FB.609642206 Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 hei, trenger hjelp av noen eksperter i forbindelse med ett jobb prosjekt og håper noen kloke hoder her inne kan hjelpe... Vi ønsker ett system der vi kan se været på installasjonsstedet med så god kvalitet som mulig i mørket uten noe som helst form for kunstig lys. Vi jobber med å finne overvåkningskameraer som kan brukes, men mistenker at dette ikke er godt nok. Systemet vi trenger må stå montert utendørs i hele Norge og automatisk ta bilde minst to ganger i minuttet og sende dette til server eller liknende. Systemet må tåle -30 grader og +40. DVs hele Norge hele året. Alfa og omaga her er kvalitet i mørke, derfor ser vi etter en løsning med SLR kameraer. Any ideas? gode ideer som tas i bruk i prosjektet kan det bli gitt bonus på. Mvh Magnus Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 (endret) I mørke uten bruk av kunstig lys fordrer meget lang lukkertid farger vil nok bli diffuse/borte og man må ha en 100% stabil plattform. Omtrent alle digitale systemkameraer kan brukes forbundet med en pc "tethring" og derifra videre, problemet blir nok og få de innelukket i et temperaturkontrollert miljø.Det beste er nok og bruke et systemkamera uten speil siden speil blir slitt ut over tid "80.000 til 300.00 lukkersykluser". Du kan også vurdere avanserte dyre-kameraer, de tåler temperaturforandringer godt, problemet der at de bruker IR-lys. Siste mulighet er industrikameraer og bygge opp systemet rundt disse, det er nok den beste løsningen men vil bli meget dyr. Endret 22. april 2014 av Nautica Lenke til kommentar
FB.609642206 Skrevet 22. april 2014 Forfatter Del Skrevet 22. april 2014 (endret) hei, vedlagt er det to bilder, det sorte er tatt med en Iphone 5s og det andre med ett high end overvåkningskamera. Siden det er en del naturlig ir lys i atmosfæren vil det for riktig kamera være mulig å få bilder selv om det for oss vil være stokk mørkt. Det kan ikke være ett system der vi må montere en tradisjonell pc på hver lokasjon. Vi snakker om 100-200 installasjoner og mange av disse vil være på plasseringer der det vil være svært dyrt å ha service(på fjellet hvor man må fly inn, høye master med mer). Derfor er det også meget viktig at dette er ett system som er stabilt.. Det klareste bildet under viser en del av hva vi trenger. Men kvaliteten er ikke helt så god vi ønsker. Øyen du ser midt på bildet er 1.3 km unna. Magnus Endret 22. april 2014 av FB.609642206 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 (endret) Et viltkamera med mms høres ut som den beste løsningen, men lyset blir nok problematisk. Det kan hende man kan justere lukkertiden på viltkameraer så man ikke er avhengig av kunstig lys men det har jeg ikke studert. Endret 22. april 2014 av Nautica Lenke til kommentar
FB.609642206 Skrevet 22. april 2014 Forfatter Del Skrevet 22. april 2014 Viltkamera har ikke god nok kvalitet dessverre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 (endret) Store CMOS-sensorer har mekanisk (slitbar) lukker. Elektronisk lukker finnes kun på mindre sensorer på grunn av tekniske begrensninger. En lukker med estimert levetid 300 000 sykluser vil med 1 bilde per 30 sekund vare i estimert 104 døgn med kontinuerlig fotografering. Estimatet for levetid er veldig usikkert så du må antagelig skifte lukker eller kamera hver måned for å være rimelig (90%) sikret mot driftsavbrudd i løpet av et år. Mindre sensorer med elektronisk lukker har ikke dette slitasjeproblemet, men små sensorer gir mer bildestøy. Om jeg forstår oppgaven rett gjelder det i første omgang å finne de største sensorene med elektronisk lukker. Nikon 1-systemet og Samsung NX mini-systemet er i den klassen. Dernest har vi temperaturkravet som er vanskelig å etterkomme siden de fleste kamera er spesifisert for bruk over frysepunktet. Nikon 1 AW1 er et unntak som skal tåle bruk i -10 grader. I praksis tåler det sikkert ennå lavere temperaturer, men da begynner vi å bevege oss ut på usikker grunn med tanke på driftsikkerhet og garanti. Det vil si at du må vurdere en eller annen form for oppvarming. Jeg ser for meg en sylinder med 20 cm diameter, et sfærisk formet lokk i glass eller plexi med antirefleksbelegg, og en bunn med kabelutføring. Videre ser jeg for meg at beholderen må isoleres, kles innvendig med sort materiale for minst mulig interne refleksjoner, utstyres med festebrakett for kameraet og selvregulerende varmekabel, gjerne av typen som man bruker for frostsikring av rør. For å unngå kondens kan man legge en ny pose med avfuktingsmiddel inn i beholderen for hver gang den åpnes. Jeg vet ikke hvordan thetering-mulighetene er for Nikon 1 AW1, men hvis de er ok så kan det være aktuelt. Kontinuerlig strømforsyning kan også være en idé. Gjerne med UPS for å sikre mot driftsavbrudd. (Batteriet i kameraet holder neppe særlig lenge som "UPS" i kontinuerlig drift). Kameraet bør utstyres med lyssterk optikk som f.eks 10mm f/2,8. Endret 22. april 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 (endret) Vi ønsker ett system der vi kan se været på installasjonsstedet med så god kvalitet som mulig i mørket uten noe som helst form for kunstig lys. Er det for nordlysregistrering? I så fall kan det brukes fargefilter for de riktige bølgelengdene for å undertrykke kunstig lys. Sjekk ut dette kameraet og hør med kontaktpersonen øverst på på siden der hvilket utstyr de bruker. Siden det skal fungere godt i mørket er det åpenbart ikke for å registrere soltimer. Er det for skyregistrering? I så fall er dere helt avhengig av kunstig lys for å se noe fornuftig om natta. Enten generelt lys fra bebyggelse og veier eller parallelle lasere for punktmåling av skyhøyde. Eller er det snakk om meteorjakt, stjerner og planeter? Er formålet turisme/publikum (estetisk gode bilder) eller tekniske målinger (konsekvente driftssikre målinger, men kanskje ikke behov for farger?) Endret 22. april 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Jeg ville sagt at det absolutt sikreste her er å gå for tradisjonelle overvåkingskamera som er bygget for den typen bruk, andre løsninger blir lett et gedigent eksperiment hvor sansynligheten for problemer kan bli stor. Med det volumet man snakker om her vil løsningene uansett valg bli kostbare. Ønsker man likevel å se nærmere på andre løsninger ville jeg heller tatt direkte kontakt med kameraleverandørene i Norge og fått eksempler på løsninger og eventuelle tilbud derfra - glem heller ikke hvilke garantiordninger som kan tilbys. Tor Lenke til kommentar
arthon Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Det finnes en masse overvåkings kameraer med høy oppløsning - DSLR og liknende er ikke særlig brukbart til dette formålet - er budsjettet lavt kan de beste Dashcam være et alternativ bygget inn i en oppvarmet boks - noen av dem har veldig bra lavt lys følsomhet - men når det kommer til filming i totalt mørke er nightvision kameraer den eneste brukbare løsningen. Her er en omtale av en kamera modell som kan fåes med opptil 29 megapiksel oppløsning hvor man kan bruke Canon EF objektiver http://gizmodo.com/5949380/a-29-megapixel-security-camera-could-catch-a-flea-breaking-and-entering 5 megapiksel nightvision kamera; http://www.baslerweb.com/products/Fixed-Box.html?model=200&gclid=COmA8POY9L0CFWSQcgod7QIAwg Lenke til kommentar
FB.609642206 Skrevet 28. april 2014 Forfatter Del Skrevet 28. april 2014 Hei, jeg takker for masse bra innspill! Akkurat den delen med mekanisk lukker er ting jeg ikke har tenkt på! Vi er i direkte kontakt med Norges fremste leverandører på kameraer beregnet for overvåking, men problemet er at teknikken i dag ikke er der vi ønsker. Kameraet du Arthon viser til har ett min "day/night: 0.15 lux". Dette er mye lys. Til sammenlikning trenger kameraet som er avbildet over 0,0057 lux. Når det kommer til hva kameraene skal brukes til må jeg være litt forsiktig med å gå ut med for mye, da dette er en usignert kontrakt og jeg vil ikke at andre skal "prøve seg".. Hovedmålet er å få ett så godt som mulig inntrykk av vær forhold på steder. Det kan være snakk om enkle ting som om det snør, regner, er tåke, sikt, skydekke mm. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Hvis vi ikke snakker om personovervåking kan kanskje et FLIR-kamera kunne fungere ? Lenke til kommentar
FB.609642206 Skrevet 28. april 2014 Forfatter Del Skrevet 28. april 2014 Det er ikke snakk om personovervåking nei. Men da dette er snakk om 100+++ kameraer blir det dessverre for dyrt å snike oss inn på flir kameraer. I tillegg tror jeg nok ikke termiske bilder vil være brukbart i vår sammenheng.. Jeg hadde ett kamera inne som en leverandør hadde med for test som var lagd for å henge på undersiden av store passasjerfly, det er ett produkt vi kunne brukt. Det kombinerte ir og termisk, var nitrogen avkjølt og ikke veldig stort. Men det kostet rundt en million:) Magnus Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Det finnes hundrevis av kameramodeller som kan være brukbare. Her er et tilfeldig valgt med opp til 50% virkningsgrad på sensoren, skal du ha noe betydelig bedre så må du ha med lysforsterker som enten blir astronomisk dyrt eller gir dårlige bilder. http://www.lumenera.com/products/industrial-cameras/lg11059.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå