Gå til innhold

Sony A6000. Forslag til objektiv?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bestemt meg for å bytte ut Canon 650d fordi det blir lite brukt utendørs og på turer grunnet størrelse og vekt og heller gå over til et speilløst system. Jeg har sett meg ut det nye Sony A6000. Dette selges for kr 6000,- (kun kamerahus), og for kr 7500,- med kit objektivet SELP E PZ 16-50mm OSS f/3.5-5.6. Når jeg leser om dette kit objektivet har det fått svært varierende anmeldelser rundt omkring. Hos B&H får det mye negativ kritikk her http://www.bhphotovideo.com/c/product/892390-REG/Sony_selp1650_16_50mm_F_3_5_5_6_Power_Zoom.html

Mens her påstås det at kit objektivet ytet bedre enn Carl Zeiss 16-70mm f4 http://www.alinpopescu.eu/blog/full-review-focus-tests-sony-a6000-beautiful-dream/

Jeg er veldig usikker på om jeg bør gå for kit objektivet eller noe annet. Håper derfor noen kan gi noen råd eller anbefalinger.

Om jeg ikke går for kit objektivet vil grensen ligge på +/- kr 6000,- for objektiv. Ser for meg noe som er allsidig nok til at det passer til portretter, toppturer og ferier by/strand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke går for kit objektivet vil grensen ligge på +/- kr 6000,- for objektiv. Ser for meg noe som er allsidig nok til at det passer til portretter, toppturer og ferier by/strand.

Sony har fått mye positiv kritikk for størrelse på 16-50mm, men dessverre mye negativt for optisk ytelse, for eks hos Photozone: http://www.photozone.de/sony_nex/842-sony1650f3556oss?start=2

Skal du ha en virkelig kompakt standardzoom til Sony er det 16-50mm som gjelder og så må man bare leve med at bildekvalitet ikke er helt topp. Men du må også være klar over at mange optiske svakheter synes bare på enkelt typer bilder eller hvis du lager store forstørrelser. F.eks er senter av bildet normalt relaitvt bra selv om hjørnene er uskarpe.

Personlig synes jeg 16-70 F4 er et veldig interessant zoomområde for en standardzoom og F4 et OK kompromiss mellom størrelse/vekt og lysstyrke, men det er klart at du vil miste litt av størrelsesfordelen sammenlignet med 16-50. Jeg har ikke sett 16-70 selv og heller ikke set noen test på noen av de mest kjente linseteststedene som SlrGear, Photozone eller LensTip.

16-70 er jo også godt over objektivbudsjettet ditt, ser Japan Photo og Fotovideo har kit med A6000 + 16-70 for ca 13K så hvis du ikke kan vente litt er det rundt der du havner.

Sony har også en 18-55 3.5-5.6 OSS, men det får heller ikke bedre kritikker enn 16-50 for optiske egenskaper. I tillegg finnes det flere 18-200 som kan være OK turobjektiv, men da ofrer du optikse egenskaper og størrelse for fleksibilitet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...