Gå til innhold

trenger litt hjelp med bøker angående fysikk.

Anbefalte innlegg

hei folkens, jeg har lest litt rundt omkring på nettet, så vidt jeg kan se så er boken understanding physics av Isaac Asimov ganske godt anbefalt, jeg har ingen problemer med engelsk men jeg har for meg at når det gjelder faglitteratur innenfor et tema som fysikk så kan det bli lett for å bli litt mye å fordøye.

akkurat nå så leter jeg ikke etter en bok som er veldig praktisk rettet, men bare noe enkelt som lar meg lese om det veldig generelt sett, et sted å starte for en som ikke har vært mye borti det på forhånd bortsett fra det jeg har lest på nettet iløpet av årene, har tatt litt fri i påsken å ser etter noe å lese på.

er det noen som har noen norske bøker de vil anbefale? og hvis dere har det har dere noen ideer om hvor jeg kunne fått tak i de? hvis det ikke er noen bøker på norsk som noen vil anbefale, så lurer jeg på om det er noen som har en anelse om hvor jeg kan få tak i boken fra Isaac Asimov.

Endret av tobben?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må jo lærebøkene for ungdomsskolen være midt i blinken?

vel, det er kanskje ikke akkurat det jeg hadde tenkt meg nå, noe mer generell lesing som forklarer/drøfter prinsipper og ideer, du får vel ikke noe mer praktisk rettet en Lærebøker fra skolen :p, gøy at du skulle nevne det for jeg har aldri vært i kontakt med noe fysikk i skole sammenheng.. noe som igrunn er ganske skuffende og trist.

Endret av tobben?
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Asimov sitt verk er bra ja, men muligens litt tung dersom du ikke har noen som helst faglig bakgrunn i fysikk.

Er du ute etter noe mer populærvitenskapelig? For, det finnes er ganske bredt utvalg av den typen du skisserer. Finnes også mye som også er vitenskapshistorisk. Fordelen med det som grenser til populærvitenskapelig er at det er en enkelt introduksjon til mange sentrale konsepter. Ulempen er at det ofte blir veldig overflatisk (men det må det jo nødvendigvis bli, når publikumet ikke har noen faglig bakgrunn i fysikk, så det er jo ikke egentlig negativt slik sett). Du kan f.eks se om du synes noen av bøkene til Michio Kaku virker interessante, og relevante for det du ønsker. Det finnes flere valg når en snakker denne typen bøker.

Et norsk alternativ som jeg kommer på i farten kan være "Hva er fysikk?" av Gaute Einevoll, som er en av mange bøker i "Hva er...?"-serien til Universitetsforlaget.

Ellers kan jeg anbefale "The Theoretical Minimum" av Leonard Susskind. Det er vel egentlig en slags lærebok, men en ganske annerledes lærebok. Jeg tror den for det meste konsentrerer seg om moderne fysikk.

En annen engelsk jeg har hørt mye bra om er "For the love of physics" av Walter Lewin

Ellers så finnes det flere lærebøker for introduksjonskurs i fysikk ved universitet som er "drøftende" i stilen, men dette varierer selvfølgelig. Det varierer også hvor matematiske de er, så det kommer an på hva du tolererer av slikt. Det er i grunn litt vanskelig å fastslå hva som kan være passende for en "nybegynner".

Endret av Raspeball
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

*snip*

hei, beklager at jeg svarte så sent, takk for et omfattende svar :), du har gitt meg noe å gå på, foreløbig har jeg ventet nesten en måned på at "understanding physics" fra Asimov skulle komme fram, så jeg får vel nesten bare prøve meg på den å se hvordan det går til og begynne med.

Endret av tobben?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...