Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kabelrot i eldre hus og kobling av fiber

Anbefalte innlegg

kan ikke stifte cat6.......da er uansett cat6 standarden ødelagt så da kan du like godt gå for cat5e

har aldri hørt om at en router kan gi nærmere 50v ut på lan porten? kan aldri tenke meg at det fungerer for ip telefon, er en grunn til at det ALLTID er en dedikert port på modemene leverandøren leverer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bumper denne opp igjen. Har koblet opp alt riktig.

Mediekonverter > Asus Router > Switch > Vegguttak oppe > PC

Linken fra Asus router til switchen er gigabit, gigabit lampe lyser, men fra switch/vegguttak/PC er det kun 100mbps. Det går to kabler opp siden jeg har dobbelt vegguttak, og er rimelig sikker jeg har terminert alt riktig, siden kabelen jeg terminerte mellom router og switch også funker.

Er littegrann usikker på vegguttaket, kanskje jeg har gjort noe feil her? er det noen som ser om alt er koblet riktig? Andre enden der det er koblet til RJ45 uttak er koblet/klemt riktig RJ45-1.gif

Vegguttaket

https://www.dropbox.com/s/fzgpa3q136u61v9/20140508_190859.jpg

Lenke til kommentar

Husk å koble etter "B" på uttaket

Jupp, har nøyaktig gjort det :w00t: Alt funker perfekt, venter bare til de skal oppgradere i nabolaget. Høyeste mulig for øyeblikket er 60/60. Blir 1000/1000 i løpet av høsten ble jeg fortalt, til under 2 lapper i måneden. Overkill er det, men når jobben betaler klager jeg nok ikke.

Lenke til kommentar

Skal ikke krangle på eller med noe/noen, da IP telefoni ikke akkurat er mitt felt, og hvertfall ikke på hjemmeroutere, men har du forwarded portene som tlf trenger? Portforward.com har både liste og tutorial på hvordan man skal gjøre det...

Lenke til kommentar

Skal ikke krangle på eller med noe/noen, da IP telefoni ikke akkurat er mitt felt, og hvertfall ikke på hjemmeroutere, men har du forwarded portene som tlf trenger? Portforward.com har både liste og tutorial på hvordan man skal gjøre det...

Men telefonen jeg har koblet til er jo helt vanlig analog telefon, 2 ledning på RJ11 kontakten. Denne kommer jo ikke opp på ruter med MAC / IP så hvordan skal jeg portforwarde? Hvordan vet egentlig Altibox/router hva som er TLF1 og TLF2 siden det er kun VLAN100?

Lenke til kommentar

Men telefonen jeg har koblet til er jo helt vanlig analog telefon ...

Da, trenger du rett og slett en adapter, som leveres av din IP-telefon leverandør.

Dette er en "boks" som konverterer den gamle "dumme" telefonen din til en IP telefon, og denne boksen leveres normalt ferdig programmert med SIP-info.

Du kobler til, boksen får en IP, og oppretter selv en forbindelse opp mot leverandørens "telefonsentral", og du får summetone på den analoge telefonen.

(portforwarding kan være aktuelt, dersom adapteret ikke klarer å kommunisere med "telefon-sentralen")

Lenke til kommentar

Har nevt analog telefon helt fra starten ;)

Okey, tviler dessverre at Altibox leverer boksen med SIP info. De har det integrert i hjemmesentralen og tror ikke de er villige til å gi ut noe SIP info heller. Finnes det ikke noen måte å få tak i SIP info som er progamert i min gamle hjemmesentral (Som fulgte med Altibox?) eller er jeg likevel nødt til å bruke Altibox sin hjemmesentral og sette den i bridge modus bare så jeg kan bruke tlf? :/

Lenke til kommentar

Huska ikke og brukte mobilen istad.... :tease:

Tror ikke Altibox kjører noe eget opplegg på IP telefoni utenom standard, uten at jeg skal påstå noe ang. det... Så vidt jeg vet, så er det bare på et eget VLAN.... Mer enn det kan jeg ikke svare på når det gjelder Altibox...

Lenke til kommentar

Huska ikke og brukte mobilen istad.... :tease:

Tror ikke Altibox kjører noe eget opplegg på IP telefoni utenom standard, uten at jeg skal påstå noe ang. det... Så vidt jeg vet, så er det bare på et eget VLAN.... Mer enn det kan jeg ikke svare på når det gjelder Altibox...

Hehe, får vel bytte telefonnummer/operatør igjen. Telio leverer med SIP boks osv som jeg bare plugger rett i ruteren, så da kan jeg heller bruke de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...