Gå til innhold

Essensen i kristendommen, er du smart nok til å forstå den?

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Det du kaller "vie livet ditt til vesenet" er vel det å forene seg med Jesus Kristus (Gud) ?

Det du da ikke forstår, er at det faktisk bare er snakk om å bli mere seg selv, bli et fullt og helt menneske. Det er ikke meningen at mennesket skal være den stakkarslige figuren gjennomsnitts mennesket i dag er, mennesket er skapt til å bli noe mye større og det kan det bli når det finner seg selv i Jesus Kristus (Gud)
Cat-Lion-Mirror.jpg

Kan vel ikke kalle det å forene seg, vi er ikke akkurat likestilte jeg og det eventuelle vesenet som jo er allmektig.

Du mener man blir større av å gi opp seg selv til noe, jeg mener man blir langt mindre. Ett kjempevell av uforløst potensiale hos hver enkelt som blir kastet bort da kreativitet og nytenkning ikke akkurat har blitt oppfordret til av presteskapet. Som astrofysikeren Neil deGrasse uttalte, vi ligger mange hundre år bak i den naturlige teknologiske utviklingen og der som vi kunne ha vært uten denne distraksjonen som er ett evig sidespor for hva som må være "målet". Nemlig å bli udødelige som rase helt uten hjelp ifra noen gud, noe som er fullt mulig om vi blir kvitt disse "barnesykdommene" og heller benytter fornuft, logikk, moderne etikk og vitenskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kaller "vie livet ditt til vesenet" er vel det å forene seg med Jesus Kristus (Gud) ?

Det du da ikke forstår, er at det faktisk bare er snakk om å bli mere seg selv, bli et fullt og helt menneske. Det er ikke meningen at mennesket skal være den stakkarslige figuren gjennomsnitts mennesket i dag er, mennesket er skapt til å bli noe mye større og det kan det bli når det finner seg selv i Jesus Kristus (Gud)
Cat-Lion-Mirror.jpg

Kan vel ikke kalle det å forene seg, vi er ikke akkurat likestilte jeg og det eventuelle vesenet som jo er allmektig.

Du mener man blir større av å gi opp seg selv til noe, jeg mener man blir langt mindre. Ett kjempevell av uforløst potensiale hos hver enkelt som blir kastet bort da kreativitet og nytenkning ikke akkurat har blitt oppfordret til av presteskapet. Som astrofysikeren Neil deGrasse uttalte, vi ligger mange hundre år bak i den naturlige teknologiske utviklingen og der som vi kunne ha vært uten denne distraksjonen som er ett evig sidespor for hva som må være "målet". Nemlig å bli udødelige som rase helt uten hjelp ifra noen gud, noe som er fullt mulig om vi blir kvitt disse "barnesykdommene" og heller benytter fornuft, logikk, moderne etikk og vitenskap.

Du snakker som om Gud er en annen person, slik er det ikke for den kristne som identifiserer seg med Jesus Kristus eller ser seg selv i Jesus Kristus, for han er Jesus Kristus han selv og han selv er Jesus Kristus. At han må oppgi sitt lille egoistiske selv, for å bli ett med verdens største anti-egoist Jesus Kristus og alt det han er, opplever han som en berikelse ikke et tap.
Den kristne verden er den moderne teknologiens vugge.
Endret av IHS
Lenke til kommentar

Han Fustasjeforhengkoblingen over deg preker om at man ikke skal ha noenting men sette gud først for så å få alt etterpå om du gjør det... også sier du at man ikke er noen slave fordi han krever ingenting av deg? Altså ingenting utover at du må vie livet ditt til vesenet? hjernen min klarer bare ikke å vri seg til å skjønne meningen med dette, det er en logikkbrist man bare ikke kan svelge ned uten å ha blitt manipulert til å gjøre det.

Og jeg har jo alt av mat/klær og tildels spenn og til og med sex en gang i skuddåret om det snør oppover...., så hvorfor "får" jeg da dette når jeg samtidig vet med meg selv at det ikke er sant? Jeg er ikke noe tvilstilfelle som innerst inne tror på denne guden, dette må jo også han/hun/det nødvendigvis vite at jeg ikke er? Hvorfor lever jeg/vi ett godt liv, langt bedre enn en praktiserende ekstremist?

Han Fustasjeforheng... preker ikke om at man ikke skal ha noen ting. Da misforstår du. Jeg prater om at man ikke skal "forelske seg" i ting som egentlig ikke er av betydning, da det finnes noe som er langt viktigere for et menneske. Alle kommer inn i denne verden nakne, og forlater den på samme måte. Man får ikke med seg et rødt øre. Folk løper mann av huse for å få "det perfekte hjem", rette ut rynker, farge de siste grå hårtustene, sprøyte ungdommelighet inn i årene for å motarbeide det som er u-unngåelig. Noen blir psykisk syke på veien mot "idealet". Alt skal være perfekt, og er det ikke slik, så skal ihvertfall alle tro at man lever perfekt. Det ødelegger mer enn det bygger opp. Det er kontingente størrelser alt i sammen, som vil gå til grunne, og ha null betydning i det lange løp. Alt ender opp likedan - i den store kosmiske utslagsvasken når man dør. Når solen brenner opp jorden. Når alle stjerner ligger døde i et univers som til slutt er livløst i ruiner.

Man trenger å bygge sitt liv på ikke-kontingente størrelser. Ting som ikke kan gå til grunne. Man trenger å bygge sitt liv på Gud, vår Far, vår skaper. Han som gav oss livet. Han som er kjærlighet fra evighet til evighet. Det maksimalt største vesen som er den nødvendige ubevegede beveger, og som spør; "Vil du være mitt barn? Jeg venter på deg." Det er intet slaveri. Det er ingen tvang. Man velger selv om man vil ta imot. Samme tilbud som alle andre. Fri vilje.

http://youtube.com/watch?v=JWnsjOL0tQ8

Lenke til kommentar

Han Fustasjeforhengkoblingen over deg preker om at man ikke skal ha noenting men sette gud først for så å få alt etterpå om du gjør det... også sier du at man ikke er noen slave fordi han krever ingenting av deg? Altså ingenting utover at du må vie livet ditt til vesenet? hjernen min klarer bare ikke å vri seg til å skjønne meningen med dette, det er en logikkbrist man bare ikke kan svelge ned uten å ha blitt manipulert til å gjøre det.

Og jeg har jo alt av mat/klær og tildels spenn og til og med sex en gang i skuddåret om det snør oppover...., så hvorfor "får" jeg da dette når jeg samtidig vet med meg selv at det ikke er sant? Jeg er ikke noe tvilstilfelle som innerst inne tror på denne guden, dette må jo også han/hun/det nødvendigvis vite at jeg ikke er? Hvorfor lever jeg/vi ett godt liv, langt bedre enn en praktiserende ekstremist?

"Vil du være mitt barn? Jeg venter på deg." Det er intet slaveri. Det er ingen tvang. Man velger selv om man vil ta imot. Samme tilbud som alle andre. Fri vilje.

Sett deg inn i forskjellen mellom fri vilje (puke) og ultimatum!

I en verden med en allmektig, allvitende, allfader blir din pludring latterlig.

Guden har allerede på forhånd bestemt hvordan det går med deg uansett hva du velger. Og i en slik setting blir utopien "fri vilje" fullstendig håpløs.

Lenke til kommentar

Sett deg inn i forskjellen mellom fri vilje (puke) og ultimatum!

I en verden med en allmektig, allvitende, allfader blir din pludring latterlig.

Guden har allerede på forhånd bestemt hvordan det går med deg uansett hva du velger. Og i en slik setting blir utopien "fri vilje" fullstendig håpløs.

Hva vil det si å være allmektig og allvitende?

Selv om Gud allerede skulle vite, så er det fremdeles ens eget frie valg man utøver. Man har ingen andre enn en selv å klandre for de valg man foretar uavhengig av hvem som måtte vite noe på forhånd.

Hersketeknikkene kan du legge av deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...