Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva tenker dere om folk som studerer "unyttige" studier?

Anbefalte innlegg

Noen her som har sett Steve Jobs sin tale for avgangsstudentene på Standford ?

“You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future. You have to trust in something – your gut, destiny, life, karma, whatever. Because believing that the dots will connect down the road will give you the confidence to follow your heart even when it leads you off the well worn path; and that will make all the difference.”

Jeg syntes ikke det er dumt at noen går sin egen vei fremfor å passe inn og være en god ansatt.

Noen mennesker trenger ikke utdanning, dem har evne til å skape selv. Disse tar gjerne ikke utdanning heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

“You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future. You have to trust in something – your gut, destiny, life, karma, whatever. Because believing that the dots will connect down the road will give you the confidence to follow your heart even when it leads you off the well worn path; and that will make all the difference.”

Jeg syntes ikke det er dumt at noen går sin egen vei fremfor å passe inn og være en god ansatt.

Ja, men å gå sin egen vei er ikke nødvendigvis det samme som å løpe rundt som en hodeløs kylling.

Lenke til kommentar

Ja, men å gå sin egen vei er ikke nødvendigvis det samme som å løpe rundt som en hodeløs kylling.

Ikke noe å argumentere i mot der.. Men, jeg syntes det er galt av TS å ha fordommer mot noen som tar et studie han mener ikke leder til en A4 jobb på slutten.

Lenke til kommentar

Denne tråden har fått et ensidig fokus på de som studerer musikk, andre kreative studier, samt filosofi o.l. Hva med alle studentene som studerer "stuerene fag" uten å ha en plan klar, eller bare helt på måfå. Blant mange kretser har økonomistudier blitt en slags billig utvei; du vet ikke hva du vil? Start på BI, da vel. De flinkeste kommer naturligvis til å gjøre det godt; NHH masseproduserer dyktige økonomer med lys fremtid. Men hva med alle de andre, de som går på samfunnsøkonomi og holder et snitt på mellom C og D, eller kanskje mellom D og E. Har de en lysere fremtid enn de som studerer historie?

Arbeidsmarkedet er en diger smørje idag. Noen yrker krever spesifikke utdannelser; man kan ikke bli jurist og få advokatbevilling med mindre man har en master i juss bak seg, ei heller bli lege uten å ha studert medisin. Men de fleste yrker krever ikke en konkret utdanning. En journalist kan like gjerne ha studert statsvitenskap eller fransk som journalistikk, og en markedsføringsstudent kjemper ikke bare mot andre markedsføringsstudenter, men også mot andre med helt annen studiebakgrunn, selv de, og kanskje særlig de, som studerer kreative fag.

Jeg er enig i mye av det som blir skrevet, det er mange av dem som bare tenker interesse og ikke jobb. En balansegang er nyttig, for man skal leve av grunnlaget man legger nå til man dør. Men man kan ikke bare tenke jobb og lønn og status heller, for da blir vi et land med middelmådige økonomer, leger og jurister. Vi trenger også de som studerer historie, musikk og tysk. Kanskje ikke like mange av dem som av andre, men de er nødvendige de også.

Det finnes nok av de som bruker kreative fag som en hvilepute, men det finnes like mange av de samme på andre studier også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke begynne å dra karakterer inn i bildet, for enhver student med et snitt på D-E vil slite i jobbmarkedet, uavhengig av hva slags utdannelse vedkommende har. En økonomistudent med gode karakterer vil nesten garantert finne en relevant jobb innen rimelig tid, men det er langt ifra sikkert at en arkeologistudent vil ha samme mulighet med likt karaktergrunnlag.

Lenke til kommentar

Nåvel. Jeg har vel enda til gode å se noen i det hele tatt se på karakterene mine i et jobbintervju, men det er nok fordi jeg har såpass mye jobberfaring at det teller mest. Nå skal det sies, i enkelte studier er det viktig med gode karakterer, men med mindre man tar et såkalt "prestisjestudie" så bryr overraskende få arbeidsgivere seg om karakterer. Klart, har man ingenting annet enn karakterer å vise til blir jo saken noe annerledes.

Lenke til kommentar

Du kan ikke begynne å dra karakterer inn i bildet, for enhver student med et snitt på D-E vil slite i jobbmarkedet, uavhengig av hva slags utdannelse vedkommende har. En økonomistudent med gode karakterer vil nesten garantert finne en relevant jobb innen rimelig tid, men det er langt ifra sikkert at en arkeologistudent vil ha samme mulighet med likt karaktergrunnlag.

Jeg er ikke uenig i dette. Mitt innlegg var ikke et forsøk på å stille opp en diskusjon om hvilke studenter som er mest fucked med de eller de karakterene, men heller å balansere den ved å påpeke at det finnes mange av den type student som blir hakket på i denne tråden innenfor de mer populære og "gode" studiene også.

Kan forøvrig nevne at arkeologistudenter pleier å klare seg. Mange av dem blir historikere, faktisk, selv om man ofte forbinder dette med historiestudier.

Lenke til kommentar

Hauger med gode offentlige stillinger som bare krever bachelor i "ett eller annet", klart akkurat kunst blit vel litt for fjernt men historie og alle de der er da kvalifisert til disse jobben. De er mye bedre betalt enn kassa på kiwi og de har ofte muligheter for forfremmelse. Mye fordommer ute å går, jeg tror mange er bitre for at folk følger drømmene sine

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan forøvrig nevne at arkeologistudenter pleier å klare seg. Mange av dem blir historikere, faktisk, selv om man ofte forbinder dette med historiestudier.

Jeg kjenner også en som gikk Arkeologi. Nå fire år etter jobber han som Barista... :p

jeg tror mange er bitre for at folk følger drømmene sine

Så jeg er bitter fordi jeg valgte en studieretning med gode jobbmuligheter og god lønn fremfor en linje med labre utsikter? ;)

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Jeg kjenner også en som gikk Arkeologi. Nå fire år etter jobber han som Barista... :p

Det finnes utvilsomt nok av disse også. Har flere venner som har gått på og fortsatt går på NKF, som en slags fortsettelse av det de gjorde på MK på VGS. NKF koster masse penger å gå på, og gir det heller ingen grad. I disse kreative yrkene er ofte erfaring og den slags viktigere enn en og annen grad fra en høyskole, og det gjør ikke saken bedre for disse vennene mine.. Heller bekjente, egentlig. Så de bruker masse penger på et studium de ikke får så mye igjen for, for å kjempe om jobber innenfor et fagfelt hvor det finnes mange dyktige, ufaglærte og ganske få gode jobber. :p

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis, men folk må godta at ikke alle har samme mål som dem og har andre interesser. Det er bedre å ta en bachelor i historie enn å sitte i kassa på kiwi hele livet. Alle kan ikke ha toppstillinger men det betyr ikke at resten skal leve på minstelønn

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette er egentlig en ganske merkelig tråd.

Alle kan ikke ta fag som de ikke har interesse for eller evner til. Det sier seg nesten selv. Dermed vil du alltid, og kanskje heldigvis, ende opp med mange forskjellige fagfelt. På noen av fagfeltene vil flertallet sikkkert tjene mer enn på andre områder.

Uansett, har du talent og glødende interesse for et eller annet, så velg den retningen. Velg heller noe som er litt interessant fremfor noe du overhodet ikke har lyst til. Så får det heller gå som det går, noen garantier har man uansett aldri.

Til slutt;

Det værste er vel uansett å ikke gjøre noe i det hele tatt. Selv kassa på Kiwi er bedre enn et år med kun tafatt & lat.

Lenke til kommentar

Hvirfor skal folk ha problemer med det? Har du problemer med folk som kjøper seg bil også? Sabla dyrt og liten avkastning

Nei, men utdanning er skapt for å skape senere avkastning, biler er en forbruksvare, utdanning er ikke en forbruksvare.

hvorfor tror du det bare handler om avkastning i form av penger? Hva med personlig utvikling osv.
Lenke til kommentar

Hvirfor skal folk ha problemer med det? Har du problemer med folk som kjøper seg bil også? Sabla dyrt og liten avkastning

Nei, men utdanning er skapt for å skape senere avkastning, biler er en forbruksvare, utdanning er ikke en forbruksvare.

hvorfor tror du det bare handler om avkastning i form av penger? Hva med personlig utvikling osv.

Hobbyer kan man fint ha på fritiden. Utdanning er ikke en hobby.

Lenke til kommentar

Dersom jeg vet at en person kaster bort 3 eller 5 år på det jeg oppfatter som svada, så tenker jeg at personen må være ganske tom i topplokket. Etter å ha snakket med dem får jeg som regel bekreftet det inntrykket. Det virker dog som at bedriftene også foretrekker folk som har studert det jeg oppfatter som svada, ovenfor de som ikke har studert noe, noe jeg finner veldig merkelig men som indikerer at kanskje det jeg oppfatter som svada ikke er kun svada men svada pluss en liten dose nyttige greier

Lenke til kommentar

Heldigvis kan man få avkastning i andre former enn kun penger, nemlig kunnskap. Det trenger ikke alltid å stå mellom hobby eller penger. Vi trenger kunnskapen mange av studiene tilbyr, selv om de kanskje ikke alltid er de mest lønnsomme karrieremessig. Samfunnet hadde ikke akkurat fungert bestående kun av sivilingeniører, leger og advokater. Om det utdannes for mange innenfor disse andre studieretningene er derimot en annen diskusjon, og mer relevant i mine øyne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...