Danielgr Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Heisann,Kompisen min har en bag ifra Norges bank. som det står 80.000kr på.I den er pengene makulert.Hva betyr dette? Er det noe man kan få gjort med det? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Det betyr at pengene er makulert og ment å bli tatt bort fra markedet... Du kan jo bruke de som opptenning... Endret 21. april 2014 av Andrull 3 Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Hvor har han fått tak i disse pengene fra ? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Hvor har han fått tak i disse pengene fra ? Hva har dette med saken å gjøre? -----------------------------------------------------------> ontopic, takk Lenke til kommentar
*F* Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 lurer jeg også på. Er ikke makulering av penger ulovlig? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 De rette myndigheter har vel lov til å makulere penger som er tatt ut av omløp vil eg tro. Men at en privatperson skal kunne få tak i en sekk med denne type avfall finner eg noe merkelig. Og siden trådstarter lurer på hva kompisen kan gjøre med sekken så har det all relevans hvor kompisen har fått den fra. 2 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 (endret) lurer jeg også på. Er ikke makulering av penger ulovlig? Ikke i Norge. Man kan heller ikke kreve erstatning av penger man har ødelagt med forsett (man får refundert penger om man leverer inn en ødelagt seddel). Relevant lesestoff: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-03-16-293?q=penger Endret 21. april 2014 av Nedward Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Hvor har han fått tak i disse pengene fra ? Hva har dette med saken å gjøre? -----------------------------------------------------------> ontopic, takk Kan ha ganske mye å si hvor pengene stammer fra, for at vi skal kunne vite hva man kan gjøre med det. Så vi spør igjen; Hvor har han fått tak i disse pengene fra? Endret 21. april 2014 av Karl_R 2 Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Du kan vel ta de med i banken og pusle de sammen på skranken Trodde de brant slikt, men det kan jo være at noen har sneket med seg som souvernir. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Uansett så vil en makulering føre til at pengene blir så små at de aldri vil kunne erstattes (under halve seddelen), og følgelig bare brukbare som brennmateriale. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Norges Bank har følgende regler for innveksling av ødelagte/defekte sedler:-Minst 55% av seddelen i behold gir full erstatning-50 - 55% av seddelen i behold gir halv erstatning-Under 50% av seddelen i behold gir ingen erstatning. Står ingenting om hva 50% av seddelen betyr, om det kan være sammenteipede småbiter eller en hel bit. Ellers misstenker jeg den egentlig skulle vært brent og kvittert for at det er brent, noe som antagelig ikke har skjedd. Så noen savner de kanskje, med mindre det har blitt kvittert for uten at det har blitt brent Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Var nettopp og jobbet i sentralbanken i Russland, der makulerer de penger som går ut av omløp og komprimerer de til en liten murklosse lignende sak. Disse hadde de prøvd å selge som "suvenirer" men det var ingen som ville kjøpe, så det er nok normalt at bankene gir disse vekk for å bli kvitt de. De tar ekstremt mye plass og brenne de selv byr vell på utfordringer ift miljøet osv osv. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Det slår meg som rart at Norges Bank bare skulle gi fra seg en bag med makkulerte sedler. Det er jo potensiale for missbruk av disse. Det man kan gjøre med bagen er å gå til en bank eller politiet å spørre dem hva man kan gjøre med pengene. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Ja, jeg tviler litt på samme sak. Kan ikke tenke meg at Norges bank utleverer makulerte sedler til folk.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Ja, jeg tviler litt på samme sak. Kan ikke tenke meg at Norges bank utleverer makulerte sedler til folk.. Hvorfor ikke, de er makulert og under 50% som nevnt tidligere. De er altså som papir å regne. I Russland prøvde de å slege disse og der er det virkelig strengt ift sikkerhet av penger. Jeg tror ikke at den norske bank normalt leverer ut disse til alle og en hver, men muligens denne personen har en relasjon til en som har jobbet der som fikk dette som ett minne eller lignende? De er jo totalt verdiløse så jeg ser ikke helt hvorfor alle reagerer så veldig på dette. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Det skjer sikkert mykje rart i Russland, men eg har vanskeleg for å tru at Norges Bank deler ut sekkar med makulerte sedlar til folk. Eg skulle tru dei vart resirkulert, som det meste anna avfall. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Det skjer sikkert mykje rart i Russland, men eg har vanskeleg for å tru at Norges Bank deler ut sekkar med makulerte sedlar til folk. Eg skulle tru dei vart resirkulert, som det meste anna avfall. Det gjør det absolutt, men de tuller ikke med penger der nede. Så om de kan gjøre det så tviler jeg ikke på at Norges bank gjør det. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Hvorfor ikke, de er makulert og under 50% som nevnt tidligere. De er altså som papir å regne. I Russland prøvde de å slege disse og der er det virkelig strengt ift sikkerhet av penger. Jeg tror ikke at den norske bank normalt leverer ut disse til alle og en hver, men muligens denne personen har en relasjon til en som har jobbet der som fikk dette som ett minne eller lignende? De er jo totalt verdiløse så jeg ser ikke helt hvorfor alle reagerer så veldig på dette. Vel, hvis de "bare" er makulert i den vanlige definisjonen av ordet, og trådstarters kompis er glad i å legge puslespill ("Erstatning for en skadd seddel som består av flere deler ytes bare hvis delene påviselig stammer fra samme seddel"), så er det jo bare å begynne. I et slikt tilfelle som dette kan det imidlertid være forbundet med risiko (politianmeldelse, jfr forskriftens §6), å forsøke å veksle dem inn... Denne artikkelen fra 2012 tilsier ellers at pengene skulle vært brent etter makulering. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 De der er ikke verdt papiret engang. Det går ikke an å teipe sammen en makulert seddel uten at fyren som mottar den i kassa på butikken steiler. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Skal man få erstatning for ødelagte sedler sender man dem (i sammenteipet tilstand) til Norges Bank, man bruker dem ikke i matbutikken rundt hjørnet... Når det dreier seg om sedler som allerede er (eller skulle vært) makulert av Norges Bank, så skal man nok være ekstraordinært tøff i trynet for å prøve seg på det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå