Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Underholdningsbidrag

Anbefalte innlegg

Hei, har litt problemer med underholdningsbidrag.

Har hatt problemer med gjeld osv så bodde hos noen venner en stund så har ikke hatt noen fast adresse.

Men nå etter 1 år fikk jeg brev i postkassen om at NAV vil tvangskreve tilbake 22000 i underholdningsbidrag med pålegstrekk samt en anmerkning.

jeg skal betale 1430 i mnd står det også.

Jeg har ikke sett ett eneste brev eller skrivd under på noen ting av dette.

Vi var under barneværnet i starten frem til 1 måned tilbake og ble enige oss imellom (barneværnet og meg og mor) om at vi skulle vente med alt sånn til vi var helt enige om samværet jeg skulle ha med barnet. Å nå har vi da tatt opp saken igjen oss imellom og har funnet en løsning på samvær så nå skal den samværsavtalen skrives samt bidragsavtalen skrives.

å da dumper denne dritten ned i postkassen. er dette lov? eller er det noe jeg får gjort med dette?!!!!?!?!

kan også nevne at min inntekt i fjor var på 150000 å i år vil havne på 135000.

Anonymous poster hash: 06be3...d2b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med så lav inntekt synes jeg det er rart at du blir bidragspliktig. Det KAN skyldes at du ikke har opplyst om din inntekt og at du dermed har blitt skjønnsberegnet. Du trenger UMIDDELBART å skaffe deg en fast postadresse, ev. en postboks, for post du går glipp av, VIL tale mot deg. Dernest bør du snakke med NAV og be om hjelp til å fylle ut ev. manglende opplysninger og be om å bli vurdert på nytt. Om ikke er jeg redd du som så mange andre menn vil sitte i saksa.

Ellers, litt på sidelinja, så er det KUN brutto inntekt som avgjør bidrag. Noen i NAV forteller at du skal dokumentere både inntekter og utgifter, men det har ingen relevans. Jeg har selv dokumentert et årlig underskudd, at jeg har betydelig større utgifter enn mor, men selv med 50/50 må jeg betale bidrag, dette fordi jeg har større bruttoinntekt. En person på NAV bekreftet denne galskapen.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

hun søkte på dette da i mars i fjor å da hadde jeg ikke fast adresse.

Fikk det i juli måned ca. etter dette har ingen post fra nav kommet angående dette.

Skal se om jeg får fylt ut et sånnt skjema om ny vurdering om bidrag.

Problemet var at vi egentlig skulle skrive en privat avtale og ikke igjennom nav.

hvis vi skriver denne private avtalen vil jeg da sitte med 2 steder å betale bidrag eller vil nav sitt forfalle?

Lenke til kommentar

hun søkte på dette da i mars i fjor å da hadde jeg ikke fast adresse.

Fikk det i juli måned ca. etter dette har ingen post fra nav kommet angående dette.

Skal se om jeg får fylt ut et sånnt skjema om ny vurdering om bidrag.

Problemet var at vi egentlig skulle skrive en privat avtale og ikke igjennom nav.

hvis vi skriver denne private avtalen vil jeg da sitte med 2 steder å betale bidrag eller vil nav sitt forfalle?

Det kommer ann på hva som står i den private avtalen.

Lenke til kommentar

For har ikke skrevet den private enda men får prøve å skrive den skuddsikker.

Hvis jeg får sniki inn at det bidraget som blir tilbaketrukket skal ikke stå på meg på en måte å begge skriver under på det, vil det være godt nok for nav?

som f.eks at første bidrag skal betales f.o.m 01.05.2014 til og med blabla.

vil det fungere hvis og dersom jeg skriver det grundig nok?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvis jeg får sniki inn at det bidraget som blir tilbaketrukket skal ikke stå på meg på en måte å begge skriver under på det, vil det være godt nok for nav?

NAV har sikkert utbetalt barnebidrag til barnets mor det siste året. Dvs. pengene de mener du skulle betalt. De skal uansett ha disse pengene tilbake, enten fra deg eller moren.
Lenke til kommentar

vet at jeg skal ifølge nav sine bidrags veiledning betale 0 i bidrag nå og det siste året i og med lønnen jeg hadde. samt lønnen jeg vil få da neste år vil jeg havne på ca 550 i mnd.

i bunn og grunn er jeg ute etter tips om hva jeg kan gjøre for å slippe å betale det bidraget nav har betalt til mor det siste året frem til nå. enten da om mor betaler det eller om det bortfaller.

Er åpen for alle forslag!

Lenke til kommentar

vet at jeg skal ifølge nav sine bidrags veiledning betale 0 i bidrag nå og det siste året i og med lønnen jeg hadde. samt lønnen jeg vil få da neste år vil jeg havne på ca 550 i mnd.

i bunn og grunn er jeg ute etter tips om hva jeg kan gjøre for å slippe å betale det bidraget nav har betalt til mor det siste året frem til nå. enten da om mor betaler det eller om det bortfaller.

Ta kontakt med nav og forklar din situasjon så vil nok dem hjelpe deg på veien, men slutten av regla blir nok at en av dere må betale.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med nav og forklar din situasjon så vil nok dem hjelpe deg på veien, men slutten av regla blir nok at en av dere må betale.

Ikke nødvendigvis:

Bidragsforskudd gis ikke for barn som bor i fosterhjem eller en barnevernsinstitusjon, eller som på en annen måte får fullt underhold av det offentlige

Jeg fant ikke sitat på det, men i tillegg til dette, så er det også slik etter de nye reglene at dersom bidragspliktig har for lav inntekt så får han ikke bidragsgjeld. Derimot blir barnebidraget satt til kr. 0 (som ikke skal tilbakebetales) og barnet (/mor) får utbetalt et bidragsforskudd som er et minimumsbeløp på ca. kr. 1500 dersom mor/forsørger tjener mindre enn 235.000 i året.

Jeg fant heller ikke ut i farten hvor lav inntekt man må ha for å slippe å betale hverken bidrag eller bidragsgjeld.

Edit: Mor skal ikke under noen andre omstendigheter enn ved svindelforsøk betale tilbake bidrag. Det er kun dersom hun har løyet om forhold som f.eks egen inntekt, falsk barnehageplass o.l. at hun må betale tilbake noe.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg fant ikke sitat på det, men i tillegg til dette, så er det også slik etter de nye reglene at dersom bidragspliktig har for lav inntekt så får han ikke bidragsgjeld. Derimot blir barnebidraget satt til kr. 0 (som ikke skal tilbakebetales) og barnet (/mor) får utbetalt et bidragsforskudd som er et minimumsbeløp på ca. kr. 1500 dersom mor/forsørger tjener mindre enn 235.000 i året.

Dette er nok allerede kontrollert/beregnet hos NAV da bidraget ble beregnet ifjor. (De har rett til å beregne bidraget skjønnsmessig om de ikke har/får opplysninger)

Mor har sikkert søkt om bidrag (bidragsforskudd) og dermed satt prosessene i gang. NAV gjør ingenting mht. barnebidrag uten en søknad (fra en av partene), barnebidrag er egentlig noe mor og far skal ordne på egenhånd. Siden far ikke har hatt adresse har ikke NAV fått fatt i ham. Han burde nok ha levert "Søknadsblankett for bidragspliktig" før bidraget ble beregnet.

Jeg tror neppe de har tilbakevirkende kraft på omgjøring av tidligere "skjønnsberegning". TS kan sikker endre bidraget til å bli riktig fra nå av, men Jeg tipper at tidligere bidrag blir stående (dermed også bidragsgjeld). Han har jo selv hatt et ansvar for å følge opp saken (lage avtale) med mor (og etterhvert NAV) som ikke er blitt fulgt opp.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det som er at dette er gjort bak min rygg samt verken jeg eller barnevernet viste noe om dette.

Jeg, mor og barnevernet ble enige om at vi skulle vente til prossesen med dem var over før vi skulle skrive omsorgs kontrakt samt bidrags kontrakt.

Det er sånn at vi har delt omsorg for barnet altså 50/50 men har blitt nekter å se barnet av mor som gjør meg ikke bidrags pliktig frem til ny kontrakt signeres.

Som sagt så er dette noe vi skal gjøre snart og blitt enige om oss samt med barnevernet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...