Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kabelrot i eldre hus og kobling av fiber

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, tror vi forøvrig har det nå også. Telefonen er jo plugget i routeren, ikke veggen. Bredbåndstelefoni?

Hvis ikke jeg leser feil, så ja, det stemmer ;) Men du trenger vel strengt tatt bare en port med internett hvis du skal en switch etter routeren....

Okei :) Men hvordan kobler jeg telefonen i LAN4? Siden LAN 4 porten er jo RJ45 - Mens telefonen er jo av den "mindre" typen. (RJ11 liknende)

Lenke til kommentar

Perfekt. Da skal jeg nok gjøre det slik. Skal få telemontør/de som tar kabel inn i huset til å gjøre klar kabel, så kan jeg koble den til mediekonverter og sette og router og slikt selv. Kan alltid prøve med router uten AP først, så hvordan dekning blir. Boden er inne, men er på en måte rett ved siden av garasje. Som sagt litt stort hus, men burde nok funke.

Da blir oppsettet mitt som følgende:

Kobler fiber i mediekonverter, kobler mediekonverter til ASUS router. Setter op Mac adresse som på link tidligere og VLAN på de rette portene. Kobler i switch, kobler disse med kabler til RJ45 uttak. Kobler telefon på LAN4 med RJ11 > RJ45.

Høres riktig ut?

Og det er kun en internettkabel "per kabel", for å si det slik? Så har jeg et dobbelt vegguttak, så er det altså to kabler? Tenker jeg kan eventuelt ha 4 uttak i studierom, altså 2 X dobbelt vegguttak. Finnes det noe lur måte her eller er jeg bare nødt til å dra opp 4 kabler da?

Lenke til kommentar

Forresten, så er det noen RJ45 kontaker. Et dobbeltkontakt oppe og enkeltkontakt nede. Disse TROR jeg går ned til sikringsrommet, eller jeg vet, men aner ikke hvordan det er koblet sammen. Routeren er igjen koblet til disse kontaktene. Uansett, så tror jeg det er rør fra disse som går ned til sikringsrommet. Så jeg skal kunne trekke/dytte kabler ned i disse rørene som ender opp i sikringsrommet, TROR jeg? Da slipper jeg å borre hull og slikt... Uansett, her er noen bilder hvis noen har lyst eller klarer å fortelle meg hva forrige boligeier har tenkt eller gjort. For jeg aner ikke, og jeg har aldri turt å gjøre noe med det. Det har funket i 8 år, og har bare hengt der... Kan egentlig bare klippe av alt med en gang fiber er på plass, da er jo alt ubrukelig uansett...

https://www.dropbox.com/sc/pjddszkhpb9amo1/DTtrPHv899

Siste bilde med splitter er oppe i soverom.

Lenke til kommentar

Trippelpost;

Er det noe betydning om jeg går for managed eller unmanaged switch? Vil jeg måtte forandre VLAN på switchen hvis jeg går for managed? På ASUSen, kan man forresten ha flere porter med samme VLAN? Altså "Internet" (Regner med port 1+2) og LAN 3 for eksempel VLAN 102, og LAN 4 på VLAN 100. Kan altså LAN 1 2 3 ha samme VLAN?

Edit 2, bare editer på med spørsmål jeg... Kan altså ha flere VLAn ser jeg nå. På managed switch, så kan jeg jo ha enda flere VLAN. Kan jeg da for eksempel ha 3 porter på VLAN 100 for telefon og 5 porter på VLAN 102 for internett? Hvordan blir VLAN på routeren da? Hvis jeg går for managed switch, er det noe ekstra je gmå gjøre på router/switchen da?

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Om du må ha en switch for å omgå mangelen på VLAN (Kjenner ikke til ASUSen standard firmware) så må du ha en switch som "Filter" for å få ut den rette nettverkskabelen fra VLANet, og da MÅ du ha en managed switch.

Det vil si at switchen har eget GUI eller styringsmekanisme ala routeren din har, og kreves for å sette det opp skikkelig, knytte Port 5 til VLAN 101 for eksempel.

Lenke til kommentar

Og det er kun en internettkabel "per kabel", for å si det slik? Så har jeg et dobbelt vegguttak, så er det altså to kabler? Tenker jeg kan eventuelt ha 4 uttak i studierom, altså 2 X dobbelt vegguttak. Finnes det noe lur måte her eller er jeg bare nødt til å dra opp 4 kabler da?

Ja, du er nødt til det.

Forresten, så er det noen RJ45 kontaker. Et dobbeltkontakt oppe og enkeltkontakt nede. Disse TROR jeg går ned til sikringsrommet, eller jeg vet, men aner ikke hvordan det er koblet sammen. Routeren er igjen koblet til disse kontaktene. Uansett, så tror jeg det er rør fra disse som går ned til sikringsrommet. Så jeg skal kunne trekke/dytte kabler ned i disse rørene som ender opp i sikringsrommet, TROR jeg? Da slipper jeg å borre hull og slikt... Uansett, her er noen bilder hvis noen har lyst eller klarer å fortelle meg hva forrige boligeier har tenkt eller gjort. For jeg aner ikke, og jeg har aldri turt å gjøre noe med det. Det har funket i 8 år, og har bare hengt der... Kan egentlig bare klippe av alt med en gang fiber er på plass, da er jo alt ubrukelig uansett...

https://www.dropbox.com/sc/pjddszkhpb9amo1/DTtrPHv899

Siste bilde med splitter er oppe i soverom.

Hvis rørene går ned dit så kan du bruke de om du klarer å få en trekkefjær igjennom. Trekk nye kabler uansett.

Lenke til kommentar

Har sett litt rundt i huset, og har funnet 3 RJ45 uttak. Et dobbeltuttak der det står Paralell ISDN på, dog kun et tilkoblingspunkt, og er koblet til med kun blå/blåhvit på pin 1 og 2. Nede i stuen fant jeg et enkelt RJ45 uttak, også kun koblet til på pin 1 og 2. Det siste uttaket er helt likt uttak tror jeg, tror også det kun er pin 1 og 2 er, er dog usikker. Her er nåværende system tilkoblet. Har 10/1 i hastighet.

Dersom jeg tar LAN4 porten på ASUS routeren som telefon, hvilken pins benyttes da? På RJ11 uttaket er det kun de to pin'ene i midten som brukes på nåværede telefon. Trenger jeg forsatt adapter eller kan jeg plugge den i RJ45 uttaket?

Tror uansett jeg neppe får brukt nåværende RJ45 uttakene. Kan egentlig ta dem ut og sette lokk på disse. Har funnet bra måte å få kabler til mitt kontor på. Boden der varmtvannstank osv og fiber kommer inn, er rett under kryploft som går ved siden av hele huset, inkludert veggen til kontor i 2. etasje. Kan altså ta 4-5 kabler gjennom taket, og ut veggen her igjen med uttak. Kan også eventuelt ta et RJ12 telefonuttak her.

Lenke til kommentar

Ser bra ut det, men hadde selv gått for cat6 i stedet for cat5e, koster ikke så mye mer og er mye mer fremtidsrettet.

Hadde også vurdert ELKO eller Schneider-vegguttak, men det er bare en smakssak :)

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...