Sponas Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Hei.Jeg skal ikke komme med masse informasjon, men sitter med følgende problemstilling;Hvis dere skulle velge. Hvilken av følgende kameraer ville dere valgt hvis video utelukkende var hovedfokus;Nikon D600Canon 6DSony A7Flott med svar og begrunnelser.mvh Sponas Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 (endret) Ville også kikket på Panasonic GH4 - som har best bildekvalitet i klassen på video. Ville kikket på 6D og GH4. 6D best på høy ISO, og GH4 har flest detaljer på lav ISO. Sony A7r er på nivå med Nikon D800, som er dårligere enn 6D og GH3. Sony A7 og D600 har noen store svakheter på video - moire og andre ting: http://www.eoshd.com/content/11380/new-sony-a7-a7r-rx10-exclusive-hands-look-video-quality Endret 20. april 2014 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Sponas Skrevet 20. april 2014 Forfatter Del Skrevet 20. april 2014 Takk for svar.Angående 6D og høy ISO, mener du at det vil oppveie den forskjellen i dynamisk range mellom 6D og D600?Eks vist her;http://youtu.be/Q9HlxWqcG5Y?t=25m35sJeg kommer jo stort sett til å filme på dagtid og da har jeg alltid sett for meg at høy DR er bedre enn gode ISO egenskaper. Kan nevne at kamera skal brukes til mye sport, som er noe av grunnen til at A7 fikk plass på listen med sine 1080p/60fps. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 (endret) Ville selv om mulig gått for 5DmkIII eller GH3. Men - det er meg. (Bommet med å skrive GH4 - den er ikke ute enda - mente GH3. ) Angående valg kommer det også an på hvor plagsom aliasing er for deg - om moiré og aliasing er et problem eller ikke. Husk også at det er mye å hente på å endre kurver - og å bruke Magic Lantern-firmware på Canon-hus, eller hacket firmware på Panasonic-hus... Endret 20. april 2014 av Trondster Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Vurder Sony A7s i stedet for 7 eller 7r. http://www.akam.no/artikler/sony-kaster-seg-pa-4k-video/158809 http://www.akam.no/artikler/som-natt-og-dag/159042 Lenke til kommentar
Sponas Skrevet 20. april 2014 Forfatter Del Skrevet 20. april 2014 Har helt klart tenkt på A7s, men foreløpig er det jo ikke på markedet og ut ifra de prisoverslagene jeg har sett blir det nok for dyrt. Mye av det som appelerer mot A7 er å først samle opp litt optikk til Sony e-mount og deretter gå over til A7s når det begynner å dukke opp på brukmarkedet.Tørr du gjette på norsk pris på A7s Simen1?Det samme gjelder 5DmkIII. Lommeboken begrenser seg til prisklassen til kameraene nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Tørr du gjette på norsk pris på A7s Simen1? Nei, men skjønner at den kan bli dyr. Lenke til kommentar
Sponas Skrevet 20. april 2014 Forfatter Del Skrevet 20. april 2014 Igjen - hva med GH3? Ja, kanskje det er veien å gå. Men ser for meg at mindre sensorstørrelse er en ulempe på et eller annet? En ting er så klart DOF, men også på selve kvaliteten på filmen. Vil lengst mulig vekk fra kompaktkamera film følelsen, og mer over mot det jeg hittil har sett ofte på filmer fra 5D mkII. Tror du GH3 kan gi den følelsen? Argument Nr.2 er utvalget av objektiver til FF som jeg føler dekker mine behov bedre, feks en 24mm f/1.4 fra Samyang, gamle Nikon objektiver osv. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Med en Metabones Speed Booster på en GH3 utligner du halve forskjellen opp til fullframe, og du får mindre dybdeskarphet enn på et 1.5x/1.6x crophus. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Her er en test av den nye Panasonic GH-4 som kan filme 4K. http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/panasonic_gh4_report.shtml Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Og full HD i 96fps er heller spennende... Lenke til kommentar
3irik Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 skal du utelukkende bruke det til video? da er alle kameraene du nevner suboptimale. jeg ville sett på blackmagic cinema camera. Har selv sony A7 og videokvaliteten er veldig bra, men det er først og fremst et stillbildekamera. Lenke til kommentar
Sponas Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 Takk for gode innspill.Metabones Speed Booster var et nytt produkt for meg, dette virker jo rett og slett genialt. Har lest en del om det nå og vips så troner plutselig GH3 høyt opp på ønskelisten (Eventuelt GH4 i fremtiden).Det virker jo rett og slett som et genialt produkt. Noen her inne som har prøvd dette?Et spørsmål jeg ikke ble helt klok på; Vil Metabones Speed Booster bare ha denne effekten på fullformat objektiver? Eller hva vil skjer hvis jeg slenger på en la oss si Sigma 10-20mm?Jeg er i utgangspunktet på jakt etter et fotoapparat ja. Jeg vil både ha mulighet til timelapse og ta stilbilder til tider også, men det er som sagt video som er hovedfokus... Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Metabones Speed Booster var et nytt produkt for meg, dette virker jo rett og slett genialt. Et spørsmål jeg ikke ble helt klok på; Vil Metabones Speed Booster bare ha denne effekten på fullformat objektiver? Eller hva vil skjer hvis jeg slenger på en la oss si Sigma 10-20mm? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Speed Booster er en 1.4x vidvinkelconverter - på en 2x crop sensor vil den gi utsnitt som om du brukte objektivet på en 1.4x crop sensor - litt videre enn 1.5x crop (Sony, Nikon, Pentax etc) eller 1.6x crop (Canon). Dette betyr at hvis du bruker optikk laget for 1.5x eller 1.6x crop, så vil du bruke mer av bildesirkelen enn objektivet er designet for. Så - du risikerer å få ekstra vignettering heeelt ytterst i hjørnene. Men - så lenge det er zoomoptikk, så vil du antageligvis kun oppleve dette helt i den vide enden - zoomoptikk har typisk mye større bildesirkel enn nødvendig når du ikke er i den vide enden. Så - du vil antageligvis kunne bruke - la oss si en Sigma 10-20mm, men ikke forvent topp ytelse i området 10-11mm - men igjen får du like vidt utsnitt på 11mm på GH3 m/speed booster som du ville fått på 10mm på crophus. Og - tenk tanken videre - en Sigma 18-35/1.8 med speed booster. Sooom med speed booster blir en f/1,3 (edit: altså f/1,3 - ikke f/13!!). You like? Ellers kan du som sagt risikere at det blir dårligere bildekvalitet helt ute i hjørnene dersom du bruker optikk designet til 1.5x/1.6x crop (som f.eks. Sigma 18-35/1.8) på GH3 m/speed booster - du bruker litt mer av bildesirkelen enn objektivet er designet for. Normalt, til stillfotografi, vil ikke dette være et problem ettersom man bare kan croppe, men den luksusen har du ikke helt til video. Men igjen - fastoptikk har som regel litt større bildesirkel, og hvis du ikke kjører zoomoptikk helt i den vide enden, så burde det fungere fint. Blir å Google etter andres erfaringer og å prøve seg fram. Og - Sigma 18-35/1.8 ser ut til å fungere aldeles glimrende med Speed Booster på mFT. http://vimeo.com/78557637 Endret 22. april 2014 av Trondster Lenke til kommentar
3irik Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Speed Booster er en 1.4x vidvinkelconverter - på en 2x crop sensor vil den gi utsnitt som om du brukte objektivet på en 1.4x crop sensor - litt videre enn 1.5x crop (Sony, Nikon, Pentax etc) eller 1.6x crop (Canon). Dette betyr at hvis du bruker optikk laget for 1.5x eller 1.6x crop, så vil du bruke mer av bildesirkelen enn objektivet er designet for. Så - du risikerer å få ekstra vignettering heeelt ytterst i hjørnene. Men - så lenge det er zoomoptikk, så vil du antageligvis kun oppleve dette helt i den vide enden - zoomoptikk har typisk mye større bildesirkel enn nødvendig når du ikke er i den vide enden. Så - du vil antageligvis kunne bruke - la oss si en Sigma 10-20mm, men ikke forvent topp ytelse i området 10-11mm - men igjen får du like vidt utsnitt på 11mm på GH3 m/speed booster som du ville fått på 10mm på crophus. Og - tenk tanken videre - en Sigma 18-35/1.8 med speed booster. Sooom med speed booster blir en f/13. You like? Ellers kan du som sagt risikere at det blir dårligere bildekvalitet helt ute i hjørnene dersom du bruker optikk designet til 1.5x/1.6x crop (som f.eks. Sigma 18-35/1.8) på GH3 m/speed booster - du bruker litt mer av bildesirkelen enn objektivet er designet for. Normalt, til stillfotografi, vil ikke dette være et problem ettersom man bare kan croppe, men den luksusen har du ikke helt til video. Men igjen - fastoptikk har som regel litt større bildesirkel, og hvis du ikke kjører zoomoptikk helt i den vide enden, så burde det fungere fint. Blir å Google etter andres erfaringer og å prøve seg fram. Vil ikke en speedbooster med 1.4x resultere i 1.6x crop? Sånn at crop-optikk også passer perfekt på mft? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 (YouTube-link)Spørsmålet til Sponas var ikke hvordan Speed Booster fungerer med fullframeoptikk på 1.5x crop, som videoen der handler om - spørsmålet var hvordan Speed Booster fungerer med 1.5x crop-optikk på mFT, som gjør at man bruker mer av bildesirkelen enn objektivet er designet for. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Vil ikke en speedbooster med 1.4x resultere i 1.6x crop? Sånn at crop-optikk også passer perfekt på mft?En 1,4x Speed Booster på mFT gjør at man får en crop på 2/1,4 = 1,4, så cropoptikk blir tynet litt mer enn den er designet for. En 1,4x Speed Booster på 1,5x crop gir tilsvarende totalt sett en crop på 1,5/1,4 = 1,07, mens den på 1,6x crop (Canon) totalt sett gir crop på 1,6/1,4 = 1,14. Med andre ord - begge to litt mer snevert utsnitt enn fullframe. Edit: Bruker man en Sigma 18-35/1.8 (som på 1.5x crop blir fullframeekvivalent med en 27-52.5/1.8 (er egentlig f/1.8, men blir "ekvivalent" med en f/2.7 angående støy og dybdeskarphet)) på en mFT med Speed Booster tyner man objektivet litt, så det blir som en 25-49/1.3, eller ekvivalent med en f/2.5(!!). 18-35/1.8 er for tiden den mest lyssterke zoomen som finnes, og blir enda råere via en Speed Booster på mFT - selv om det kanskje (jeg vet ikke) blir litt ekstra vignettering helt i den vide enden... Men - nok tall-masturbasjon. Det råe med GH3 er at den bruker dataene fra sensoren på en mye bedre måte enn alle konkurrentene (muligens med unntak av enda ikke analyserte kommende Sony A7s), og med en Speed Booster setter du på et "forstørrelsesglass" foran sensoren så man kan bruke mer av bildesirkelen på den geniale sensoren GH3 har. Endret 21. april 2014 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Sponas Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 Speed Booster er en 1.4x vidvinkelconverter - på en 2x crop sensor vil den gi utsnitt som om du brukte objektivet på en 1.4x crop sensor - litt videre enn 1.5x crop (Sony, Nikon, Pentax etc) eller 1.6x crop (Canon). Dette betyr at hvis du bruker optikk laget for 1.5x eller 1.6x crop, så vil du bruke mer av bildesirkelen enn objektivet er designet for. Så - du risikerer å få ekstra vignettering heeelt ytterst i hjørnene. Men - så lenge det er zoomoptikk, så vil du antageligvis kun oppleve dette helt i den vide enden - zoomoptikk har typisk mye større bildesirkel enn nødvendig når du ikke er i den vide enden. Så - du vil antageligvis kunne bruke - la oss si en Sigma 10-20mm, men ikke forvent topp ytelse i området 10-11mm - men igjen får du like vidt utsnitt på 11mm på GH3 m/speed booster som du ville fått på 10mm på crophus. Og - tenk tanken videre - en Sigma 18-35/1.8 med speed booster. Sooom med speed booster blir en f/13. You like? Ellers kan du som sagt risikere at det blir dårligere bildekvalitet helt ute i hjørnene dersom du bruker optikk designet til 1.5x/1.6x crop (som f.eks. Sigma 18-35/1.8) på GH3 m/speed booster - du bruker litt mer av bildesirkelen enn objektivet er designet for. Normalt, til stillfotografi, vil ikke dette være et problem ettersom man bare kan croppe, men den luksusen har du ikke helt til video. Men igjen - fastoptikk har som regel litt større bildesirkel, og hvis du ikke kjører zoomoptikk helt i den vide enden, så burde det fungere fint. Blir å Google etter andres erfaringer og å prøve seg fram. Og - Sigma 18-35/1.8 ser ut til å fungere aldeles glimrende med Speed Booster på mFT. http://vimeo.com/78557637 Jeg kjenner at jeg blir utrolig entusiastisk av dette. GH3 og 18-35mm komboen i videoen ser jo virkelig fantastisk ut. Det kan virke som du har snudd opp ned på kameravalget mitt Trondster! Dette produktet er jo noe alle som skyter crop virkelig kunne hatt glede av! Nå blir det artikkel/review/video titting resten av kvelden ;-D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå