Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

skal jeg miste min bonus hvis en annen har krasjet bilen min?


sånn er det!

Anbefalte innlegg

Bare å regne, det. 30 % bonusreduksjon per skade.

 

 

Du blir liggende 4 år/40% bak siden du ved neste justering går 30% ned, i stedet for 10% opp. Så tallet blir litt høyere enn dine 165%. I tillegg er det jo egenandel da...

 

Tommelfingerregel er at ved å bruke forsikringen før man er på 75% bonus er i størrelsesorden 2 gangeren grunnpremien, så f.eks grunnpremien er 20000 så vil det lønne seg å bruke forsikring når skaden kommer opp i 40000-45000, under det er det sannsynligvis best å finansiere på andre måter.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kanskje en minnelig løsning er å ta det på forsikringen, og at én part dekker egenandel mens den annen part dekker bonustap?

 

Dette er ihvertfall en nogenlunde "vanlig" måte å skvære det opp på.

Er den måten jeg har tenkt å foreslå nå faktisk. Men nå stoler jeg ikke på at han er medgjørlig i det hele tatt. Har ikke fått tak i han.

 

Spørs om du mister både bonus, egenandel og kompis her gitt!

Han gremmes sikkert over det, og må vel få litt tid på seg.

Lenke til kommentar

 

 

Kanskje en minnelig løsning er å ta det på forsikringen, og at én part dekker egenandel mens den annen part dekker bonustap?

 

Dette er ihvertfall en nogenlunde "vanlig" måte å skvære det opp på.

 

Er den måten jeg har tenkt å foreslå nå faktisk. Men nå stoler jeg ikke på at han er medgjørlig i det hele tatt. Har ikke fått tak i han.

Spørs om du mister både bonus, egenandel og kompis her gitt!

Han gremmes sikkert over det, og må vel få litt tid på seg.

Hele saken har plaget meg og hengt over meg dag og natt siden det skjedde. Må bare få det ut av tankene så gir bare f og betaler selv. Orker ikke uvitenheten om hva utfallet blir. En kompis har jeg nok mistet for en god stund hvertfall.
Lenke til kommentar

Da er han ingen kompis verdt å beholde. At han ikke har tilbudt seg å hjelpe til å betale er bare dårlig. Jeg hadde betalt, og hadde det vært mer enn jeg hadde hatt råd til hadde jeg prøvd å ordnet en alternativ betalingsløsning via avdrag.

 

Håper kompisen din står opp og betaler. Evt om du får herje en bulk i bilen hans ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvor fort rygget sjåføren egentlig, når du får skade til minst 20K?

En slik sum er bare småtterier nå til dags. Bare det å skifte en bakfanger vil sikkert koste 10 tusen. 4 tusen for delen, 3 tusen for lakkering, 3 tusen for jobben. Blir fort ganske bra summer ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yep. Husker jeg var i et veldig, veldig lite uhell. Det var snakk om 36k for å fikse framskjermen det jeg husker.

Bare en framskjerm? Da har du enten blitt svindlet eller ikke satt deg inn i hvor stor skade det faktisk var.

 

En kollega hadde i vinter et uhell med sin nye passat, en ganske fancy utstyrt en med adaptive kjørelys blant annet. Prislappen der var ca 45k. Hvorpå det lykten alene dro 10k av disse kostnadene i tillegg til at en del innenfor framskjerm og framfanger måtte byttes/rettes på.

 

Ellers kostet utbedringen av skaden på min Transporter 40k etter en polakk vrengte tralla si inn i siden min.

Her var det snakk om oppretting av venstre side bak, ny baklykt, ny bakluke og arbeid med å flytte over deler o.l.

 

Så 36k for å skifte/fikse en framskjerm så håper jeg for din del at det var snakk om mer enn å bytte/rette skjermen og lakkere. Så sant ikke tilfellet har seg at du kjører en litt mer eksklusiv bil eller har en meget spesiell lakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I beregningen av bonus, er det da tatt utgangspunkt i 1 år pr bonusopprykk?

Man kan bytte etter hver 6 mnd. etter hovedforfall og stige raskere.

 

Og hvor fort rygget sjåføren egentlig, når du får skade til minst 20K?

Rygget alt for fort. Men er bare en liten bulk i sideskjermen bak, sprukket bakfanger og knust lykt. Hele lykten og bakfangeren må byttes, og er jeg heldig så kan bulken rettes ut. Men det er ikke sikkert i siden den er i en vinkel. Hvis du har hatt slike skader på bilen før så vet du at det blir dyrt.

Har tatt utgangspunkt i ett år pr bonusopprykk. Men har kommet frem til at det ikke er lønnsomt å bruke forsikringen.

Endret av sånn er det!
Lenke til kommentar

 

I beregningen av bonus, er det da tatt utgangspunkt i 1 år pr bonusopprykk?

Man kan bytte etter hver 6 mnd. etter hovedforfall og stige raskere.

 

Og hvor fort rygget sjåføren egentlig, når du får skade til minst 20K?

Rygget alt for fort. Men er bare en liten bulk i sideskjermen bak, sprukket bakfanger og knust lykt. Hele lykten og bakfangeren må byttes, og er jeg heldig så kan bulken rettes ut. Men det er ikke sikkert i siden den er i en vinkel. Hvis du har hatt slike skader på bilen før så vet du at det blir dyrt.

Har tatt utgangspunkt i ett år pr bonusopprykk. Men har kommet frem til at det ikke er lønnsomt å bruke forsikringen.

 

 

Blir trist på dine vegne når han utifra hva du sier tydligvis har rygget fortere enn det han selv mestrer. Ta å lån bilen til kompisen din å kjør den med fronten i ett tre. Tilpass for han.

Lenke til kommentar

 

 

I beregningen av bonus, er det da tatt utgangspunkt i 1 år pr bonusopprykk?

Man kan bytte etter hver 6 mnd. etter hovedforfall og stige raskere.

 

Og hvor fort rygget sjåføren egentlig, når du får skade til minst 20K?

 

Rygget alt for fort. Men er bare en liten bulk i sideskjermen bak, sprukket bakfanger og knust lykt. Hele lykten og bakfangeren må byttes, og er jeg heldig så kan bulken rettes ut. Men det er ikke sikkert i siden den er i en vinkel. Hvis du har hatt slike skader på bilen før så vet du at det blir dyrt.

Har tatt utgangspunkt i ett år pr bonusopprykk. Men har kommet frem til at det ikke er lønnsomt å bruke forsikringen.

Blir trist på dine vegne når han utifra hva du sier tydligvis har rygget fortere enn det han selv mestrer. Ta å lån bilen til kompisen din å kjør den med fronten i ett tre. Tilpass for han.

Ja det synes jeg også :-P
Lenke til kommentar

En kollega hadde i vinter et uhell med sin nye passat, en ganske fancy utstyrt en med adaptive kjørelys blant annet. Prislappen der var ca 45k. Hvorpå det lykten alene dro 10k av disse kostnadene i tillegg til at en del innenfor framskjerm og framfanger måtte byttes/rettes på.

 

Ellers kostet utbedringen av skaden på min Transporter 40k etter en polakk vrengte tralla si inn i siden min.

Her var det snakk om oppretting av venstre side bak, ny baklykt, ny bakluke og arbeid med å flytte over deler o.l.

 

Så 36k for å skifte/fikse en framskjerm så håper jeg for din del at det var snakk om mer enn å bytte/rette skjermen og lakkere. Så sant ikke tilfellet har seg at du kjører en litt mer eksklusiv bil eller har en meget spesiell lakk.

 

Bare en framskjerm? Da har du enten blitt svindlet eller ikke satt deg inn i hvor stor skade det faktisk var.

 

Skade på andre personen sin bil. Siden det var jeg som fikk skylden (eldre dame jeg hadde vikeplikt for som veldig tydelig ventet, ombestemte seg om å vente lengre godt og vel etter at jeg var ute i krysset) så var det enten på forsikringen til eieren eller noe over 30k.

 

Nå var dette mer vinterstid, så på tidspunktet var det ikke akkurat lett å se siden det var mørkt og sluddvær, men framskjermen var det eneste åpenbare jeg så (og at bilskiltet fremme, som konsekvens, hadde forsvunnet). Ikke var det noen åpenbart ny bil.

 

At det er skampriser tviler jeg ikke på da, men det var det forsikringsselskapene kom fram til, og mtp at det ved enden av visa var jeg som hadde kuka det til var det bare å bøye seg i støvet på tidspunktet.

 

Uansett, det er i stor grad offtopic.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...