xExodusx Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 kan ikke stifte cat6.......da er uansett cat6 standarden ødelagt så da kan du like godt gå for cat5e har aldri hørt om at en router kan gi nærmere 50v ut på lan porten? kan aldri tenke meg at det fungerer for ip telefon, er en grunn til at det ALLTID er en dedikert port på modemene leverandøren leverer Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 PoE er da en etablert standard (ca 10 år gammel), og alle switcher med PoE gir 44V over ethernetkabel: http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 det er fortsatt noe annet enn ip telefoni og en "hvermannsens" switch/router støtter somregel ikke PoE Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 For IPT benyttes enten en separat ATA (for VOIP) tilkoblet en LAN-port, eller innebygget ATA i leverandørens router/modem (både for VOIP og VOPI). Eksempel på separat ATA: http://www.cisco.com/c/en/us/products/collateral/unified-communications/spa2102-phone-adapter-router/data_sheet_c78-502137.html Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 men det er jo noe anna enn hva som ble pratet om her, da var det snakk om å koble telefonen rett i lan porten i routeren Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Det er ingen som prater om PoE IP telefon her. Har nevnt vanlig analog telefon basestasjon. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 Bumper denne opp igjen. Har koblet opp alt riktig. Mediekonverter > Asus Router > Switch > Vegguttak oppe > PC Linken fra Asus router til switchen er gigabit, gigabit lampe lyser, men fra switch/vegguttak/PC er det kun 100mbps. Det går to kabler opp siden jeg har dobbelt vegguttak, og er rimelig sikker jeg har terminert alt riktig, siden kabelen jeg terminerte mellom router og switch også funker. Er littegrann usikker på vegguttaket, kanskje jeg har gjort noe feil her? er det noen som ser om alt er koblet riktig? Andre enden der det er koblet til RJ45 uttak er koblet/klemt riktig Vegguttaket https://www.dropbox.com/s/fzgpa3q136u61v9/20140508_190859.jpg Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Edit; glem det. Ser nå at jeg mangler 2 pins på kabelen jeg terminerte, min feil... Endret 8. mai 2014 av Poopadoop Lenke til kommentar
TMB Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Husk å koble etter "B" på uttaket Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 Husk å koble etter "B" på uttaket Jupp, har nøyaktig gjort det Alt funker perfekt, venter bare til de skal oppgradere i nabolaget. Høyeste mulig for øyeblikket er 60/60. Blir 1000/1000 i løpet av høsten ble jeg fortalt, til under 2 lapper i måneden. Overkill er det, men når jobben betaler klager jeg nok ikke. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 Bumper dessverre. Fått portert telefonnummer noen dager siden, og glemt det helt. Har nå terminert RJ11 - RJ45 kabel og plugget inn i LAN3, og satt VLAN på denne til 100. Jeg får ikke ringt/ta imot anrop, forslag? Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 som jeg sa tidligere i tråden så KAN DU IKKE koble telefonen rett i router, må enten ha modem fra leverandør eller eget ATA adapter Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 Hmm, okei. Hvordan/hvilken da? Har jo lest en del og der jeg har lest står det, akkurat som ChrisCo har sagt, at en kan plugge rett i router? Har jo ikke tilgang til VOIP info/sip trunk osv så hvordan bruker jeg voip adapter da? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Skal ikke krangle på eller med noe/noen, da IP telefoni ikke akkurat er mitt felt, og hvertfall ikke på hjemmeroutere, men har du forwarded portene som tlf trenger? Portforward.com har både liste og tutorial på hvordan man skal gjøre det... Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 Skal ikke krangle på eller med noe/noen, da IP telefoni ikke akkurat er mitt felt, og hvertfall ikke på hjemmeroutere, men har du forwarded portene som tlf trenger? Portforward.com har både liste og tutorial på hvordan man skal gjøre det... Men telefonen jeg har koblet til er jo helt vanlig analog telefon, 2 ledning på RJ11 kontakten. Denne kommer jo ikke opp på ruter med MAC / IP så hvordan skal jeg portforwarde? Hvordan vet egentlig Altibox/router hva som er TLF1 og TLF2 siden det er kun VLAN100? Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Men telefonen jeg har koblet til er jo helt vanlig analog telefon ... Da, trenger du rett og slett en adapter, som leveres av din IP-telefon leverandør. Dette er en "boks" som konverterer den gamle "dumme" telefonen din til en IP telefon, og denne boksen leveres normalt ferdig programmert med SIP-info. Du kobler til, boksen får en IP, og oppretter selv en forbindelse opp mot leverandørens "telefonsentral", og du får summetone på den analoge telefonen. (portforwarding kan være aktuelt, dersom adapteret ikke klarer å kommunisere med "telefon-sentralen") Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Aha... Ja, til analog telefon må du ha adapter ja.... Uten så skjer det ingenting... Så skaff deg et adapter først, så kan du sjekke opp forwarding, hvis det da blir nødvendig... Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 Har nevt analog telefon helt fra starten Okey, tviler dessverre at Altibox leverer boksen med SIP info. De har det integrert i hjemmesentralen og tror ikke de er villige til å gi ut noe SIP info heller. Finnes det ikke noen måte å få tak i SIP info som er progamert i min gamle hjemmesentral (Som fulgte med Altibox?) eller er jeg likevel nødt til å bruke Altibox sin hjemmesentral og sette den i bridge modus bare så jeg kan bruke tlf? :/ Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Har nevt analog telefon helt fra starten Huska ikke og brukte mobilen istad.... Tror ikke Altibox kjører noe eget opplegg på IP telefoni utenom standard, uten at jeg skal påstå noe ang. det... Så vidt jeg vet, så er det bare på et eget VLAN.... Mer enn det kan jeg ikke svare på når det gjelder Altibox... Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 Har nevt analog telefon helt fra starten Huska ikke og brukte mobilen istad.... Tror ikke Altibox kjører noe eget opplegg på IP telefoni utenom standard, uten at jeg skal påstå noe ang. det... Så vidt jeg vet, så er det bare på et eget VLAN.... Mer enn det kan jeg ikke svare på når det gjelder Altibox... Hehe, får vel bytte telefonnummer/operatør igjen. Telio leverer med SIP boks osv som jeg bare plugger rett i ruteren, så da kan jeg heller bruke de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå