Gå til innhold

Kjede hopper, utslitt tannhjul ?


crazyfrog

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Rimelig ny på denne sykkelen biten og har lyst å lære å forsøke å reparere litt selv :)

 

 

Jeg har en sykkel med Shimano Deure X7 Gir system, og den "hopper" når jeg trår litt til. Virker så det er tannhjulet som "slipper" og at det muligens må bytte kransen (Hvis det er det den bakerste rekken med tannhjul heter :) )

 

Noen som har noen råd, tips vink ett eller annet som kan hjelpe meg ?

 

Tenker å kjøbe nye deler på Ebay, da det er mulig å få hele sett for 1000 lappen.

 

 

Takker og bukker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er stort sett riktig observert at om kjedet glipper så er kasetten utslitt. Desverre er den sjeldent alene når det er gått så langt. Typisk er det kjedet som slites først. Det som da skjer er at bushingene inne i kjedet får slark og den effektive pitchen i kjedet øker (Populært sagt: Det strekker seg). Med økt kjedepitch blir nesten all belastningen på den siste tannen på tannhjulet og denne slites ekstra raskt. Dette gir en haifinneform på tannhjulene og fører til at kjedet glipper.

 

Desverre må du også regne med at klingene foran slites tilsvarende, selv om det tar mye mer tid før de vi glippe.

 

Problemet om du bare bytter en del vil de eksisterende slitte komponentene veldig raskt slite på de de kopler mot. I.e. setter du bare på en ny kasett med et slitt kjede så vil kjedet kople dårlig i kasetten og kunne fortsette å glippe helt til kasetten (ganske raskt) er nedslitt igjen.

 

Tilsvarende kan slitte klinger raskt slite ned et nytt kjede.

 

Det tryggeste er derfor å bytte kasett, kjede og klinger. I praksis kan man ofte slippe unna med å ikke bytte klingene, men regn med at kjedet da må byttes noe oftere.

 

Det er en god praksis å bytte kjedet før det er strekt 0.75%. Eneste måten å gjøre dette på er å måle det jevnlig. Venter man til at man har merkbar feilfunksjon er det slitt mye mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

 

 

Takk for kjempe svar :)

 

Ser at jeg må bytte litt mer enn hva jeg hadde tenkt. Fant typisk slik sett på Ebay. Finne rette modellnr så er det vel bare å handle og gå igang å bytte :)

 

Hvor mye må en kunne for å bytte dette selv, med tanke på at en ikke har skrudd mye på sykkel før ?

Lenke til kommentar

Det skulle da være unødvendig å kjøpe inn et helt gruppsett , bare fordi det glipper der bak.

 

Jeg ville mye heller ha kjøpt inn f.eks 5 kjeder og 2-3 kassetter.

 

Kjede er jo slitedel nr.1 på sykkelen.

Kjøp KMC Gold som jeg vet at sverreb anbefaler.

 

I tillegg bør du kjøpe deg en kjedestrekkmåler , som du bør lære deg å bruke.

 

 

Viktig at kjede og kassett du handler , samsvarer med antall gir du har på sykkelen din nå.

Har du f.eks 9 gir på sykkelen bak , så søk på chain + cassette og 9 speed.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor mye må en kunne for å bytte dette selv, med tanke på at en ikke har skrudd mye på sykkel før ?

Det er veldig enkelt. Det vanskeligste er å finne komponenter som passer sammen - krever litt reseach (som du jo er i gang med nå :))

Ellers må du ha riktig verktøy. Du trenger:

- kjedepisk: http://www.sykkelcenteret.no/verkstedet/verktoy/super-b-kjedepisk-kassett-mothold-tb-fw20

- kassettavdrager: http://www.sykkelcenteret.no/verkstedet/verktoy/super-b-kassett-avdrager-tb-fw-30

- kjedekutter

- låsepin (følger kanskje med kjedet?). Jeg vil sterkt anbefale SRAM Powerlock. Ekstremt mye enklere enn vanlige pins som må presses inn i kjedet, de kan brukes flere ganger, og min erfaring er at de er mer holdbare.

 

Jeg har forresten ikke byttet klingene foran, og den evt. økte slitasjen det må ha hatt på kassetten og kjedet har ikke vært merkbar.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som johome sier: Du trenger ikke alt det der,

 

Jeg ville begynt med en kassett og et par kjeder og en kjedestrekkmåler, og så fulgt med om kjedet slites raskt eller om du får mye kjededropp på kranken. I så fall er det på med nye klinger (Ikke en hel krank...) og nytt kjede.

 

Så lenge du ikke lar kjedet bli for slitt er kassetten trygg.

 

Av verktøy trenger du minimum kasettavdrager, kjedepisk og kjedekutter. I tilegg er det greit med tang for åpning av hurtiglåser. For å bytte klinger vil du sannsynligvis trenge et klingeboltverktøy

Lenke til kommentar

 

 

Hvor mye må en kunne for å bytte dette selv, med tanke på at en ikke har skrudd mye på sykkel før ?

Det er veldig enkelt. Det vanskeligste er å finne komponenter som passer sammen - krever litt reseach (som du jo er i gang med nå :))

Ellers må du ha riktig verktøy. Du trenger:

- kjedepisk: http://www.sykkelcenteret.no/verkstedet/verktoy/super-b-kjedepisk-kassett-mothold-tb-fw20

- kassettavdrager: http://www.sykkelcenteret.no/verkstedet/verktoy/super-b-kassett-avdrager-tb-fw-30

- kjedekutter

- låsepin (følger kanskje med kjedet?). Jeg vil sterkt anbefale SRAM Powerlock. Ekstremt mye enklere enn vanlige pins som må presses inn i kjedet, de kan brukes flere ganger, og min erfaring er at de er mer holdbare.

 

Jeg har forresten ikke byttet klingene foran, og den evt. økte slitasjen det må ha hatt på kassetten og kjedet har ikke vært merkbar.

 

Fantastisk hjelp !!!!

 

Jeg har funnet denne som virker som den korrekte. Det jeg ikke helt forstår er hva range 11-32 står for ?

 

SRAM PowerGlide II PG-830 8-Speed Cassettes fit Shimano-compatible freehub bodies.

Number of Speeds: 9

Range: 11-32

Cassette Cogs: 11,12,14,16,18,21,24,28,32

Cassette Spacing: Shimano/SRAM 9

Cassette Body Type: Shimano 9/10/SRAM

Chain Compatibility: 9-Speed

Intended Use: Mountain

Weight: 372.0 g

Vil denne passe ? Etter all min research så vil den det etter mitt litt hodet, men da jeg er relativt grønn på toppen så tenkte jeg å høre om noen vet ?

Takker og bukker for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Antall tenner på kasetten , der 11 er antall tenner du trår ved tyngste gir , og 32 er antall tenner ved lavest gir

 

mtxgu0.jpg

 

Jeg har satt piler ved tyngste gir ( 11 tenner )

4 piler ved letteste gir ( hvis du teller skal det være 32 tenner )

 

 

Du kan også kjøpe 11-34 eller 11-36 som gjør at du kan trå enda letter gir.

 

 

Bikeshop selger forresten denne kasetten like billig.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Vil denne passe ? Etter all min research så vil den det etter mitt litt hodet, men da jeg er relativt grønn på toppen så tenkte jeg å høre om noen vet ?

 

Takker og bukker for all hjelp :)

Kriterie for at den skal passe er:

* Har du 9-delt system fra før (D.v.s den kasetten du bytter ut hadde 9 tannhjul)

* Har deraileren din bak kapasitet til 21t forskjell på bakgir (er den nidelt er det temmelig sannsynlig, men du kan jo sjekke igjen kassetten du bytter ut)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...