Darkbill Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Hei!Bor i et hus fra tidlig 90 tallet. Er et ganske stort hus, og skjønner selv ingenting av telefon/nettverkskabler. Kabelene kommer inn på siden, og går inn i bod der det er sikringsskap og sentralstøvsuger og så videre. Her er det koblet en hel haug med kabler, og skjønner ikke hvor noe av dette leder til hen. Det eneste jeg vet, er at det er RJ45 uttak som går opp igjen helt til andre siden av huset, og der er det koblet til en slik splitter, der man kobler til modem på ene enden og gammel analog telefon på den andre enden. Akkurat nå er det koblet til et Zyxel model fra Telenor, med helt OK trådløsdekning. Her er det koblet til 1 stasjonær PC og 1 telefon i modemet, og resten med Wifi. Jeg er usikker på hvordan det kommer til å funke med Fiber, men antar jeg ikke kan bruke uttakene der modem er koblet til. Fiberkabel blir gravd ned til huset snart, og vil ende opp i sikringsrommet. Jeg har da mulighet å "ordne opp" i alt dette rotet, og trenger litt veiledning og tips. Jeg har tenker at RJ45 uttakene er ganske gamle (starten av 2000 tallet) og sannsynligvis ikke er høyere enn kat 5. Tenker at jeg egentlig har lyst å legge opp noen nye RJ45 uttak i kontor og studierom. Dobbeltuttak med kat 6. Det vil altså bety 4 X kat 6 kabler, 2 fra hvert rom, som leder tilbake til sikringsrommet der fiber kommer inn. Der tenker jeg jeg kan montere hjemmesentral, sette denne i bridge modus, koble til en switch der jeg kobler til alt av kabler, også en til kat6 kabel som går til et sentralt sted i huset for et trådløst aksesspunkt. Hvordan funker det sistnevnte? Har ikke særlig mye erfaring når det gjelder dette. Kontakte Altibox, og få dem til å sette hjemmesentralen i bridgemodus? Også kobler jeg til en 8 ports switch, og på denne kobler jeg til alle RJ45 kontaktene og trådløst aksesspunkt? Hva med fasttelefon, vil det forsatt gå via hjemmesentralen eller hvordan/hva? Bilde av nåværende kabler på sikringsrommet Bilde av det jeg eventuelt har lyst til å utføre Lenke til kommentar
TMB Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 (endret) For et rot Du kan gjøre alt slik du skriver, men du har glemt en ting, og det er at du må ha en ruter mellom modemet og switchen. Det varierer litt fra ISP til ISP om du kan sette modemet i bridge selv eller ikke. Har ingen erfaring med Altibox. Du kan ikke bruke den eksisterende kabelen som går til uttaket hvor splitteren står da det ikke er en nettverkskabel, antakelig er det en PT2. Er uansett best å legge opp ordentlig, og cat6 når du først skal i gang. Endret 21. april 2014 av TMB Lenke til kommentar
Faller Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Altibox lar deg sette routeren i bridge-modus, så det er greit. Resten kan jeg ikke nok om til å kommentere Mvh Faller Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 Takker for svar. Men sentralen fra Altibox er en Zyxel, samme type som Telenor. Kan jeg ikke sette denne i bridge og så direkte over på switch så AP? Eller må jeg ha noe mer? Når routeren er i bridge, hvor setter jeg opp NAT brannmur osv da? Managed switch? Rimelig dårlig på det her. Er det forøvrig vanskelig å koble opp fiber etter det er lagt inn i huset? Tenker det er billigere å gjøre det selv, altså koble oransje røret til hjemmesentral osv. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Nei du kan ikke bruke samme Zyxel, da de har forskjellige firmware.. Heller ikke noe vits i seg selv, da du får den fra Altibox uansett... Når du bridger den, så blir den som et vanlig modem - den gjør strengt tatt ingenting...Du må ha en router i mellom, eller faktisk, så kan du fjerne hele Zyxelen og bare bruke din egen router... Du skal få en liten boks (mediekonverter) som fiberen går inn i, i den ene enden, og vanlig Ethernet kabel i den andre.. Den kabelen kan du kjøre rett i WAN porten på din egen router... Anbefaler deg på det sterkeste å skaffe den en Asus RT-AC66/68! Til denne kobler du en switch med X antall porter etter behov... Videre kan du koble opp aksesspunkter til switchen igjen... NATing og brannmur o.l. har du i routeren, så det trneger du strengt tatt ikke å tenke på... Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 husk at vist du må STIFTE kabler så burde du heller gå for kat5e kabler, ettersom du mister "kat6" standarden uansett om du stifter kabelen, de kan etter standarden bare trekkes i rør/kanaler du vil heller ikke merke NOE ytelses forskjell Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Man skal ALDRI stifte en kabel uansett! Da risikerer man å ødelegge kabelen... Må man feste kabelen, så er det mange andre muligheter enn å stifte den.. 3 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Man kan fint stifte så lenge man vet hva man gjør, men grunnen til at man ikke skal stifte nettverkskabel er at den karakteristiske impedansen i kabelen endres, og man vil kunne oppleve ytelsestap. 1 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Nettverkskabel skal ikke stiftes!! End of story! 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 Nei du kan ikke bruke samme Zyxel, da de har forskjellige firmware.. Heller ikke noe vits i seg selv, da du får den fra Altibox uansett... Når du bridger den, så blir den som et vanlig modem - den gjør strengt tatt ingenting...Du må ha en router i mellom, eller faktisk, så kan du fjerne hele Zyxelen og bare bruke din egen router... Du skal få en liten boks (mediekonverter) som fiberen går inn i, i den ene enden, og vanlig Ethernet kabel i den andre.. Den kabelen kan du kjøre rett i WAN porten på din egen router... Anbefaler deg på det sterkeste å skaffe den en Asus RT-AC66/68! Til denne kobler du en switch med X antall porter etter behov... Videre kan du koble opp aksesspunkter til switchen igjen... NATing og brannmur o.l. har du i routeren, så det trneger du strengt tatt ikke å tenke på... Tenkte ikke å bruke samme Zyxek. Mente bare at kanskje jeg er nødt til å bruke den mtp abbonement osv. Hvordan skal jeg sette opo noe uten Altibox dritt? Er selvfølgelig det jeg ønsker. Noen link til medieconverter? Hvordan funker det? Finnes det noen router uten wifi antenne osv, som en switch? Selvgølgelig lyst på Asusen, men blir vanskelig med plassering ettersom jeg må ha switch for RJ45 porter. Skriveleif pga mobil Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Hvis du ikke skal ha IP telefon gjennom Altibox også (kun internett og eventuelt TV), så kan du droppe Zyxelen fra dem... Mediekonverter skal du få av Altbox sammen med Zyxelen... Til hjemmebruk, praktisk talt ikke mulig å finne router uten WiFi. Men det er bare skru av hvis du ikke trenger det... Hvorfor blir plassering vanskelig? Asusen er ikke veldig stor akkurat, så klarer ikke helt å se for meg hvordan du skal kunne ha plassmangel pga den.... Den fysiske plasseringa av utstyret, er fullstendig irrelevant... Er kun rekkefølgen på koblingene mellom de forskjellige boksene som betyr noe... Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 Da skjønner jeg litt bedre. Jeg får altså router og mediekonverter. Kan droppe router jeg får med, og koble fiber>mediekonverter rett i en annen router, som da igjen kobles i switch og eventuelt AP. Grunnen til at plassering av router eventuelt blir vanskelig er fordi nå må alt plutselig være på et sted der det er dårlig dekning. Er et ganske stort hus, og nå står routeren ganske sentralt i huset ettersom alt er analogt. Fiber kommer inn i en liten bod som er gjemt bort. Tenkte da at jeg kan ha router der, som blir koblet på en switch med PoE, evt. seperat PoE injector, for at jeg så kan ha kun en kabel bort til stua i huset for AP sånn at det ser fint ut, hvis du skjønner. Men ettersom jeg skal ha fasttelefon så er jeg vel nødt til å bruke Zyxel ruteren dessverre, eller? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Jeg får altså router og mediekonverter. Kan droppe router jeg får med, og koble fiber>mediekonverter rett i en annen router, som da igjen kobles i switch og eventuelt AP. Jepp! Grunnen til at plassering av router eventuelt blir vanskelig er fordi nå må alt plutselig være på et sted der det er dårlig dekning. Det er det du bruker AP'er til... Grunnen til at jeg sier en skikkelig Asus router, er fordi de er stabile og kraftige... Nesten litt skam i seg selv å ikke bruke WiFi'en fra den, men skal den gjemmes bort og bare operere som ren router, så ja ja... Da får AP'ene ta seg av WiFi dekninga i stedet.... Fiber kommer inn i en liten bod som er gjemt bort. Tenkte da at jeg kan ha router der, som blir koblet på en switch med PoE, evt. seperat PoE injector, for at jeg så kan ha kun en kabel bort til stua i huset for AP sånn at det ser fint ut, hvis du skjønner. Som sagt, switchen kan du også plassere der du vil ha den, uavhengig av fysisk plassering... AP kobler du til som du selv sier.... Men ettersom jeg skal ha fasttelefon så er jeg vel nødt til å bruke Zyxel ruteren dessverre, eller? Fast eller IP? Hvorfor i det hele tatt? Er vel ikke noe behov for det i dag, med tanke på fri bruk av mobil? Har du virkelig behov for fast/IP telefon??? 2 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Tja, tenker at jeg må ha switch der mediekonverter er og der fiber kommer inn ettersom alle rørene i huset ender opp der, og tenker det er beste plassen å plassere slikt. Og nei, er helt enig med at fasttelefon ikke trengs, men bor hjemme. Tror neppe jeg kommer noen vei med å forklare til faren at han ikke trenger fasttelefon, eller å prøve å informere han om IP telefon og slikt... Hvilken andre muligheter har jeg, hvis jeg skal ha fasttelefon? Vil jo helst slippe unna Zyxel routeren, man kan jo ikke endre innstillinger og slikt på den, kun åpne porter osv. inne på Mine Sider på Altibox.no... EDIT:Men da ser jeg helst for meg et slikt oppsett da...; Fiber > Mediekonverter > Asus RouterRouter > Switch > 4 X RJ45 uttak spredt i forskjellige rom Router > Switch > 1 X PoE RJ45 til AP sentralt i huset Eventuelt la være å bruke AP og Switch dersom det viser seg at dekningen er bra nok? Detter er da selvfølgelig uten telefoni. Forslag til liknende oppsett med telefoni? Endret 21. april 2014 av Poopadoop Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Hvis du skal ha flere kabelpunkter rundt om i huset, så ja, da er det best å ha switchen i samlingspunktet.. Hva bruker har fasttelefonen til? Hvorfor betale relativt dyrt for ha det, når han kan bruke mobilen ubegrenset for 199 kr mnd? Er jo helt på trynet tenking! Asusen skal kunne håndtere IP telefoni, men den takler ikke vanlig analog/ISDN fasttelefon.. Fasttelefonen vil i så fall gå utenom nettverket, og ikke relevant i denne saken.... EDIT: Men da ser jeg helst for meg et slikt oppsett da...; Fiber > Mediekonverter > Asus RouterRouter > Switch > 4 X RJ45 uttak spredt i forskjellige rom Router > Switch > 1 X PoE RJ45 til AP sentralt i huset Eventuelt la være å bruke AP og Switch dersom det viser seg at dekningen er bra nok? Detter er da selvfølgelig uten telefoni. Forslag til liknende oppsett med telefoni? Hvis du skaffer deg en switch med PoE, så funker det der fint... Tviler på at dekningen blir bra nok hvis du skal ha den ute i en bod... Men sørg for at utstyret står temperert og tørt da... Endret 21. april 2014 av ChrisCo Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Hvor høy verdi støtter ASUS'en på VLAN når det gjelder WAN siden? DD-WRT går ikke over 24-25 mens Altibox sender vlan 100-102 tror jeg det var, hvor 101 var internett. Dersom routeren ikke støtter VLAN i såpass store verdier så må du innom en avansert switch. VLAN kan du tenke deg som 3 nettverkskabler fra forskjellige nettverk som da befinner seg i en og samme kabel. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Hvis du tenker i forhold til IPTV, så legger man inn VID selv i konfigen, så det skal ikke være noe tema... Ved IP telefoni, så setter man på SIP Passthrough og forwarder porter på vanlig måte.... NB: Har ikke gjort dette selv på Asus routerne, så er kun teoretiske utsagn jeg kommer med ang disse emnene.... Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 La oss bare si vedkommende er veldig sta. Ikke noe særlig jeg får gjort med det. Bruker ikke IPTV, kun internett og telefoni altså. Er det imidertidlig ikke mulig å bruke en sånn VoIP adapter? Men kan jeg bruke analog telefon, fasttelefon fra Altibox, uten Zyxel routeren? Blir litt forvirret her. Og hva med Vlan tagging, leste om det i en annen tråd, at jeg må forandre på tags dersom jeg ikke bruker Zyxel routeren. 101 er telefoni, og 102 er internett hos Altibox. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Jo, du skal kunne bruke en slik converter, men da må du ha IP telefoni tjeneste i tillegg i abonnementet fra Altibox.. Den boksen kun konverterer vanlige analoge signaler til digitale IP pakker og visa verca... Asus routeren skal kunne håndtere dette ja, så du kan droppe Zyxelen... Altibox tilbyr ikke fasttelefoni, kun IP telefoni.. Igjen, siden jeg ikke har gjort det selv med Asus router, så er jeg ikke 100% sikker på om eller hvordan det skal konfigureres, men under IPTV menyen så kan du legge inn VLAN ID'er for hvilke tjenester på hvilke porter - eks: Internet = port 1 - VLAN ID = 101 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Hei igjen, Ja, leste/så bilde og prøvde meg på demogreia Asus har. Ser ut til at det skal funke. IP telefoni, analogtelefoni, blir litt forvirrende for meg som ikke styrer abbonement her i huset og ikke har koblet alt sammen. På Zyxel routeren som er her nå står forøvrig at det er IP telefoni. Mente hovedsaklig med analog at det er en analog telefon, som er koblet til routeren. Så hvis jeg gjør som dette bildet - Setter Internet og LAN 3 på VLAN 102 - Så får jeg internett på de 3 portene (selv om det bare er 2?) og så setter jeg den siste porten, LAN 4 på VLAN 100 - Så får jeg telefoni på den? Hvis jeg har telefoni fra Altibox selvfølgelig. Og da trenger jeg converteren for å koble til telefonen? Trenger ikke SIP trunk brukernavn osv? Med andre ord, jeg kjøper kun ASUS router, Switch og eventuelt AP. Endrer LAN 1-3 på routeren til VLAN 102, og LAN 4 til VLAN 100 - Så får jeg internett på LAN 1-3, og telefoni på 4? Dette helt uten Zyxel router? EDIT: For telefonen jeg har nå er jo RJ11(?) - Ikke RJ45 slik som er på LAN 4 på ASUS routeren. Hva/hvordan..? Endret 21. april 2014 av Poopadoop Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå