King_Canute Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Jeg vurderer å prøve en Macbook pro 15.4, da min nåværende bærbar pc synger på siste verset. Men så lurer jeg på en del ting, og det er om prisen kan forsvares på en Macbook pro 15.4 som koster ca. 20.000, i forhold ca. 15.000 til en ny bærbar pc som har bedre specs enn mac'en? Her er Mac'en sin pris og spec. Her er pc'en sin pris og spec. Jeg skal hovedsaklig bruke Mac'en til å surfe, nettbank, litt bilde redigering, video redigering og kanskje spille når man har tid. Mange jeg har snakket med sier at man bør gå for Mac, pga stabiliteten og at den ikke blir så fort "gammel" slik som pc'er blir. Med gammel legger de i at hardwaren i mac holder seg lenger over tid uten å føles treg etc. Men så tenker jeg at dersom man går for en ny pc, så kan man legge inn Ubuntu o.l i tillegg til Windows, og man kan dermed si at Ubuntu "øker" stabiliteten, kanskje tilsvarende som Mac, da Mac også er bygget på Linux. Er det noen som har tanker rundt dette som de ønsker å dele? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 (endret) Mac er en maskin med meget høy kvalitet, og det stemmer at den ikke blir så fort "gammel". Jeg mener at Mac er verdt prisen fordi OSX er vesentlig bedre enn Windows og Ubuntu til mitt bruk. OSX er simpelthen aldri i veien. Det bare virker, uten at jeg må ha flere programmer for å vedlikeholde systemet. Alt er sømløst fordi det kommer fra en produsent. Jeg er også meget fornøyd med tastatur-layouten, som er mer relevant for multimedia, med volumknapper, lys i tastaturet, egne taster for lysstyrke, og ikke terminal-taster fra åttitallet, slik som SysRq, Scroll-lock, osv. Den er mer praktisk å bruke, synes jeg. Touchpaden er større og mer ergometrisk enn på andre maskiner. Jeg hadde billig Acer Aspire tidligere. Etter å ha brukt Mac ønsker jeg meg ikke tilbake til små touchpads. jeg har svært positive erfaringer med Mac, og selv om jeg har installert Ubuntu, Haiku og diverse andre operativsystemer på Mac´en min, er det alltid OSX jeg bruker til daglig. Det er et operativsystem som sjelden er til irritasjon. Maskinen oppleves aldri som sirup, slik som Windows har en tendens til etter en stund. Jeg vil kjøpe Mac neste gang. OSX er forresten ikke bygget på Linux. Både OSX og Linux har samme stamfar: Unix. Derfor har de mye felles. Windows er bygget opp helt annerledes. Linux kan fungere godt på en Mac. Det kan Windows også. Men jeg føler ikke noe behov for å bytte ut OSX. Jeg trives ikke i Windows, og har alltid Linux på mine vanlige PCer. Men jeg foretrekker Mac som kjører OSX. PS. Du skal spille, sier du? Sjekk om spillet du spiller kjører på Mac. Alternativt kan du installere Windows på Mac´en din, men det er litt smør på flesk å betale for Windows når OSX følger med maskinen. Endret 20. april 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
King_Canute Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 Kan man kjøre dual boot på Mac'en, slik at jeg kan ha Windows installert i tillegg dersom det er behov for å kjøre windows? Tenker nok at kona synes overgangen til Mac blir værst. Finnes det programmer på Mac som kan spille alle type video filer? Jeg orker ikke tanken på at kun holde seg til Quicktime. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Mac er ikke så låst som iOS på iPhone og iPad. Du har mange muligher. Du kan selvsagt dual-boote OSX og Windows, Linux også dersom du ønsker. Det følger med et program som heter Bootcamp, som hjelper deg å installere Windows. Mac funker ikke helt likt som vanlig PC, så prosedyrene er litt annerledes. Men det funker. Når du skrur på maskinen, får du velge om du vil kjøre OSX eller Windows. Du er ikke nødt til å bruke Quittime for å spille video. Det finnes masse programmer, blant annet lettvekteren VLC, som takler omtrent alle formater. Lenke til kommentar
King_Canute Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 Så lurer jeg på om dersom jeg kjøper en Mac, er om jeg blir "tvunget" til kjøpe mer produkter fra Apple, da ting plutselig baller på seg, eller om jeg kan bruke Mac'en som et uavhengig produkt. Jeg er redd at Mac'en skal tvinge meg til å kjøper iPad, iPhone etc, noe jeg ikke ønsker. Jeg ønsker å ha en pc som jeg kan bruke slik jeg ønsker uten å bli "tvunget" til å binde meg til Apple sine løsninger etc. Lenke til kommentar
bambambam Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Du leser overalt hvor overpricet en mac er. de to pc'ene du linket er cirka like bra (windows maskinen er nok litt raskere, men du har en bedre oppløsning hos mac'en), men du må betale en god del mer for mac'en. Jeg hadde uten tvil gått for windows. mac ser sykt feminint ut også, men det er kanskje bare meg. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Så lurer jeg på om dersom jeg kjøper en Mac, er om jeg blir "tvunget" til kjøpe mer produkter fra Apple, da ting plutselig baller på seg, eller om jeg kan bruke Mac'en som et uavhengig produkt. Jeg er redd at Mac'en skal tvinge meg til å kjøper iPad, iPhone etc, noe jeg ikke ønsker. Jeg ønsker å ha en pc som jeg kan bruke slik jeg ønsker uten å bli "tvunget" til å binde meg til Apple sine løsninger etc. Du er nok ikke tvunget til å kjøpe dyre enheter som iPad eller iPhone etc. men du må nok belage deg på å betale i dyre dommer for kabler, adaptere osv. og disse er heller ikke av noen særlig god kvalitet. Det skal også sies at Mac OS X vs Windows-debatten også er helt subjekttiv, og det ikke er noen særlige forskjeller annet en vaner og prosedyrer. Jeg personlig synes alt er mye mer tungvindt på Mac en Windows, men det er kun slik pga. at jeg er meget godt kjent med Windows. Mac OS X har ingen ytelsesforskjeller kontra Windows, generelt sett. Jeg bruker forøvrig Mac og Linux på jobb, og Windows hjemme. Jeg bruker også programmer som Photoshop både for Mac og Windows, og kan bekrefte at det spiller overhodet ingen rolle hva man velger med tanke på slike programmer som dette. Det bunner ned til hvilke tastekombinasjoner du vil benytte, da alt annet er helt 100% likt. Lenke til kommentar
King_Canute Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 Deler av grunnen til at jeg ønsker å bytte til Mac, er at det som jeg hater med Windows er at for hver gang det er en system oppdatering etc, så MÅ alltid pc'en starte på ny, og det hater jeg. Slike restarter burde kun være nødvendig ved store oppdateringer. Jeg fant nettopp ut at Macbook pro ikke har ethernet port, og det synes jeg er idiotisk, og det resulterer i at man må kjøpe en thunderbolt --> ethernet adapter, og så har jeg litt problemer med at Mac'en ikke har keypad på tastaturet, noe som jeg bruker en del, spesielt i nettbank. Så jeg begynner virkelig å bli i tvil om jeg heller skal gå for en ny PC og legge litt penger i en med gode specs og god skjerm. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Jeg bruker bare WiFi, så jeg savner ikke ethernet -port. Min gamle Mac har slik port, forresten. Det er vel de nye som mangler. Jeg har adapter fra displayport til HDMI, og det er irriterende. Jeg kjøpe min adapter fra eBay til en brøkdel av prisen i norske butikker. Kabelen til laderen, der med magnetpluggen, går lett i stykker. Mac er ikke perfekt, men jeg foretrekker det likevel. Smak og behag. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 De fleste 15,4" har ikke numpad. På PC fronten må man da over på 17" eller høyere for å få det med som regel. Evt. 16" med 16:9 skjerm. Mac har vel aldri hatt numpad på sine notebooks. Et tips til nettbank bruk, er å melde inn så mange eFakturaer som mulig. Da slipper du å taste inn KID nr osv. Høres ikke helt ut som om du vil bli 100% fornøyd med Mac. Med tanke på ditt bruksmønster, så er det ganske mye penger å legge i en bærbar PC. Dersom du vet at du kommer til å spille en del, så er det ikke dumt å gå for den MSIen. Den er stor da, tar vesentlig mer plass og er ikke nærheten så pen å se til som Macen. Dersom du kjøper en ny router med det samme, så får du 802.11AC som gir deg gode hastigheter via trådløst nett. Det er veldig praktisk med tanke på å slippe kabler. Retinaen har ganske sikkert vesentlig bedre batterilevetid også og bruker veldig lite batteri når man bruker den til video eller til lesing/skriving av tekst. Går også an å vurdere en iMac dersom du uansett vil ha en større skjerm og numpad. Da får du også ethernet port. Klart, da vil ikke maskinen være bærbar og du må betale ekstra for å få USB-tastatur med numpad på. Det er forøvrig HDMI-port på alle Retina MacBook Proene, så behøver ingen overgang for å koble den på TV. Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 De fleste 15,4" har ikke numpad. På PC fronten må man da over på 17" eller høyere for å få det med som regel. Evt. 16" med 16:9 skjerm. Mac har vel aldri hatt numpad på sine notebooks. Et tips til nettbank bruk, er å melde inn så mange eFakturaer som mulig. Da slipper du å taste inn KID nr osv. Høres ikke helt ut som om du vil bli 100% fornøyd med Mac. Med tanke på ditt bruksmønster, så er det ganske mye penger å legge i en bærbar PC. Dersom du vet at du kommer til å spille en del, så er det ikke dumt å gå for den MSIen. Den er stor da, tar vesentlig mer plass og er ikke nærheten så pen å se til som Macen. Dersom du kjøper en ny router med det samme, så får du 802.11AC som gir deg gode hastigheter via trådløst nett. Det er veldig praktisk med tanke på å slippe kabler. Retinaen har ganske sikkert vesentlig bedre batterilevetid også og bruker veldig lite batteri når man bruker den til video eller til lesing/skriving av tekst. Går også an å vurdere en iMac dersom du uansett vil ha en større skjerm og numpad. Da får du også ethernet port. Klart, da vil ikke maskinen være bærbar og du må betale ekstra for å få USB-tastatur med numpad på. Det er forøvrig HDMI-port på alle Retina MacBook Proene, så behøver ingen overgang for å koble den på TV. Det er feil. Kjøper du iMac kan du velge mellom trådløst tastatur uten numpad eller kablet med numpad. Lenke til kommentar
King_Canute Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 De fleste 15,4" har ikke numpad. På PC fronten må man da over på 17" eller høyere for å få det med som regel. Evt. 16" med 16:9 skjerm. Mac har vel aldri hatt numpad på sine notebooks. Et tips til nettbank bruk, er å melde inn så mange eFakturaer som mulig. Da slipper du å taste inn KID nr osv. Vel, de fleste 15" PC'ene har faktisk nummerpad, og det burde også Apple klare. Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Tja, Eg er veldig glad for at min 15" MacBook Pro ikkje har NumPad. Lenke til kommentar
King_Canute Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 Tja, Eg er veldig glad for at min 15" MacBook Pro ikkje har NumPad. joda, det er jo en smaksak. Jeg har nummerpad på min nåværende 15" PC, og synes det fungerer helt fint. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Du kan kjøpe hvilket tastatur du vil. Jeg har et Logitech tastatur med merking for både Windows og Mac. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 (endret) MacBook Pro mangler Delete (!), Home, End, Page Up og Page Down, dette alene burde være en dealbreaker. (Og før noen kommer ravende med at det er en Delete-tast, den tasten er faktisk backspace.) Den har også bare to usb-porter. Og bare mulighet for en harddisk så vidt jeg kan se. Hvis du skal spille bør du ikke velge mac, på grunn av dårlig utvalg i spill. Alt i alt er MSIen et bedre kjøp, men den har noen ulemper: * 17" - vil du ha det? * Lavere oppløsning. * Kanskje mer viftestøy En annen MSI har bedre oppløsning, men koster litt mer: https://www.komplett.no/msi-gt60-156-wqhd/808855#!tab:extra Du skal ikke se bort i fra at du blir like fornøyd med en maskin som er litt billigere heller: https://www.komplett.no/msi-gt70-173-full-hd/808849#!tab:extra Endret 21. april 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 De fleste 15,4" har ikke numpad. På PC fronten må man da over på 17" eller høyere for å få det med som regel. Evt. 16" med 16:9 skjerm. Mac har vel aldri hatt numpad på sine notebooks. Et tips til nettbank bruk, er å melde inn så mange eFakturaer som mulig. Da slipper du å taste inn KID nr osv. Høres ikke helt ut som om du vil bli 100% fornøyd med Mac. Med tanke på ditt bruksmønster, så er det ganske mye penger å legge i en bærbar PC. Dersom du vet at du kommer til å spille en del, så er det ikke dumt å gå for den MSIen. Den er stor da, tar vesentlig mer plass og er ikke nærheten så pen å se til som Macen. Dersom du kjøper en ny router med det samme, så får du 802.11AC som gir deg gode hastigheter via trådløst nett. Det er veldig praktisk med tanke på å slippe kabler. Retinaen har ganske sikkert vesentlig bedre batterilevetid også og bruker veldig lite batteri når man bruker den til video eller til lesing/skriving av tekst. Går også an å vurdere en iMac dersom du uansett vil ha en større skjerm og numpad. Da får du også ethernet port. Klart, da vil ikke maskinen være bærbar og du må betale ekstra for å få USB-tastatur med numpad på. Det er forøvrig HDMI-port på alle Retina MacBook Proene, så behøver ingen overgang for å koble den på TV. Det er feil. Kjøper du iMac kan du velge mellom trådløst tastatur uten numpad eller kablet med numpad. Dersom du kjøper fra Apple ja. Dersom du kjøper i butikk er du avhengig av at de har den aktuelle modellen på lager. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Tja, Eg er veldig glad for at min 15" MacBook Pro ikkje har NumPad. joda, det er jo en smaksak. Jeg har nummerpad på min nåværende 15" PC, og synes det fungerer helt fint. Kan tenke meg at den største grunnen til at Apple ikke har numpad, er at de har 15,4" skjerm og ikke 15,6". Altså har de en 16:10 skjerm og ikke 16:9 skjerm. Maskina ville måtte vært bredere for å få plass til numpad på deres modell, noe som ikke ville passe skjermstørrelsen veldig godt. Så det er rett og slett et designspørsmål. Nå viste du meg lenke til 15,6" (16:9). Det lages vel knapt 15,4" bærbare PCer lengre? 1 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 MacBook Pro mangler Delete (!), Home, End, Page Up og Page Down, dette alene burde være en dealbreaker. (Og før noen kommer ravende med at det er en Delete-tast, den tasten er faktisk backspace.) Den har også bare to usb-porter. Og bare mulighet for en harddisk så vidt jeg kan se. Hvis du skal spille bør du ikke velge mac, på grunn av dårlig utvalg i spill. Alt i alt er MSIen et bedre kjøp, men den har noen ulemper: * 17" - vil du ha det? * Lavere oppløsning. * Kanskje mer viftestøy En annen MSI har bedre oppløsning, men koster litt mer: https://www.komplett.no/msi-gt60-156-wqhd/808855#!tab:extra Du skal ikke se bort i fra at du blir like fornøyd med en maskin som er litt billigere heller: https://www.komplett.no/msi-gt70-173-full-hd/808849#!tab:extra Det finnes snarveier for å få til alle disse tastene du mangler :-) Inkludert Delete! Det involverer som regel fn-tasten med f.eks. piltastene og f.eks. backspace. Lenke til kommentar
King_Canute Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 MacBook Pro mangler Delete (!), Home, End, Page Up og Page Down, dette alene burde være en dealbreaker. (Og før noen kommer ravende med at det er en Delete-tast, den tasten er faktisk backspace.) Den har også bare to usb-porter. Og bare mulighet for en harddisk så vidt jeg kan se. Hvis du skal spille bør du ikke velge mac, på grunn av dårlig utvalg i spill. Alt i alt er MSIen et bedre kjøp, men den har noen ulemper: * 17" - vil du ha det? * Lavere oppløsning. * Kanskje mer viftestøy En annen MSI har bedre oppløsning, men koster litt mer: https://www.komplett.no/msi-gt60-156-wqhd/808855#!tab:extra Du skal ikke se bort i fra at du blir like fornøyd med en maskin som er litt billigere heller: https://www.komplett.no/msi-gt70-173-full-hd/808849#!tab:extra Den MSI med 15.6" WQHD+ virker til å være bra, man får mye hardware for pengene. Den ser på langt nær så fin som Apple sin Macbook, men design er ikke viktig for meg. Kanskje blir det MSI pc i stedet for Mac. Føler det er en del ting med Mac som mangler, samt at kona er vandt til å bruke Windows. Hun liker ikke tanken med å gå over til Mac. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå