Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk spørsmål om å se etter en ny kontor pc som skal brukes på et gartneri.

Bruken der vil være mail, surfing og lagring av bilder.

Vil derfor tro dem kan slippe unna med en veldig rimelig pc.

Dem har idag en gammel HP pc, med Windows XP, som dem er fornøyd med, men er litt usikre pga at støtten har gått ut.

Har både Elkjøp og Expert i nærheten og disse er jo fine å bruke med tanke på f.eks garanti feil.

Hørtes ut som om dem var villige til å bruke inntil 10k, men jeg mener det er litt overkill for dems bruk.

Vil tro dem kommer greit unna med noe mellom 3-5k.
Evt om dem bruker litt mer og koster på seg en ny skjerm (det dem har nå er en gammel 17" lcd skjerm.. hadde nok ikke gjort noe med f.eks en 24" 1080P skjerm.

Og evt også nytt tastatur/mus, da det fikk en kopp kaffe tidligere idag, hehe.

Setter minimums krav til: ok CPU, 4gb ram, 1tb harddisk (gjerne hybrid om det er noe særlig ytelse å hente på dette??).

Ikke behov for trådløst kort, heller ikke OS og Office da dette kan skaffes ved behov (ja, jeg vet dem fleste er levert med OS, men om vi f.eks ender opp med å bygge selv, hvis andre alternativer ikke er bra nok).
Eller er det like greit å bare se etter en brukt pc?

Har sett litt på disse 2:
Acer Aspire XC 603
Men har litt delte erfaringer med Acer..

Packard-Bell- media S2885
Denne er jo noe dyrere, men til gjengjeld så har den 12GB ram, men dette vil garantert ikke bli benyttet.

Neste problem er at ingen av dem er på lager i den lokale butikken..
Men hva mener folket her? :)

*edit*

Hvordan er f.eks disse fra Expert?
http://www.expert.no/stasjonaerpc/asusk5130nr013sdesktop/p/11184/
http://www.expert.no/stasjonaerpc/asusm11bbnr022sdesktop/p/11183/
Usikker på lagerstatus, da det bare står "kontakt butikk"..

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulempen med maskiner fra slike elektroforhandlere er at man gjerne ender opp med å betale for utgående hardware. De er experter (^^) på å selge deg gammel morro ...

Det du nevner ifm retur/service er en sannhet med modifikasjoner. Ja, det er sikkert kjekt å kunne fysisk gå en plass å levere fra seg utstyret, men man ender gjerne opp med å vente ekstremt lenge .. Forhandleren er da bare et mellomledd. De gjør jo ingenting selv.

Er det helt uaktuelt å snekre sammen noe selv? Det er jo nesten som å bygge lego :) Da får du iallfall mest for pengene.

Alternativt har komplett.no relativt greie pakker, som man kan modifisere litt selv og som kommer ferdig satt sammen. Videre er returtjenesten dems god (imho).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte på den siste Aceren selv, XC 603/605. Lite kabinett, grei maskinvare med unntak av at de putter inn et latterlig skjermkort som har null poeng i forhold til grafikkytelsen som grafikkdelen på prosessor gir allerede. Men maskinen hadde gjerne vært et par hundrelapper rimeligere, så det utgjør ikke mye.

Lenke til kommentar

24" 1080P skjerm.

1080p på 24" vil gi en dårlig ppi (altså store piksler). Jeg har en 19" (tilsvarer kanskje 21/22" widescreen) med 1280 x 1024. Samme oppløsning på en større skjerm blir dumt.

Sørg dessuten for å kjøpe en skjerm som kan justeres i høyde, f.eks. http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:4659300;c:36167

Eller er det like greit å bare se etter en brukt pc?

Brukt PC ville jeg ikke sett etter når de er villige til å bruke såpass mye. Man kan fort spare seg til fant ved å kjøpe noe utdatert. Det er bedre å kjøpe noe nytt som varer i mange år.

Siden de er et gartneri hadde det vært litt kult med et grønt kabinett :). Sjekk denne handlelista: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingListId=1381381

Lenke til kommentar

24" 1080P skjerm.

1080p på 24" vil gi en dårlig ppi (altså store piksler). Jeg har en 19" (tilsvarer kanskje 21/22" widescreen) med 1280 x 1024. Samme oppløsning på en større skjerm blir dumt.

1080p er da vel 1920*1080 eller 1920*1200 ... 1280*1024 er ... 720-ish?

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/1080p

Snipp:

Computer monitors[edit]

Most widescreen cathode ray tube (CRT) and liquid crystal display (LCD) monitors can natively display 1080p content. For example, widescreen WUXGA monitors support 1920x1200 resolution, which can display a pixel for pixel reproduction of the 1080p (1920x1080) format. Additionally, many 23, 24, and 27-inch (690 mm) widescreen LCD monitors use 1920x1200 as their native resolution; 30 inch displays can display beyond 1080p at up to 2560x1600 (1600p). Many 27" monitors have native resolutions of 2560x1440 and hence operate at 1440p.

22 - 24" skjermer med 1920*1080 aka 1080p

https://prisguiden.no/kategorier/skjermer?categoryId=29&sort=popularity&order=desc&detailId%5B%5D=70%2822%7C24.9%29&detailId%5B%5D=85%281278%29&pg-q=&price_min=&price_max=

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har ikke hatt tid til å være innom her idag.

Men ser det har kommet div. svar.

Han ringte meg tidligere idag, og da var han på expert.

Jeg tror han endte opp med å kjøpe Asus M11BB-NR022S og muligens en 24" skjerm, om han fikk et greit tilbud på det ;)

Ellers kunne dem tilby Asus M51BC-NR004S til ca 1000kr mindre enn hva det står på nett.

Men jeg tror den andre skulle holde i massevis, husk, den skal overta etter en pentium 4 pc, med maks 1gb ram, som fungerer like fint til dems bruk idag, som når den ble satt opp :p

Og ja, det kan følge med mye dritt, men dette er mulig å fjerne, evt kan windows re-installeres ;)

Og ang bygging, jeg har bygget en del brukte maskiner, og noen få nye.. men er ikke oppdatert på hva som er bra, av nye komponenter.

Men takker uansett for alle tipsene som har kommet inn :)

Og til slutt, ang skjermen.. jeg synes 1920x1080 på 24" funker fint jeg, har selv en sånn skjerm.

Og skulle teksten bli for liten for dem, så er det bare å øke det i windows, dette funker veldig bra på Windows 8.1 (kjører vel 150-200% forstørrelse på media pc'n, som er koblet til tv'n via HDMI)

Lenke til kommentar

Dette er relativt standard oppløsning ... For ikke å si veldig veldig standard. Det blir ikke for stor tekst, og jeg vil ikke kalle det "liten" oppløsning. Selv har jeg 1920*1200 på en 27" og det er på ingen måte kornete eller grovt ... Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hva du prater om.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er relativt standard oppløsning ... For ikke å si veldig veldig standard

Det vet jeg da utmerket, og det er alt for dårlig. Bare for et par år siden ville det vært latterlig å selge den type skjermer. Skjermen din har en dpi på 83. Normalt er mellom 90 og 100.

Det finnes jo også de som gamer på 20 fps og er fornøyd med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En Intel NUC med Haswell CPU og HD Graphics 5000, montert med VESA-mount direkte på baksiden av en 27" 1440p IPS monitor, OS installert på mSATA SSD og med lagringsplass på ekstern HDD eller i skyen, alt operert med trådløs mus og tastatur... Det hadde vært en sweet kontor-PC. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...