Gå til innhold

Vil det lønne seg å oppgradere til SSD? (disk nr 2)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om jeg forstår deg helt, har du hybrid (SSD\HDD?)

Om det er slik det er plass til 2x 2,5" sata harddisker, kan du nok bytte ja, men er det Micro-sata eller noe annet cashe løsning blir det nok vanskelig.

Ville vært flott med et modellnummer på bærbare maskinen.

Uansett windows ytelsen om den ligger på SSD disken med AHCI aktivert i bios blir ikke tregere av å ha en 1 TB harddisk til film\spill.

Lenke til kommentar

5400 rpm Hard Drive er ikke akkurat så veldig mye å skryte av, men de fleste harddisker bør klare en 60\80 MB\s lese og skrivehastighet.

Det er klart en SSD disk vil bli raskere, men i spill, film etc bør en WESTERN DIGITAL WD Black² Dual Drive holde.

Lenke til kommentar

så jeg kan like grei bare bytte ut den hardisken da med en ssd på 500mb

Om det er filmer du ser på mest, har det ingen betydning i det hele tatt med SSD. F.eks når jeg ser på bluray filmer jeg har rippet i full kvalitet, fort 35 GB per film, så er jo ikke det mer enn ca 5 MB/s på en 2 timers film.

Og 5 MB/s greier en hver vanlig harddisk, 10 til 20 ganger den hastigheten.

Men du har ikke sagt noe om bruken din, så kanskje du trenger en SSD disk til likevel?

Og du, en liten ting, det er ikke 500MB du er ute etter, men eventuelt 500GB. Det er en stor forskjell.

Lenke til kommentar

heij

jeg har en ssd 250mb og en vanlig hardisk på 1 tb på min bærbar

så lurte jeg på om det gikk ann å bytte ut den hardisken på 1 tb

til en ssd på 500mb om det hjelper noe i det hele tatt?

Med mindre du installerer programmer på disk nr 2, eller jobber med store filer (typisk video/cad/musikk etc) vil du merke lite eller ingen forskjell å bytte ut disk 2 med en SSD...

Men klart, hvis du flytter maskinen mye rundt mens den er i gang så er en SSD langt å foretrekke iom ingen bevegelige deler i den.

Lenke til kommentar

så jeg kan like grei bare bytte ut den hardisken da med en ssd på 500mb

Å bytte ut en snurredisk som du primert bruker til lagring med en SSD ville eg aldri gjort. Etter min mening er det å kaste penger ut vinduet. Operativsystem og programvare ligger jo allerede på en SSD, du trenger ikkje SSD-hastighet for å se film, høre på musikk eller se på bilder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...