Gå til innhold

Blir mobbet på Facebook

kenpet

Anbefalte innlegg

Hei.

For noen dager siden var det noen som lagde en gruppe om meg på Facebook, hvor de redigerer bilder av meg og laster dem opp i denne gruppa, såkalte "memes". De bildene ser jeg på som mobbing, men jeg får ikke gjort noe. Jeg prøvde å rapportere gruppa til Facebook ved å velge rapporter>Siden trakasserer meg eller en annen, men Facebook finner ikke noe galt med gruppa. Jeg får ikke sjansen til å forklare meg, fordi de ikke har noe "forklar hvorfor du rapporterer denne gruppa"-funksjon. Har også rapportert flere bilder, men de blir heller ikke gjort noe med.

Hadde ikke brydd meg hvis ingen hadde likt gruppa, men gruppa har 800 likes bare på noen dager, og bildene de legger ut får 40+ likes. Jeg aner ikke hvem det er, eller hvorfor de gidder å bruke så mye tid på å redigere bilder av meg.

Har prøvd å tatt kontakt med eieren av gruppa på en ordentlig måte, men jeg får bare et umodent svar tilbake. Virker som det er noen utenlandske personer som jeg ikke en gang kjenner som har laget den gruppa. De fleste som liker og kommenterer er fra et engelsk-snakkende land. Selv om jeg ikke kjenner eieren av gruppa, eller folk som liker/kommenterer bildene, går dette hardt inn på meg. Folk som jeg ikke kjenner sender meg private meldinger på Facebook, hvor det blant annet står "I hope you die". Jeg ignorerer det og blokkerer dem som sender meg slike meldinger. Hvorfor skal utenlandske mennesker plutselig hate meg for noe jeg ikke en gang har gjort? De kjenner meg jo en gang ikke.

Hvordan skal jeg få denne siden slettet, når Facebook ikke tar meg alvorlig? Finnes det andre måter å ta kontakt med FB på, og forklare situasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker veldig tilfeldig. Akkurat nå er du bare ett av millioner av tullebilder på nettet. Selvfølgelig irriterende, men..

Tror du det er noen du kjenner som har lagt ut bildet? Et potensielt stort problem er jo hvis noen i miljøet du lever i sprer disse bildene i nettopp det samme miljøet. Da kan det fort bli "ekte" mobbing..

Tror aldri FB fjerner denne siden, med mindre noen gjør et stort nummer av den offentlig Vi håper at dette simpelthen bare glir inn i glemselen!

Endret av toro5
Lenke til kommentar

Gå til anmeldelse av saken og evt. kontakt med advokat. Advokaten vil hjelpe deg videre vdr. Facebook, og evt. fjerning av den gruppen. Jeg regner forsåvidt med Politiet kan hjelpe deg med Facebook, men vet ikke for sikkert.

Endret av Vizla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gå til anmeldelse av saken og evt. kontakt med advokat. Advokaten vil hjelpe deg videre vdr. Facebook, og evt. fjerning av den gruppen. Jeg regner forsåvidt med Politiet kan hjelpe deg med Facebook, men vet ikke for sikkert.

Dette. Sett hardt mot hardt. Om de blir evt kontaktet av noen med litt makt tenker eg pipa fort får en annen lyd

Lenke til kommentar

En kar her på forumet opplevde noe lignende bare med 4chan. Noen lagde memes med bilder fra en forumtråd, granted, han posta masse bilder i bestemorkostymer, men likevel..han satte visst ikke pris på at "tullebildene" havnet rundt på nettet med morsomme vitser under heller.

Lenke til kommentar

En kar her på forumet opplevde noe lignende bare med 4chan. Noen lagde memes med bilder fra en forumtråd, granted, han posta masse bilder i bestemorkostymer, men likevel..han satte visst ikke pris på at "tullebildene" havnet rundt på nettet med morsomme vitser under heller.

Det var vel bare to bilder som havna på 4chan, og de ble slettet rimelig kjapt. Da var det verre med den downs-sida, hvor det ene bildet lå på andreplass over de i verden med mest downs i to-tre år. Dette til tross for at siden ble nevnt på "TV2 hjelper deg" og verdensvevsoldermannen fikk krav fra politiet her i Norge om å ta den ned to-tre ganger i året.

Lenke til kommentar

Er det mulig å anmelde dette på nett, som for eksempel på politi.no? Der skal det gå an å anmelde saker på nett, men ser ut som man kun kan anmelde tyveri, som stjålet mobiltelefon, sykkel etc. Ser ingenting om nettmobbing (ikke når jeg googler heller). Eller må jeg gå til politistasjonen for å anmelde det? Er redd de ikke skal ta meg alvorlig.

Endret av MadeMafia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...