cenenzo Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 http://www.it.hiof.no/fyskjem/secure/fyskjem-oving5-losning14.pdf Brukernavn : dat passord: itdat2014 kan noen forklare meg hvordna jeg løser de 2 siste oppg? skjønner ikke hvordan jeg leser fra kretsen foir så å tegne grafen, altså når det er flatt eller ikke.. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 (endret) Oppgave 7) Som du sikkert kjenner til så leder en diode i en retning og sperrer i en annen. Spenningskilden din er vekslende, så du tenker at når sinusen er på den positive delen av aksen så går strømmen igjennom diode D1, R og så til slutt D2. Når polariteten så snur så vil den forsøke å gå igjennom D2, men denne dioden sperrer og det vil da ikke gå strøm igjennom sløyfen din. Diodene er sånn typisk 0.7V spenningsfall over seg, og derfor må spenningen over motstanden i første tilfellet være 5V - 1.4V = 3.6V, og i andre tilfelle 0. Edit: Det kan også være verdt å merke seg at U_R kurven er flat helt frem til U_1 kurven er 1.4V. Dette er så vidt jeg husker resultatet av at dioden må ha ett spenningsfall på 0.7V før den begynner å lede, og i dette tilfellet har du 2 dioder og dermed 1.4V Oppgave 8) Her har du egentlig samme prinsipp. Som du ser så vil spenningen være målt positiv i begge tilfeller fordi den "entrer" motstanden likt i begge tilfeller i forhold til pilen på motstanden. Håper det gav litt oppklaring Endret 22. april 2014 av Salt_Skin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå