Gå til innhold

HDD/SSD/Minnepinne som tåler å brukes i bil

*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et nettbrett i bilen og en harddisk jeg nå strømmer musikk fra.

Men skal ha meg en ny harddisk da den jeg bruker nå bare er en gammel midlertidig en.

Tilkobling må være USB2.

Men problemet med bil er at det er mye risting osv under kjøring, og slikt er nå ikke en vanlig harddisk veldig glad i.

Jeg har derfor sett på ssd-er, men prisen er jo veldig høy da jeg trenger 200GB (og helst opp til 1TB)

Men så ser jeg det finnes harddisker som tåler støt osv, jeg vet ikke hvordan disse fungerer over kontinuerlig vibrasjon?

Noen erfaring eller tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min WD eksterne disk døde da jeg satt på toget pga tikk-tikk-ristet da hjulene kjører over skinneskjøtene.

En SSD tåler 5000G , men da ligger prisen også på 4-5K for en terra.

Hvor får man så mye musikk ifra? Ville ha gått for en 256SSD og tatt den med inn for å synke nye sanger etter å ha gått lei de 85000 sangene som var på den.

Bare man hører på de en gang vil man jo ha sittet i bilen i hundrevis av år.

Lenke til kommentar

Min WD eksterne disk døde da jeg satt på toget pga tikk-tikk-ristet da hjulene kjører over skinneskjøtene.

Hvor får man så mye musikk ifra? Ville ha gått for en 256SSD og tatt den med inn for å synke nye sanger etter å ha gått lei de 85000 sangene som var på den.

Det er forskjell på diskene. WD har oftest en "Green" disk som eksterndisk. "Blue" er bygget for mobilitet og industri, så de skal tåle litt mer.

Lenke til kommentar

Greia er jo mer det at jeg ikke vet på forhold hva jeg til en hver tid har lyst til å høre på, derfor vil jeg ha hele samlingen med meg.

Lenke til kommentar

Vanlige disker kan overleve lenge..

Følger en som heter Steve Meade på youtube, han har bygd mac mini, inn i dashbordet, og denne har helt vanlig snurredisk..

I den bilen er det montert 4x 18" basshøytalere ;)

Holder man noe foran bassreflex porten, så ødelegges det (cd plater knekker, glassplater knuser, telefonkataloger rives i fillebiter), men mac'en har aldri hatt et eneste problem (annet enn når musa hopper rundt og trykker på alt mulig :p ), og det har han selv kommentert i en av videoene.

Så.. man kan være heldig med en vanlig snurredisk også ;)
Bare husk backup (evt kloning).. skulle den ryke, kjøp ny, og OS er oppe igjen på kort tid.

Lenke til kommentar

Da går jeg nok for snurredisk.

backup har jeg så det er np.

Hva med en slik hybrid disk, der vil vel en låt lastes inn i flash delen og spilles av slik at jeg ikke kontinuerlig trenger lese fra skivene, kanskje det hadde vært noe?

Lenke til kommentar

Har lite å si så lenge leserhodet ligger over platen som snurrer. Leserhodet blir holdt oppe av lufttrykket, og det er derfor veldig skjørt for vibrasjoner..

Det som kan hjelpe er å montere disken med gummistrikk eller lignende, men den kan fort bli ødelagt av ett lite slag..

Lenke til kommentar

Hva med en slik hybrid disk, der vil vel en låt lastes inn i flash delen og spilles av slik at jeg ikke kontinuerlig trenger lese fra skivene, kanskje det hadde vært noe?

Hybrid legger filer med repiterende bruksmønster i flashdelen.

Spiller du av sangen en gang er den fra disken, andre gangen vil den se at den brukes ofte og 3-4-5-6 gangen osv vil de ligge på SSD-delen.

Samme med boot av OS, går fortere og fortere om man gjør det flere ganger på rad på en slik hybrid.

Lenke til kommentar

Hybrid legger filer med repiterende bruksmønster i flashdelen.

Spiller du av sangen en gang er den fra disken, andre gangen vil den se at den brukes ofte og 3-4-5-6 gangen osv vil de ligge på SSD-delen.

Samme med boot av OS, går fortere og fortere om man gjør det flere ganger på rad på en slik hybrid.

Aha, jeg tengte kanskje den overførte hele fila da den viste jeg skulle spille sangen, men om ikke så er nok ikke hybrid helt hva jeg trenger i denne sammenhengen.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...