fenele Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 (endret) Linus Torvalds som står bak Linux har faktisk vist fingeren til nVidia i en runde med spørsmål og svar etter en forelesning. Det er det selskapet som er minst samarbeidsvillig til å bidra til at driverene fungerer på Linux. Velg hva som helst annet. ATI er ikke så værst, men sjekk opp i forkant. De helt nyeste modellene tar det som regel litt tid før de har stabil støtte. Her er den oppsparte harmen til Torvalds hvis du vil se den. Gjør oppmerksom på sterke bilder fra en ellers bra kar. Litt for å balansere det hele; http://www.ubergizmo.com/2012/06/nvidia-addresses-linus-torvalds-fuck-you-nvidia-remark/ Hvor bra det fungerer i praksis er jo en annen sak, men argumentasjonen er jo forsåvidt forståelig, men for dem som reverse-engineerer koden så finner man ut det meste uansett, dessuten brukes mye specs i markedsføringssammenheng. Alt dette er fra 2012, Nvidia har skjerpet seg både på deres frie drivere(FLOSS) og deres proprietære drivere.(selv om de er langt i fra perfekte). AMDs Linux-drivere fungerer ikke, hodeløst å anbefale en laptop med AMD-GPU for Linux-bruk. Jeg snakker om mine egne erfaringer som ikke gjelder helt nye maskiner. Derfor det alltid er lurt å sjekke opp kompatibiliteten før man kjøper om man primært skal bruke Linux, så man ikke ender opp med noe som ikke fungerer etter formålet. Man kan generelt ikke forvente at ting fungerer ut av boksen på samme måte som på Microsoft-plattformen, selv om jeg er imponert over støtten og hva communityet får til. Er ikke dette ganske invalid når OP skal ha en ny maskin? Nvidia GF 600/700 serien er det beste valget man kan ta hvis man vil ha en GNU/Linux maskin for gaming. Endret 24. april 2014 av fenele Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 24. april 2014 Forfatter Del Skrevet 24. april 2014 Vidor: Har allerede sett hele intervjuet, men det der er gammelt. Nvidia har som POM (personen over meg) nevner skjerpet seg kraftig. Fenele: Noen datamaskiner du kunne anbefale som er stillegående og lite til ingenting varm med det, da? Søker litt selv, men hendig med anbefalinger også, om det ikke er til mye å bry. :·) Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 (endret) Vidor: Har allerede sett hele intervjuet, men det der er gammelt. Nvidia har som POM (personen over meg) nevner skjerpet seg kraftig. Fenele: Noen datamaskiner du kunne anbefale som er stillegående og lite til ingenting varm med det, da? Søker litt selv, men hendig med anbefalinger også, om det ikke er til mye å bry. :·) Altså, hvis ASUS G750JW ikke er stille nok for ditt bruk ønsker du deg noe som ikke eksisterer. Laptoper med dedikerte GPUer bråker når dedikerte GPUer er i bruk, dette er ikke mulig å komme bort ifra. Andre ting å påpeke: i7-prosessorer er firekjernede eller tokjernede på laptoper, på stasjonære er de fire- eller seks-kjernere, ingen er syv-kjernere og Intel har aldri laget en syvkjerner. Antall kjerner på CPU har også veldig lite å si for gaming i det store og hele, det viktige er ytelse per kjerne. Endret 24. april 2014 av N o r e n g Lenke til kommentar
fenele Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Lenovo Thinkpad(ikke Edge/Yoga) og Dell XPS har i hvert fall god GNU/Linux støtte, vet ikke om de oppfyller alle krav til lydnivå/varme. Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 24. april 2014 Forfatter Del Skrevet 24. april 2014 (endret) Noreng: Å ja, men da så. Tusen takk! Denne? EDIT: Den var 17.3", da. Det er litt for stort. Skal ha på ca. 15. Endret 24. april 2014 av Toppitus Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 24. april 2014 Forfatter Del Skrevet 24. april 2014 Likte ASUS G750JW som ble postet ovenfor her, men den er nok litt for stor. Finnes det en mindre (lignende) versjon som er på ca. 15 tommer? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 https://prisguiden.no/produkt/gigabyte-p35k-gfb2-203551 Kanskje den er noe? Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 24. april 2014 Forfatter Del Skrevet 24. april 2014 Takk. Vet noen om man kan bruke tastaturet til å skru ned/opp lyd, lysstyrke på skjerm og tastatur på denne? I så fall er det stor sjanse for at det blir den, men jeg er fremdeles fristet til å ta denne hvis den både støtter GNU/Linux, ikke blir varm og bråker lite, selv med tanke på størrelsen, da jeg fant ut hvordan jeg kan snike meg igjennom dette. Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Endte med at jeg kjøpte Multicom Arctic W740S-PC’n, men etter å ha installert oppdaget jeg noe rart. K blir til 2, L blir til 3, O blir til 6, P blir til /, og de fleste taster forbi J til høyre for tastaturet blir til noe annet enn det de egentlig er. Unntaket er enter, piltastene og Æ, og sikkert noen fler også. Noen som vet hvorfor dette skjer? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Fordi du har slått på num lock. Du har sikkert en knapp på tastaturet merket "num lk". "fn" + "num lk" slår av/på funksjonen. 1 Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Takk, takk. Det fungerte knall! ¦:·} Lenke til kommentar
tingo Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Skriv gjerne litt om dine erfaringer med denne når du får brukt den en stund, om noen uker eller et par måneder. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Endte med at jeg kjøpte Multicom Arctic W740S-PC’n Fått testa noe spillytelse da? Hvilken distro bruker du? Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 Tingo: Skal gjøre det, men har bare brukt den noen dager. Fikk den på fredagskveld, og da hadde jeg ikke tid, så endte med at jeg først fikk begynne å bruke den på lørdag, og da gikk mesteparten av dagen min bort på å laste ned nyeste distro, brenning av CD-plate, installasjon, konfigurering og laste ned programmene jeg trengte. Så du kan på en måte si at jeg ikke begynte å bruke den før på søndag. Fenele: Ja, fått testet spillytelsen, men har ikke fått testet noen kraftige nok spill til at jeg kan bedømme den … ennå. Er stor fan av indiespill (spesielt Minecraft og Reus), og de er vanligvis ikke så tunge. Bruker Linux Mint 16 med KDE. Fungerer kjempeflott, det også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå