Gå til innhold

Er alt bedre enn boxed-kjøleren til 2500+?

enmannen

Anbefalte innlegg

Skal bygge en pc til noen, og lurer litt på om boxed-kjøleren til barton 2500+ er noe å satse på. Han ønsker en stillegående pc, og gjerne muligheter for å kjøre på 3000+ (kanskje 3200), men ønsker ikke å bruke noe særlig mer penger.

Er det noen som har erfaringer med denne boxed-kjøleren? Kan man bytte ut vifta med en stillegående 80mm papst? Eller har noen tips om en billig kjøler man kan sette en stillegående papst på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, det er bra. Men nå jeg har sett litt på Coolermaster Aero 7 lite, den skal visstnok også være helt ok, og ganske stillegående til laaav pris. Siden prisforskjellen på boxed vs Aero7lite er ubetydelig, ville sistnevnte kanskje vært et bedre valg?

Lenke til kommentar

40 grader idle høres liksom ikke helt riktig ut for meg når en CPU er overklokket over 20% med en boxed vifte på 3000 rpm... hvor er det du henter denne temperaturen fra? Hvis det er fra hovedkortets temperatur sensor i CPU-sokkelen, så er jo denne temperaturen mildt sagt misvisende! Hvis jeg ikke tar feil så er det denne temperaturen f.eks. Asus Probe rapporterer som "CPU Temp". AIDA32 derimot rapporterer begge...

Lenke til kommentar

Satte sammen en pc for svigermor i helga. xp2500 boxed og abit nf7. pc'n skal ikke klokkes, men jeg måtte jo teste den :) Prøvde å kjøre den som xp3200, men fikk blåskjerm etter 3 sek. med prime95. Den rakk ikke å komme over 50 grader, så jeg antar at det var dårlige overklokkingsegenskaper som gjorde det. (kjøpt på komplett, AQZFA med lot 0030)

Lenke til kommentar
40 grader idle høres liksom ikke helt riktig ut for meg når en CPU er overklokket over 20% med en boxed vifte på 3000 rpm... hvor er det du henter denne temperaturen fra? Hvis det er fra hovedkortets temperatur sensor i CPU-sokkelen, så er jo denne temperaturen mildt sagt misvisende! Hvis jeg ikke tar feil så er det denne temperaturen f.eks. Asus Probe rapporterer som "CPU Temp". AIDA32 derimot rapporterer begge...

Jeg sjekka i Aida der sto Cpu Temp på 36 grader idle @ 2500++.

Jeg har en kabinett vifte og rom tempen er rundt 20 grader.

HK temp er 25 grader idle.

Og når jeg klokka min cpu til xp3200++ så lå den på 40 grader idle og det var med 1.68 volt på vcore.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke å si at du lyver om hva temperaturen på CPU'en din er. Det jeg heller mente var at kilden din var ukorrekt.

Leser ut ifra bildene dine følgende temperaturer: CPU 39 °C og CPU Diode 48 °C... Til sammenlikning viser AIDA32 hos meg CPU 53 °C og CPU Diode 33 °C. Tydeligvis er det noe som ikke stemmer i enten dine eller mine målinger, for jeg har vanskelig for å tro at en ekstern temperaturmåler vil vise høyere enn en fra CPU, hvis du skjønner hva jeg mener. Uansett ville jeg ha brukt den høyeste temperaturen som veiledende, noe som i ditt tilfelle ser ut til å være 48 °C.

Det kan virke som at AIDA32 bruker feil resultater for CPU & CPU Diode, i den forstand at det skal være motsatt - CPU skal være 48 og CPU Diode 39. Denne påstanden bekreftes forøvrig av det at CPU temperaturen som AIDA32 viser er den samme som Asus Probe viser - det er en kjentsak at Asus Probe rapporterer temperatur fra en diode ved prosessorsokkelen, altså misvisende temperaturer!

Ta forøvrig en titt på mine resultater så ser du hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...