Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skade på lakk selvvask - hvem sitt ansvar?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Kompis av meg vasket bilen sin i selvvaskeanlegg. Han oppdaget vaskeriper etter. Bilen har blitt lakket for ca 14 dager siden. Han ønsker å klage til bensinstasjonen og kreve erstattning for å polere opp bilen igjen. Har lest litt og kunne ikke finne noe direkte om dette. Vet at bensinstasjonen etter håndverkertjenesteloven har visse krav til oppfyllelse av tjenester til forbruker.

 

Han har brukt høgtrykkspyler og skumbørste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vaskeriper kommer ved vask av bil. Gjør man en skikkelig forvask før svamp (og dog ha en skikkelig svamp) så unngår man vaskeriper. Du kan ikke kreve erstatning for noe du selv har påført bilen. Det er jo ditt eget ansvar.

 

Brukte han svamp eller ikke? Utifra teksten din gjorde han ikke det, men veldig greit å få det oppklart.

Er også interessert i om han har vasket bilen tidligere (etter lakkering) også.

Lenke til kommentar

Ved å bruke skumbørstene som finnes på dette anlegget, har han skutt seg selv i foten. Og bensinstasjonen trenger heller ikke å ta noe ansvar ovenfor bilen din.

 

Når mennesker bruker disse kostene, så blir de brukt på svært møkkete biler. Ikke bare bilen, men på felgene, og under. Deretter legger de kanskje til og med kosten på bakken! Hva skjer da? Jo - Full av småstein og møkk, som da kompisen din, og alle andre, drar utover sin egen bil.

Lenke til kommentar

Det er klart, men det er da kompisen din sitt ansvar å sjekke at kosten han bruker faktisk er ren.

Tenk om en Statoil-ansatt måtte gått ut til selvvasken, og så rengjort kosten etter hver eneste person som har vasket bilen sin der.

Selvfølgelig er ikke det noe de ansatte har tid til.

 

Det er derfor hver person som vasker bilen sin bør ta ansvar ovenfor utstyret de bruker, men det skjer jo da heller ikke.

 

Bruk noen timer på å polere vekk ripene, og ta det som en "lærepenge". Aldri bruk kostene der, og hvis du må, så ta med eget utstyr.

Selv tar jeg alltid med eget utstyr om jeg må til hallen, men gjør meg da sikker på at ingen andre må stå i kø på min bekostning.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Enig med deg, men det er ikke alltid så lett å vite om utstyret er godt nok da. Kan se om det er rent og at det ikke er småstein og sand, men det er ikke lett for alle å vite om børsten ikke er god nok. Bensinstasjonen har vel ansvaret for å vedlikeholde utstyret slik at det ikke blir skader.

Lenke til kommentar

Ved å bruke skumbørstene som finnes på dette anlegget, har han skutt seg selv i foten. Og bensinstasjonen trenger heller ikke å ta noe ansvar ovenfor bilen din.

 

Jeg ser at jeg ikke leste skikkelig. Trodde han brukte skumkanon. Nå er jo saken helt annerledes.

 

 

 

Skumbørster på bensinstasjoner er noe man virkelig ikke burde bruke. Dem er skitne, og det ligger mye dritt på dem som forårsaker riper. Du kan tenke deg hvis en bruker dem til hele bilen + felger så havner det mye dritt. Som en nevnte tidligere så kan ikke bensinstasjonen tilsikre at børsta er ren hele dagen, da blir kostnadene på selvvasken mye høyere.

 

Kan du ikke bruke medbrakt vaskeutstyr på bensinstasjonen vil jeg anbefale at han finner et nytt sted å vaske.

 

Huff.. får vondt inni meg av å tenke på skumbørster...

Lenke til kommentar

Til sitt forsvar står det på bensinstasjonen at det ikke er lov å bruke medbrakt vaskeutstyr. Hvis han bare bruker spyleren blir ikke bilen skikkelig ren.

Så må man vente med å vaske bilen til lakken har herdet skikkelig da. Man må rett og slett være ekstra forsiktig når lakken er så fersk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke om han vasket hele bilen fordi det var vel ene siden og fronten som ble lakket opp for en uke siden. Han sa vel det var over hele bilen. Jeg er uansett enig med dere. Burde ikke bruke slike børster og hadde aldri vasket bilen med en gang etter lakkering selv om det ikke er hele bilen. Tviler på at han kommer noen vei med saken.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Om det blir slik at du ønsker noe "betaling" tilbake, la han gi deg en hjelpende hånd i polering av bilen :)

Skal det gjøres nøye kan dette fort ta en håndfull timer, og da kan det være greit å være to. Litt musikk og et par øl, så kan det blir riktig artig og lærerikt for dere begge!

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Problemet her er ikke at utstyret er "uvant", men at folk ikke klarer å behandle det riktig. Blant annet at mange legger utstyret på bakken, eller at de bruker kosten på en svært møkkete bil uten å spyle på med f.eks avfetting først.

Men ja, de burde henge opp plakater på bruk, og gjøre brukere obs på hva som kan skje ved feil bruk.

 

Er nok veldig mange som drar på bilen sin både riper og hakk hvert eneste år, men bensinstasjonene kan ikke ta skylden for dette.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Håndverkertjenesteloven gjelder ikke for utleie av verktøy til en person som selv utfører tjenesten, se håndverkertjenesteloven § 1 (4) som begrenser lovens anvendelsesområde til arbeid på ting og arbeid på fast eiendom.

 

I den grad det skal foreligge noe erstatningsansvar hos bensinstasjonen må man kunne konstatere at det foreligger feil ved utstyret som brukeren av utstyret ikke hadde noen rimelig mulighet for å oppdage, og som ikke er dekket av ansvarsfritak (vanligvis i form av oppslag om at utstyret brukes på eget ansvar eller lignende).

Lenke til kommentar

Det er uansett umulig å unngå vaskeriper. Jeg vasker bilen min hjemme. Bruker først avfetting, spyler den med høytrykksvasker med såpe for å få bort alt av sand osv. Så går jeg over med en mikrofibersvamp. Starter på de reneste delene av bilen og vasker mot det mest møkkete. Har funket fint men over tid ser du vaskeriper. På den sorte bilen min ser du alt, på den hvite ser du ikke noe omtrent, så farge og lakk har litt å si også. Hans bil er "teslagrå".

Lenke til kommentar

Det er uansett umulig å unngå vaskeriper. Jeg vasker bilen min hjemme. Bruker først avfetting, spyler den med høytrykksvasker med såpe for å få bort alt av sand osv. Så går jeg over med en mikrofibersvamp. Starter på de reneste delene av bilen og vasker mot det mest møkkete. Har funket fint men over tid ser du vaskeriper. På den sorte bilen min ser du alt, på den hvite ser du ikke noe omtrent, så farge og lakk har litt å si også. Hans bil er "teslagrå".

 

Da burde du vurdere flere typer avfettinger:

 

Surfex HD/Autofoam mot generell møkk

Prickbort mot tjære og asfalt

Korrosol/Iron X mot metallpartikler

 

Deretter kjøpe deg noen skikkelige svamper (ikke engangssvamper), og en bøtte med gritguard hvor møkka legger seg på bunn. Og naturligvis et skikkelig tørkehåndkle egnet for bil og ikke pusseskinn.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt turtlewax sin miljøvennlige avfetting. Har fungert greit til allround men på asfaltstøv osv må jeg bruke litt mer power. Har også biltema sin avfetting og felgavfetting. Den siste fungerer veldig fint på felgene.
Metallpartikler fant jeg litt av i vinter men satt heldigvis ikke så godt siden bilen er så ny og sikkert er polert fra butikken. På den sorte bilen ser jeg nesten ikke slikt på grunn av fargen men på den nyeste bilen min er den hvit og da ser du slike små prikker.

Lenke til kommentar

Han fikk avslag hos naf men gir seg ikke. De mente det var normalt inforhold til alle biler. Snakket med selgeren og i følge han var ikke bilen så ille når han fikk den. Skal også få lakkverkstedet til å se på bilen og komme med en uttalelse siden de overhalte bilen.

Hva prøver kompisen din og du å oppnå ved å kontakte NAF og lakkverkstedet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...