570/540 MB/s les/skriv)? 890kr mot 899kr for nesten trippel lesehastighet. Selv K3-hovedkortet har jo en M.2 slot. http://www.prisjakt.no/product.php?p=2880218 http://www.prisjakt.no/product.php?p=3846053 Lenke til kommentar
tom001s Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Hei. Jeg er ganske ny når det kommer til det å bygge pc selv, men har nå tenkt å gå for Capital offense pakken. I den forbindelse har jeg noen spørsmål. Hva er egentlig forskjellen på Asus GTX 1070 Dual kontra ASUS GeForce GTX 1070 TURBO? Ser komplett nå har tilbud på ASUS GeForce GTX 1070 TURBO tll kr 4190. Burde jeg gå for det istedet? Ser det kortet blir anbefalt på andre internasjonale sider som setter opp pc pakker, f.eks her http://newbcomputerbuild.com/easy-pc-builder/ Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Hei. Jeg er ganske ny når det kommer til det å bygge pc selv, men har nå tenkt å gå for Capital offense pakken. I den forbindelse har jeg noen spørsmål. Hva er egentlig forskjellen på Asus GTX 1070 Dual kontra ASUS GeForce GTX 1070 TURBO? Ser komplett nå har tilbud på ASUS GeForce GTX 1070 TURBO tll kr 4190. Burde jeg gå for det istedet? Ser det kortet blir anbefalt på andre internasjonale sider som setter opp pc pakker, f.eks her http://newbcomputerbuild.com/easy-pc-builder/ Forskjellen er i hovedsak kjøleren. Turbo versjonen har en type som trekker luften den bruker til å kjøle seg med ut av kabinettet. Og hjelper dermed å holde temperaturen i kabinettet nede. Den andre kjøleren er litt mere "egoistisk", og konsentrerer seg mer om å kjøle seg selv ned, men er også mye mer effektiv, slik at den støyer mindre. Den vil da imidlertid trenge et kabinett som er godt ventilert for å fungere optimalt. Prinsippet på Turbo versjonen er greit nok for en del typer PC, men akkurat denne versjonen er noe av det dårligere man kan finne. Nvidias egen "Founders edition" har samme prinsippet bak sin kjøler. Men første kontaktpunktet er der et "Vapor chamber". Det gjør "Founders edition" kjøleren mye mer effektiv, og igjen, mindre støyende. Det er mange som spør hvilken GTX1070 de skal velge. Og for det meste er det mye det samme hvilken modell man går for. Utenom denne Turbo versjonen og tilsvarende kort med samme kjøler. De bør man rett og slett unngå når de er såpass dyre. 100Kr ekstra, så får man jo denne... Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Er det verdt å oppgradere CPU på The Corporal til i5-6400, hvis man har råd? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Er det verdt å oppgradere CPU på The Corporal til i5-6400, hvis man har råd? Hvorfor ikke bare gå for denne: https://www.komplett.no/product/757284/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-core-i5-6400-gtx-1060 Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Er det verdt å oppgradere CPU på The Corporal til i5-6400, hvis man har råd? Hvorfor ikke bare gå for denne: https://www.komplett.no/product/757284/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-core-i5-6400-gtx-1060 Takk. Bestilt! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå