Gå til innhold

Har bredbåndsmodem/routere begrensning på antall brukere?

Anbefalte innlegg

Vårt internett er innimellom ganske ustabilt. Telenor finner ikke noe feil på linja inn, så det jeg lurer på, er om problemet kan ligge innad i huset noe sted. Siden alle for det meste nå fungerer ganske bra på nett, så lurer jeg på om de gangene det er problemer med det, at det kan være noen slags begrensninger på antall brukere som kan "ligge inne" på ruteren eller bredbåndsmodemet? Jeg logget meg inn på bredbåndsmodemet/ruteren fra Telenor for å teste ut foreldrestyringen på den, og når jeg da skulle velge en enhet som jeg skulle sette begrensninger på, så kom det en laaang liste over enheter. Ikke noe rart med tanke på at det finnes 1 pc, 3 nettbrett og 4 smart-telefoner i hus. I tillegg har vi hatt andre smart-telefoner før, og flere venner og slekt har vært og koblet til sine nettbrett, smarttelefoner og laptoper...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, vanligvis har ikke bredbåndsmodem eller hjemmerutere noen (praktisk) begrensning på antall brukere.

En vanlig årsak til ustabilitet på hjemmerutere er hvor mange samtidige aktive forbindelser ("connections") den takler. Dersom dette er problemet, så vil ofte en restart av ruteren hjelpe på problemet - midlertidig.

En vanlig årsak til at man når taket på hvor mange "connections" en ruter takler er hvis man bruker populære peer-to-peer programmer for fildeling (bittorrent), og at disse ikke er konfigurert rett. Hvis bittorrent-kliente din får lov til å bruke så mange "connections" den vil men ruteren har en begrensning, så får du problemer.

Lenke til kommentar

Hva slags linje er det snakk om. Hvis det en ADSL-linje med relativt lav hastighet og mange som ser Youtube samtidig så kan det bli problemer.

Hvis problemet er kun på trådløst, så kan det være nabonettverk på samme kanal som lager forstyrrelser og gjør det ustabilt.

Hvis problemet er selve multimodemet fra Telenor, så kan man sette det i bridgemode og skaffe en bedre ruter (f.eks. Asus).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har P2812 fra Telenor, og har minst 40-50 enheter registrert på denne, uten problemer. Sjekk at du har nyeste FW, og ta en reset to factory default og sett opp modem på nytt. Dersom jeg ikke husker helt feil, vil dette også slette listen over "gamle" enheter, slik at foreldrekontroll blir mer oversiktlig å sette opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...