Gå til innhold

AV utstyr i teknisk rom

Anbefalte innlegg

Holder på med planlegging av den elektriske installasjonen i den nye leiligheten min, i den forbindelse så lurer jeg på det er noen som har tips i forhold til de utfordringene jeg ser for meg ifm tv og nettverk.

Saken er den at jeg har ønske om 2, kanskje 3 tv punkt i leiligheten. For hvert tv punkt ønsker jeg ikke å ha tunder, BR-spiller mm. Dette ønsker jeg å plassere i teknisk rom. Samtidig er det ønske om å kunne se på forskjellige tv kanaler i alle rom uavhengig av hverandre.

Slik som jeg forstår det så er det canal digital som levere kabltv nettet inn til leiligheten via coax.

Fra teknisk rom og ut til det tv punktet som ligger lengst vekk er det ikke snakk om mer en ca 25 meter. Og i mitt hode så tenker jeg å kjøre all overføring via Cat6, men er dette nok til å kunne vise 1080p full HD?

Hva slag utstyr må jeg ha i teknisk rom for å kunne gjennomføre dette?

For hvert tv punkt så ønsker jeg så klart å ha bare en fjærnkontroll som styrer alt, så dette må jeg også ha en løsning på?

Dette ble et rotete innlegg, men det er i allefall en start. Håper dere skjønner hva jeg mener. Hvis ikke får dere skrike ut. Håper noen har noe å bidra med!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Å sende signaler over cat er intet problem. Bare å bruke riktig ekstender ut styr.

Slik jeg leser ditt innlegg, så ville jeg lagt 4xcat6 til hvert TV sted.

Da ekstenderne kan kreve 2 cat kabler. Da har du en kabel til overs for normalt datanettverk hvis TV eller annet skulle kreve det nå eller i fremtiden. Og den siste kan du bruke til IR overføringen (Kan bare være å kappe kabelen på en IR ekstender og montere RJ-45 kontakt i hver ende)

For IR ekstendere har jeg brukt en type levert av: http://smarthus.info/

Har brukt dem 2 steder, og ikke opplevd problemer. Koster litt, men man slipper større bokser ute osv.

Når det kommer til fordeling av signaler til 3 TVer så kan det bli ett problem. 2 TVer er ikke noe problem. Mange forsterkere som i dag kommer med HDMI sone ut, slik at man kan la en receiver stå for forsterkerkraft til 2 soner med HDMI.

Da kan man se forskjellige ting på de forskjellige TVene.

Siden du har CD, så kan du sjekke opp om de har CAM kort for TVer, da kan du sette inn disse i hver TVer, og bruke den innebygde tuneren i TVen for å stå for TV kanalene. Da slipper du dekoder noe som helst sted (minuset her er PVR løsningen som ofte er i dekoderene, TVens PVR funker ikke like bra). Dette krever at TVen også støtter CAM for bakkesignaler fra kabel-TV. Den enkleste løsningen her er faktisk Riks-TV, da så å si alle TVer støtter deres CAM løsning. Minuset er antall kanaler og bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...