jack12345 Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Hei! Lurte på om noen har tips hvordan jeg får stoppet et tre i å vokse? lut kansje? noen form for plantegift? evt midler ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Spikre inn en kobberspiker, så dør det av seg selv Lenke til kommentar
jack12345 Skrevet 22. april 2014 Forfatter Del Skrevet 22. april 2014 Hehe, hadde det vært så enkelt! Må stoppe veksten raskest mulig! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 (endret) Ehh, det er så enkelt, mange som har drept trær med noen kobberspiker... Du kan jo så klart borre hull og fylle med roundup, skal vist gjøre susen det også. Tipper du kan fylle hullet med salt også om du vil. Endret 22. april 2014 av aklla Lenke til kommentar
mund Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 fjerne noen cm av barken rundt treet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Skal du ta livet av treet og hogge det ned, eller vil du ha eit fint, levande tre, men ikkje høgare enn i dag? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Skal du ta livet av treet og hogge det ned, eller vil du ha eit fint, levande tre, men ikkje høgare enn i dag? Når h*n i førsteposten snakker om lut og plantegift vil jeg håpe han ikke vil der skal leve mer Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Den åpenbare løsningen er jo å hugge det ned... Dette lukter imidlertid særdeles sterkt av noen som vil bli kvitt naboens tre på "magisk" vis (fordi retten er på naboens side), og det har jeg ikke tenkt å bidra med flere "glupe" råd til. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Evt, sånn jeg tolket det, ett nedhugget tre som nekter å dø, har flere av de. Man hugget treet, men året etter vokser det som bare det... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 (endret) Løsningen på det (nye rotskudd) er i tilfelle å smøre Roundup (eller annet Glyfosat-produkt) på stubben. Eller, hvis man fjerner rotskuddene tre år på rad, skal det etter sigende gi seg.. Endret 22. april 2014 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Løsningen på det (nye rotskudd) er i tilfelle å smøre Roundup (eller annet Glyfosat-produkt) på stubben. Eller, hvis man fjerner rotskuddene tre år på rad, skal det etter sigende gi seg.. Vil det gjøre nytten å smøre Roundup på stubben rett etter at treet er felt? Eller må man vente til det kommer nye skudd? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 (endret) Etiketten sier at det skal gjøres rett etter felling. (Går det litt tid kan det være nødvendig å skjære en ny skive av snittflaten, for å få "fersk ved" som mer effektivt suger til seg middelet.) Edit: en link til. Endret 23. april 2014 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Her var mye nyttig informasjon. Har selv felt mye osp for en tid siden og forstår at det er nytteløst å sprøyte stubbene uten nytt snitt. Får heller prøve å sprøyte knoppene som kommer opp. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Plantevernmidler som inneholder glyfosat (for eksempel Roundup eller Glyfonova) bør smøres på snittflaten innen noe timer. Her kan en godt bruke en ganske sterk blanding (krever autorisasjon fra mattilsynet for å få kjøpt konsentrat), det kan også være lurt å blande i litt Zalo. Det vil fungere å sprøyte på nye skudd, men det er ikke noe poeng i å vente så lenge. Det å fjerne rotskudd tre år på rad for å bli kvitt problemet er nok ikke noen eksakt vitenskap. Dette kommer an på så veldig mye. Mange trær vil nok ikke gi seg så enkelt. Når det kommer til trådstarters spørsmål så må jeg si at jeg ikke skjønner hva som er ønsket. Skal en hindre et tre i å vokse, uten å drepe det må en virkelig vite hva en holder på med. I praksis er det bare å glemme. En kan til en viss grad holde det i sjakk ved beskjæring, men om en skal ha et friskt tre som ser fint ut er det ganske begrenset hva en kan gjøre. Skal treet drepes finnes det mange metoder, men det eneste fornuftige er å felle det. Det er ikke gøy å ha drept et tre når dette treet seinere brekker og faller over noen/noe. Endret 26. april 2014 av Sentenza 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå