€uropa Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Jeg så nettopp Mr. Nobody. ( http://www.imdb.com/title/tt0485947/?ref_=nv_sr_1 ) Dette var en spesiell film med mange sterke opplevelser og følelser, som holdt meg engasjert hele veien. Men jeg forstår ikke helt hva budskapet er. Filmen forsøker tilsynelatende å si oss noe om både kjærlighet, veivalg og kanskje flere ting ved å trekke inn eksistensialisme og universet. Jeg trenger kanskje å se filmen et par ganger til, for det er så mange brikker jeg ikke klarer å plassere. Det virket som at filmen konkluderte med at livet der han endte opp med Anna var det beste. Men samtidig sier gamle Nemo ikke lenge før slutten at det ikke er noen rette eller gale valg. Og istedenfor å løpe etter mora, som ville ledet ham til Anna, valgte 9-årige Nemo til slutt å løpe av togsporet og følge en tredje vei vi ikke hadde sett. Vi får tidlig i filmen vite at englene glemte å røre ved ham før han ble født, slik at han visste alt som skulle skje i løpet av livet. Dette tyder på at alt er bestemt på forhånd. Men det er ingenting som tyder på at han visste noe om fremtiden da han gikk gjennom de forskjellige livene. Han hevdet riktignok at han kunne se fremtiden som 15-åring i det ene livet, men ingenting bekreftet at dette var annet enn skrøner. Og hva betyr det at han var det siste dødelige mennesket i år 2092, det siste mennesket som ville dø av alderdom? Filmen ville vært mindre komplisert uten det kompliserte rammeverket, så det må vel være en mening bak det. Det eneste jeg la merke til som kan være viktig i den sammenhengen, er at sex er overflødig i 2092 og at filmen hinter til at det er viktig at menneskene knullet, elsket og spiste helsefarlig mat for å kose seg. Vi får vite at Big Crunch vil skje i 2092, at universet vil implodere på et bestemt tidspunkt, og at tida vil skrus tilbake. Gamle Nemo forteller yngre Nemo at det er viktig at han holder seg i live til det tidspunktet. Hvorfor er det viktig? Han endte med å dø ett minutt før Big Crunch og våknet opp igjen da tida snudde. Hva betyr det? Jeg tror at jeg likte filmen godt, men den er vanskelig å forstå. Endret 21. april 2014 av Zarac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå