ostenxx Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 (endret) Ja, er det store forskjellen? For min del tenker jeg å kjøpe 5 liter helsyntetisk 5W-40 olje. Det blir noen lapper å spare ved å kjøpe biltemaolje vs. eksempelvis Shell, Castrol, Mobil etc. Man kan jo slik sett forsvare hyppigere skifte enn det bilens servicehefte tilsier. Har forøvrig en Renault Kangoo 2007 som har gått 45 000 km hvor det anbefales oljeskift hver 20000 km/1 gang per år. Oljen må i henhold til serviceheftet oppfylle ACEA A3/B4 (noe biltemaoljen også gjør). Endret 20. april 2014 av ostenxx Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Har sett dette spørsmålet flere ganger på diverse forum, og har merket meg at svært mange anbefaler olje fra Biltema. Jeg har ihvertfall aldri hatt noe problemer med den på mine biler. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 (endret) Hei, Biltema motorolje har vært oppe til diskusjon her før. Biltema bytter leverandør fra tid til annen, så oljen i fjor er kanskje ikke den samme i år. http://www.machinerylubrication.com/ har mye bra lesestoff. Endret 20. april 2014 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 20. april 2014 Forfatter Del Skrevet 20. april 2014 Er det slik at oljen stammer fra de samme fabrikkene - på tvers av ulike merker? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Så lenge oljen tilfredsstiller kravene motorprodusenten har satt ser jeg ikke noe som helst problem ved å bruke Biltema. Selv bruker jeg dog olje av et annet (og mer anerkjent merke), men jeg betaler mindre for denne enn jeg gjør for Biltema-oljen. Lenke til kommentar
Carl S.Berg Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Jeg kjøper olje der det er billigst(ihvertfall til eldre biler). Noen ganger har de billig castrol eller mobil1-olje på Europris, og andre ganger har de billig Blåtind syntetisk olje på coop xtra. Begge deler har fungert greit og er billigere enn biltema. Så lenge oljen tilfredstiller spesifikasjonene til bilprodusenten, skal det ikke være noe galt med det... Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 25. april 2014 Forfatter Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Jeg kjøper olje der det er billigst(ihvertfall til eldre biler). Noen ganger har de billig castrol eller mobil1-olje på Europris, og andre ganger har de billig Blåtind syntetisk olje på coop xtra. Begge deler har fungert greit og er billigere enn biltema. Så lenge oljen tilfredstiller spesifikasjonene til bilprodusenten, skal det ikke være noe galt med det... Det ble bytte av olje, oljefilter og bunnplugg m/tetningsring i dag. Valget falt på Shell Helix fullsyntet kjøpt hos Renault. Er det nødvendig å skifte årlig/10000 km fremover, eller kan jeg forholde meg til årlig/20000 km som står i bilens servicemanual? Kun tilsette olje når nødvendig? Endret 25. april 2014 av ostenxx Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Med tanke på hvor små oljekanalene til motorene er, og at en bil kan bruke opptil 0,81 liter på 1000 km bruker jeg alltid anbefalt olje fra selskapene, da "feil" olje kan ende opp å tette sensorer i katalysatoren og andre. Men selvfølgelig er de som bruker "feil" men får ingen problemer med det. Årlig bytt/ 10-20 000 km er en fin regel for å forholde seg til, med tanke på hvor lite det koster å bytte olje og filter kontra fikse feil på motor. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 25. april 2014 Forfatter Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Med tanke på hvor små oljekanalene til motorene er, og at en bil kan bruke opptil 0,81 liter på 1000 km bruker jeg alltid anbefalt olje fra selskapene, da "feil" olje kan ende opp å tette sensorer i katalysatoren og andre. Men selvfølgelig er de som bruker "feil" men får ingen problemer med det. Årlig bytt/ 10-20 000 km er en fin regel for å forholde seg til, med tanke på hvor lite det koster å bytte olje og filter kontra fikse feil på motor. Ja, er enig i deg der. Regner med at det blir årlig bytte og at fokus på kilometer ikke gjør seg gjeldende. Jeg kjører kanskje 15 000 km på ett år. Shell Helix er oljen Renault bruker her på sitt merkeverksted, og det var den de anbefalte. Men jeg tror det ikke skulle spille noen rolle om jeg velger Castrol/Mobil/Total fremfor Shell. Jeg kjøper nok det som skulle være på tilbud. Shell - oljen kostet vel 150 kr per liter. Endret 25. april 2014 av ostenxx Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Jeg kan ikke vite om favorittmerket er bedre enn Biltema, men så lite som et oljeskift koster bruker jeg gjerne noen kroner på placeboen. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Motorolje som så mye annet følger visse krav som må tilfredstilles. Med en gang produsenten tilfredstiller kravene så er det bare penger ut av vinduet å gjøre produktet enda bedre enn det som er kravet. Det er veldig vanlig å blande et litt dårligere produkt med ett som er litt bedre for å ende opp med kvalitet som er akkurat innenfor kravet. Så med mindre en spesifikk motorolje oppgir noen særegenskaper som er dokumentert og som er av høyere kvalitet (som du har behov for) enn det som kreves er det ingen vits i å betale ekstra. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Mine biler har stort sett brukt Biltema olje. Jeg er alltid nøye med å visuelt sjekke oljen for vann, smuss og annet graps. Jeg er ikke imponert over Biltemas kvalitetskontroll, men vet at oljen blir sjekket av andre, så den er grei. Jeg har dog hatt mange dårlige erfaringer med Biltema i det siste, og vurderer derfor å bruke en annen olje. Til tross for at rykte er godt. Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Har brukt biltema 5-50 helsyntesisk i mange år. Jeg har nå en passat 1,9 tdi og skulle bytte på den og så de hadde tilbud på Europris på Castrol 3000 5-40 til ca 250 for 4l. Kjøpte den og etter ca 3 uker var det en vesentlig forskjell på denne kontra biltemaoljen. Denne bilen har bestandig svettet litt olje, men ikke sånn at den har brukt olje. Men det har blitt noen flekker der den står parkert og motoren har jo blitt litt tilgriset av dette. Etter 3 uker var motoren pottetett, ikke antydning til svetting så det er tydeligvis forskjell. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Er nok tilfeldig. Når jeg brukte Castrol olje på min bil, lakk den 1 liter i uka. Med Biltema oljen så er den tett. Det med lekkasjer tror jeg nok har litt med tilsetninger og motorens tilstand. Varierer nok fra motor til motor. Selv har jeg ingenting negativt å si om oljen på Biltema. Jeg bytter olje hver 10.000km uansett. Oljefilter så kjøper jeg alltid originalt til motoren. Aldri hatt noen problemer med mine biler. 1 Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Er nok tilfeldig. Når jeg brukte Castrol olje på min bil, lakk den 1 liter i uka. Med Biltema oljen så er den tett. Det med lekkasjer tror jeg nok har litt med tilsetninger og motorens tilstand. Varierer nok fra motor til motor. Selv har jeg ingenting negativt å si om oljen på Biltema. Jeg bytter olje hver 10.000km uansett. Oljefilter så kjøper jeg alltid originalt til motoren. Aldri hatt noen problemer med mine biler. Castrol er oppskrytt har selv hatt girkassehavari etter jeg bytta til castrol. Samt en girkasse på motorsykkel som holdt på å gå til gokk med castrol. Har nå prøvd samtlige merker inkl biltema å jeg må si at biltema fungerer bra,men valvoline merkbart bedre, samt motul på motorsykkel med våtklutsj fungerer bra. Aldri mer castrol Endret 7. mai 2014 av Januar333 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg bruker bare Biltema olje, helsyntetisk. Bilene mine med 1.9 Tdi går typisk over 300' km. Aldri hatt havari på motor / turbo. Bytter olje og filter årlig på rundt 16' km. Filter derimot velger jeg mer annerkjente merker. For de som vil være ekstra omsorgsfull kan man foreta et ekstra filterbytte innimellom oljeskiftene. Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Vi bruker Biltema Maskin-olje, egentlig beregmet for store motorer og maskiner. Funker fjell og aldri hatt et eneste problem. Forøvrig er dette en gammel bil med 400000km på tellern med original motor og girkasse.. Vil nok anbefale ordentlig bilolje på nyere biler. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Mobil 1 fra europris! Er endel billigere også, sålenge man passer på å kjøpe på tilbud Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå