Myztique Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Jeg har alltid har lyst til å bygge en stasjonær PC selv, men har aldri gjort det før.Lurer på om noen kan fortelle om min gamle stasjonære PC kan bygges om, eller om den nye PC-jeg har kjøpt har komponenter som er up to date og hva som evt. kan bygges om for å gjøre den raskere, kraftigere og bedre. Jeg har Windows 7 Pro SP1 som jeg tenker å installere. Jeg bruker PC-en til å surfe mye på dvs. at jeg åpner mange faner som jeg lukker etter hvert som jeg har lest/sett det jeg vil. Se film eller spille en sjeldent gang. Bilde og filmredigering er noe jeg ønsker å drive med etter hvert. En rask PC er veldig viktig for meg! Både oppstart og mens jeg jobber med ting. Jeg vil gjerne vite hvilke komponenter som er viktigst (som går ut på dato) og som påvirker hvilke andre komponenter jeg kan ha og hvor stort minne og hvor stor harddisk jeg kan ha.Tips meg gjerne om sider hvor jeg kan holde meg oppdatert på det og evt. andre nyttige guider for de som skal bygge PC. Min gamle PC: Dell Dimension 9150 fra 2006 (veldig gammel ja) Tekniske spesifikasjonerProsessortypeIntel Pentium D 945Prosessorhastighet3,4 GHzInternminne 4 GBMinnetype/hastighetDDR2 533 MHzSystembrikkesettIntel 945PHarddiskstørrelse 250 GBGrafikkløsningNvidia GeForce 7900GS 256 MBLydkort Creative AudigyOptisk enhet, typePhilips DVD 8801Optisk enhet, hastighet (DVD/-R/+R/RW)16x/16x/16x/8xUSB 2.0 / FireWire6 stkMinnekortleserCF / SD / MS/ xD / MMC / SM og m.fl.Nettverkskontroller1 stk 10/100/1000 MbpsOperativsystemWindows XP Home Edition Min nye PC: Er denne fin som den er og hva går an å endre? Gamer PC bygget på komplett i 2012. Kabinett: Cooler Master Elite 430 blackStrømforsyning: Silver Power SP-SS500 500WProsessor: AMD FX-6100 6-core, 3.5 GHzHovedkort: ASUS M5A97 R2.0Minne/RAM: Kingston DDR3 1333MHz 8 GB KitHarddisk: Seagate Barracuda 500 GB SATA3.0SSD: Intel 330 SSD 120GB 2.5" SATA3.0Grafikkort: Sapphire Radeon HD6670 1GB GDDR5 DVD-RW-leser. Trådløst nettverksadapter fra ASUS. To ekstra vifter og manuell viftestyring. Edit: Jeg la til modellen til min eldgamle PC. Jeg kjøpte PC-en som er beskrevet over Har lagt ved bilder av Dell Dimension 9150 Endret 26. april 2014 av Myztique Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Din gamle PC er utdatert og ikke verdt å oppdatere. Du kan bruke den som en enkel kontor- / surfe-pc eller server. Jeg ville ha installert Xubuntu på denne. Den andre PC'en er relativt grei som den er, så lenge du ikke skal spille alt for krevende spill. Den har greie deler som kan gjenbrukes. Skifter du ut skjermkort, hovedkort og CPU på sikt, så har du en fullt oppdatert spillemaskin. Minnet er godt nok. Ikke skift deler før du blir begrenset av ytelsen. Kjøper du deg en relativt billig CPU-kjøler som eksempelvis Cooler Master Hyper 212 Evo, så kan du overklokke prosessoren en god del. Kjøleren kan du ta med videre når du oppgraderer hovedkort og CPU http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1150-2011-am3-fm1/ Lenke til kommentar
sevs Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Hvilken Dimension har du? Jeg vil tro det er 5150/E520/E521. Du har et problem med både kabinettet og hovedkortet. De baserer seg på BTX-standarden som er helt opp ned og på hue i forhold til den mest brukte ATX-standarden. Du finner hverken BTX-hovedkort eller kabinetter. Derfor kan du ikke bytte hovedkort i den gamle PCen og bruke den som en filserver eller lignende en gang. 7900GS kan egne seg som nødløsning til en server eller noe der man ikke trenger bilde til annet enn testing en gang i blant.Det eneste som egentlig er verdt å bruke i en nyere PC er DVD-spillerne, hvis de virker, og hvis de har SATA-tilkobling. På Dimensionene fra 2005 var det brukt IDE/ATAPI, mens på de fra 2006 var det brukt SATA, så du er sannsynligvis good to go.Harddisken kan sikkert brukes om igjen som en ekstradisk, men diskene som ble brukt i disse (Samsung Spinpoint SP2504C) var veldig bråkete. Det er heller ikke lurt å lagre noe viktig på en såpass gammel harddisk, siden den kan gå fyken anyday. Denne gamle PCen er dessverre ikke verdt noe som helst. Strømforsyningen passer ikke i andre kabinetter, samt at den er av veldig dårlig kvalitet og den er liten/svak. Prosessoren er gammel og dårlig ytende. Hovedkortet og kabinettet passer ikke overens med noe annet, hvis du finner noe som passer skal du være heldig! Jeg har hatt tre slike kabinetter, og siden de ikke kan brukes til stort, har jeg valgt å lage et minikjøleskap av to av dem (det tredje er borte). Et kabinett til av samme sort hadde vært midt i blinken for meg, siden bare to av dem blir litt lite. Jeg har laget kjøleskapet modulært, så jeg kan ta av det ytterste kabinettet hvis jeg vil. Hvis du orker å sende det, skal jeg betale frakten. Den nye PCen din er forøvrig ganske grei til de oppgavene du skriver over. Den er et greit utgangspunkt til å oppgradere. Endret 21. april 2014 av sevs Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Verdt å merke at PSU sikkert ikke er en ATX psu, og dermed vil ødelegge hvoedkort dersom den kobles til ATX hovedkort. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Verdt å merke at PSU sikkert ikke er en ATX psu, og dermed vil ødelegge hvoedkort dersom den kobles til ATX hovedkort. Kontaktene er ATX-kompatible, men som jeg har nevnt ovenfor, passer den ikke i andre kabinetter (den er 4-5cm tykkere enn ATX-standarden og 24-pin-pølsa stikker ut over/undersiden, i tillegg til av vifta er malplassert). En annen viktig ting er at den er av veldig dårlig kvalitet, har mye ripple og den er liten og svak. Tviler også på at den har så mange sikkerhetsmekanismer. Men fungerer med ATX, det gjør den, elektrisk sett. Endret 21. april 2014 av sevs Lenke til kommentar
Myztique Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 Din gamle PC er utdatert og ikke verdt å oppdatere. Du kan bruke den som en enkel kontor- / surfe-pc eller server. Jeg ville ha installert Xubuntu på denne. Den andre PC'en er relativt grei som den er, så lenge du ikke skal spille alt for krevende spill. Den har greie deler som kan gjenbrukes. Skifter du ut skjermkort, hovedkort og CPU på sikt, så har du en fullt oppdatert spillemaskin. Minnet er godt nok. Ikke skift deler før du blir begrenset av ytelsen. Kjøper du deg en relativt billig CPU-kjøler som eksempelvis Cooler Master Hyper 212 Evo, så kan du overklokke prosessoren en god del. Kjøleren kan du ta med videre når du oppgraderer hovedkort og CPU http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1150-2011-am3-fm1/ Takk for innspill. Regnet med at PC-en var utdatert. Den har bare stått der, brukt bærbar istedenfor. Jeg forsto alt du skrev, så det er bra for meg Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Din gamle PC er utdatert og ikke verdt å oppdatere. Du kan bruke den som en enkel kontor- / surfe-pc eller server. Jeg ville ha installert Xubuntu på denne. Den andre PC'en er relativt grei som den er, så lenge du ikke skal spille alt for krevende spill. Den har greie deler som kan gjenbrukes. Skifter du ut skjermkort, hovedkort og CPU på sikt, så har du en fullt oppdatert spillemaskin. Minnet er godt nok. Ikke skift deler før du blir begrenset av ytelsen. Kjøper du deg en relativt billig CPU-kjøler som eksempelvis Cooler Master Hyper 212 Evo, så kan du overklokke prosessoren en god del. Kjøleren kan du ta med videre når du oppgraderer hovedkort og CPU http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1150-2011-am3-fm1/ Takk for innspill. Regnet med at PC-en var utdatert. Den har bare stått der, brukt bærbar istedenfor. Jeg forsto alt du skrev, så det er bra for meg Større HDD/SSD kan du legge til når du får behov for større plass. Dette er også utstyr som følger deg videre. 2 og 3TB HDD'er er prisgunstige om dagen. SSD'er går stadig ned i pris. Ta i bruk maskinen, og kom heller tilbake med flere spørsmål når du vil oppgradere. Lenke til kommentar
Myztique Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Hvilken Dimension har du? Jeg vil tro det er 5150/E520/E521. Du har et problem med både kabinettet og hovedkortet. De baserer seg på BTX-standarden som er helt opp ned og på hue i forhold til den mest brukte ATX-standarden. Du finner hverken BTX-hovedkort eller kabinetter. Derfor kan du ikke bytte hovedkort i den gamle PCen og bruke den som en filserver eller lignende en gang. 7900GS kan egne seg som nødløsning til en server eller noe der man ikke trenger bilde til annet enn testing en gang i blant. Det eneste som egentlig er verdt å bruke i en nyere PC er DVD-spillerne, hvis de virker, og hvis de har SATA-tilkobling. På Dimensionene fra 2005 var det brukt IDE/ATAPI, mens på de fra 2006 var det brukt SATA, så du er sannsynligvis good to go. Harddisken kan sikkert brukes om igjen som en ekstradisk, men diskene som ble brukt i disse (Samsung Spinpoint SP2504C) var veldig bråkete. Det er heller ikke lurt å lagre noe viktig på en såpass gammel harddisk, siden den kan gå fyken anyday. Denne gamle PCen er dessverre ikke verdt noe som helst. Strømforsyningen passer ikke i andre kabinetter, samt at den er av veldig dårlig kvalitet og den er liten/svak. Prosessoren er gammel og dårlig ytende. Hovedkortet og kabinettet passer ikke overens med noe annet, hvis du finner noe som passer skal du være heldig! Jeg har hatt tre slike kabinetter, og siden de ikke kan brukes til stort, har jeg valgt å lage et minikjøleskap av to av dem (det tredje er borte). Et kabinett til av samme sort hadde vært midt i blinken for meg, siden bare to av dem blir litt lite. Jeg har laget kjøleskapet modulært, så jeg kan ta av det ytterste kabinettet hvis jeg vil. Hvis du orker å sende det, skal jeg betale frakten. Den nye PCen din er forøvrig ganske grei til de oppgavene du skriver over. Den er et greit utgangspunkt til å oppgradere. Dell Dimension 9150. Takk for kommentarer. Hva er 7900GS? Vedr. DVD- spillere. Sier du at DVD-spilleren og DVD-RW-en kan brukes i en nyere PC med fordel eller at det er verdt å bytte ut DVD-spilleren i nyere PC-er? Hva er fordelen(e)? Raskere avlesning eller avspilling? Mindre støy? Jeg har ikke noe viktig på harddisken. Ikke turt å lagre noe på den med mindre jeg har backup av det. Hvor lang levetid har eksterne harddisker eller hvor lenge er det trygt å lagre ting på den? Kjøleskap til mat og drikke? Kreativt! Jeg bruker PC-en offline (den har XP) til utskrifter. Sier adjø til den sammen med printeren når blekket er brukt opp. Finnes ikke nyere driver enn Windows Vista, har 7 på de bærbare jeg har. Har en del blekk, og vil bruke det opp. Kan DVD-spilleren, DVD-RW-en, kortleserne,og USB portene og nettverkskontrollen brukes til en test PC laget fra bunnen av eller er de umulig å få ut og/eller ubrukelige i tillegg? Kan sende deg PM når jeg er klar for å kvitt meg med den, hvis du vil? Vil ta noen måneder. Tar tid å bruke opp blekket. Hadde normalt tenkt hurra siden jeg slipper å bytte ut patron så ofte, men er litt irriterende at jeg må ha den svære HP Photosmart 1000 på skrivebordet inntil videre Endret 21. april 2014 av Myztique Lenke til kommentar
Myztique Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 Større HDD/SSD kan du legge til når du får behov for større plass. Dette er også utstyr som følger deg videre. 2 og 3TB HDD'er er prisgunstige om dagen. SSD'er går stadig ned i pris. Ta i bruk maskinen, og kom heller tilbake med flere spørsmål når du vil oppgradere. Logisk. Har ikke kjøpt den PC-en enda, men håper jeg får den. Lenke til kommentar
Myztique Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Jeg har alltid har lyst til å bygge en stasjonær PC selv, men har aldri gjort det før. Lurer på om noen kan fortelle om min gamle stasjonære PC kan bygges om, eller om PC-en til en bekjent av meg har komponenter som er up to date og hva som evt. kan bygges om for å gjøre den raskere, kraftigere og bedre. Hva tenker dere om (komponentene til) denne? Stasjonær PC fra Komplett: Intel Core 2 Quad prosessor på 2.83 GHz 8 GB RAM (to brikker) SSD disk fra OCZ på 80 GB To andre disker på til sammen 2300 GB To skjermkort: AMD Radeon HD6670 og ATI Radeon 4600 Medfølger netgear usb wifi dongle Det er satt inne ekstra grafikkkort. DVD-brenner Minnekortleser Virker denne bedre eller dårligere enn den andre? Edit: Jeg la til detaljer som manglet. Endret 23. april 2014 av Myztique Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Den er for gammel til å satse på som et oppgraderingsprosjekt. Lenke til kommentar
Myztique Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Den er for gammel til å satse på som et oppgraderingsprosjekt. Referer du til den jeg såvidt beskrev i forrige innlegg? Vedr. stasjonære PC-er og ombygging. Stemmer det at Acer, HP, Asus, Packard Bell og Lenovo er mindre (eller u)beregnet til det? Er PC-er fra komplett de eneste som går an? For over 10 år siden skulle liksom DELL PC-er være fine å bygge om. Hvordan er det nå? Endret 22. april 2014 av Myztique Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Dell er fine og bygge om, bare kjøp alienware stasjonær å bygg i vei:) Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Som regel er det vanskelig å oppgradere merke pcer som HP, Acer, PB osv osv osv. Viss du ikke vil bygge selv, kjøper du en ferdigbygget hos komplett, dustin eller cdon.no Disse som er ferdig bygget av disse butikkene selv kan du fint oppgradere videre ved en senere anledning. Men, du får mer pc av å bygge selv 1 Lenke til kommentar
sevs Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 (endret) Dell er fine og bygge om, bare kjøp alienware stasjonær å bygg i vei:)Troller du? TS: skal svare deg når jeg kan Endret 23. april 2014 av sevs Lenke til kommentar
Myztique Skrevet 23. april 2014 Forfatter Del Skrevet 23. april 2014 Som regel er det vanskelig å oppgradere merke pcer som HP, Acer, PB osv osv osv. Viss du ikke vil bygge selv, kjøper du en ferdigbygget hos komplett, dustin eller cdon.no Disse som er ferdig bygget av disse butikkene selv kan du fint oppgradere videre ved en senere anledning. Men, du får mer pc av å bygge selv Takk for svar Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Dell er fine og bygge om, bare kjøp alienware stasjonær å bygg i vei:)Troller du?TS: skal svare deg når jeg kan ^-^ Lenke til kommentar
Myztique Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Her er det nye barnet mitt. Hva synes dere? Kjøpte PC-en jeg vurderte i hovedinnlegget Gjett prisen? Skal få lagt tatt bilde når den er på. Lyset blått foran <3 blått! Endret 26. april 2014 av Myztique Lenke til kommentar
CrowH Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Her er det nye barnet mitt. Hva synes dere? Kjøpte PC-en jeg vurderte i hovedinnlegget Gjett prisen? Skal få lagt tatt bilde når den er på. Lyset blått foran <3 blått! Prisen er vel... 5-10K? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå