Gå til innhold

Sjekke om ISP har "downtime" i området?


Bone

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Av og til, ikke ofte, hender det at jeg ikke har tilgang til internett her hjemme (slik som nå). Jeg er koblet til hjemmenettverket, både trådløst og kablet og alt fungerer flott seg i mellom. Men, jeg har ikke tilgang til internett. Jeg får beskjer om "slå av og på", osv., noe jeg har kommet fint unna med de ca 20 siste årene jeg har hatt internettilgang.. Dette hender at ikke hjelper, uansett hvor lenge jeg har det avslått, så jeg antar at det må være problemer andre steder enn hjemme hos meg, eksempelvis hos min ISP. Jeg vet jo ikke, i så fall, om dette gjelder kun blokka jeg bor i, et større område, eller hva.

 

Så, er det mulig å finne ut om det er problemer med ISP et sted, noe som kan testes?! Jeg har jo tilgang til enheter med mobildata. Det hadde vært greit å vite, så jeg slipper å bruke mye tid på denne gjettingen med å slå av og på router (modem har vi ikke, kunn vegguttak), enheter, osv..

 

 

Takk! :)

 

 

Til info har vi ISP fra Lynet, i Oslo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er DSL på TN sentral, med forbehold om at jeg kanskje ikke husker helt rett: send "kmf 2 <sambandsnummer>" til 05000

Du får da en tilbakemelding på linjestatus, samt fargekoder, Green=link ok, Red=link ikke ok Gray=Problemer på sentral, sentral offline ect.

Om jeg husker rett.

 

Gjelder kunn fysisk forbindelse og ikke problemer med trafikk på ok fysisk linje.

Lenke til kommentar

Om det er DSL på TN sentral, med forbehold om at jeg kanskje ikke husker helt rett: send "kmf 2 <sambandsnummer>" til 05000

Du får da en tilbakemelding på linjestatus, samt fargekoder, Green=link ok, Red=link ikke ok Gray=Problemer på sentral, sentral offline ect.

Om jeg husker rett.

 

Gjelder kunn fysisk forbindelse og ikke problemer med trafikk på ok fysisk linje.

Det var vel et dårlig forslag når ts har fiber...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo spørre naboer for å få vite om det gjelder hele bygget. Ellers så er det vel ikke så mye mer å gjøre enn å kontakte ISP.

 

Ble negativt overrasket når jeg så åpningstiden for Lynet support. Det er vel det som er ulempen ved små ISP-er som skal være billige.

 

 

Litt OT: Det er mange som klager på Get, men noen ganger er jeg glad jeg har en så stor ISP. De har åpent på support hver dag, også i påsken. Og på hverdager til kl 22. I tillegg kan man sjekk driftsmeldinger online.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Ja, da er det vel ikke så mye å gjøre, annet enn å vente å se! :( Bor i Oslo, så kjenner ikke naboene annet enn på hils i heisen, hehe..

 

Nei, Lynet er ikke så dyre, men de er egentlig stabile og leverer flotte hastigheter.. De inngår kun avtale med borettslag, tror jeg.. Gjorde før i hvert fall! :)

Lenke til kommentar

 

Om det er DSL på TN sentral, med forbehold om at jeg kanskje ikke husker helt rett: send "kmf 2 <sambandsnummer>" til 05000

Du får da en tilbakemelding på linjestatus, samt fargekoder, Green=link ok, Red=link ikke ok Gray=Problemer på sentral, sentral offline ect.

Om jeg husker rett.

 

Gjelder kunn fysisk forbindelse og ikke problemer med trafikk på ok fysisk linje.

Det var vel et dårlig forslag når ts har fiber...

 

Det er da ikke godt å vite når ts ikke skriver noe om det.

 

Jeg ser TS har en isp som heter Lynet, aldri hørt om dem før jeg søkte dem opp nå.

Lenke til kommentar

Akkurat av denne årsaken til at jeg har en "Smokeping" server stående å gå hjemme.

Hvert 5 minutt reiser det 20 ping pakker til utvalgte servere (Du velger ut dem som er på ruten din ut mot nettet ved hjelp av tracert, de 2-3 første hoppene etter ruteren din er reelle for dette) pluss noen servere i Uniten bløff.

Da får jeg fine grafer hvor jeg kan se pakketap og gjennomsnittlig ping.

Og da kan jeg se hvor problemet er ut ifra dataene, for eksempel har jeg høy ping i USA, men lav ping på norske servere, så vet jeg ut ifra det at problemet ligger i USA og ikke noe problem jeg har.

Men ser jeg høy ping hele veien til og inkludert routeren min så vet jeg at problemet ligger hos meg.

Ett skikkelig godt diagnose verktøy, men krever litt jobb å sette opp.

Lenke til kommentar

Hmm..

 

Ja, dette hørtes jo kjekt ut! :) Sikkert en del jobb, samt at dette ligger nok over hodet på meg..

 

Er det en lett måte å verifisere at feilen IKKE ligger hos meg da, uten å styre med resten av "verden"

 

 

Takk, takk! :)

Lenke til kommentar

Noen ganger ja, du kan jo prøve å gå til kommandolinja i Windows, ved å trykke på start og deretter skrive "cmd"

 

I kommandolinje vinduet når du har problemer så skriver du "tracert vg.no" eller "tracert 8.8.8.8" sistnevnte er en IP til Google DNS, uansett, avhengig av svarene så ser du hvor problemet ligger.

Får du ikke svar fra routeren din sin IP så er problemet hos deg, får du ikke svar fra noe ett til 2 hopp etter routeren din så ligger problemet hos ISP'en, rett etter routeren din så kan problemet fortsatt ligge hos deg, du må ha trenddata for å lett se forskjell og det er det du får med Smokeping siden du kan gå flere dager tilbake i tid og se problemet dukke opp.

Metoden med Google DNS kan du benytte om du får at den ikke kan slå opp vg.no som er ett domenenavn, da dette er metoden for å se om internettleverandøren har en DNS server som er nede for telling.

 

Takket være trenddata så kunne jeg se akkurat det øyeblikket de gravde over fiberen min på en Fredag's morgen ifjor sommer. Så kunne jeg se akkurat når kabelen ble kuttet, grunnet at pakketapet gikk opp før det ble helt stille på fiberen :p

Lenke til kommentar

Jeg prøvde 8.8.8.8

 

 

1 NETTETMITT [192....] reports: destination net unreachable

 

Trace complete

 

 

Dette betyr at det er problemer med isp?

 

Takk igjen! Skal lese resten mer nøye og la det synke litt først! ;)

Lenke til kommentar

Nei om Tracert stopper såpass tidlig så er problemet hos deg.

Antar du har en IP som begynner med 192.168.x.x? (Dette er en IP du ikke trenger å være redd for å gi ut, den er IKKE unik i verdenen så selv om det kalles en privat IP så er de ubrukelige fra nettet.)

Da betyr det at det er ruteren som saboterer ut ifra deg, for får du ingen ping eller at destinasjonen ikke kan nåes.

Lenke til kommentar

Nei, ikke redd for å gi ut den, bare orket ikke å skrive, da jeg regnet med at det var unødvendig.. :)

 

Hmmm..

 

Problemet hos meg?! Og det er du helt sikker på?! Ingen unntak pga hva slags ISP jeg (kontakt rett i veggen, ikke modem, etc..)

 

Synes det er svært rart hvis feilen er hos meg.. Men, skal jo ikke blånekte!

 

Hva kan jeg gjøre?

 

Alt har vært stabilt, og i går så sluttet det å fungere.. Ca 24 timer siden..

 

Jeg har slått av og på router, stasjonær osv.. I flere minutter, og i flere timer.. Hva annet kan jeg gjøre?

 

Router: Linksys e4200

Lenke til kommentar

Det er jo ikke sikkert at problemet er inne hos ts. Hvis switchen kjelleren ryker eller er strømløs, eller tilkoblingen mot fibenettet går ned så vil man jo ikke få noe neste hopp i tracert.

 

Det er jo lett å sjekk om ruteren er problemet. Det er jo bare å koble en pc med nettverkskabel rett i veggkontakten (uten ruter) og se om det funker.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

 

 

Om det er DSL på TN sentral, med forbehold om at jeg kanskje ikke husker helt rett: send "kmf 2 <sambandsnummer>" til 05000

Du får da en tilbakemelding på linjestatus, samt fargekoder, Green=link ok, Red=link ikke ok Gray=Problemer på sentral, sentral offline ect.

Om jeg husker rett.

 

Gjelder kunn fysisk forbindelse og ikke problemer med trafikk på ok fysisk linje.

Det var vel et dårlig forslag når ts har fiber...

Det er da ikke godt å vite når ts ikke skriver noe om det.

 

Jeg ser TS har en isp som heter Lynet, aldri hørt om dem før jeg søkte dem opp nå.

Er det ikke da litt dumt å svare på noe du ikke aner betingelsene for? Det står et lite hint i første post: "modem har vi ikke, kun vegguttak" og da er det ikke xDSL. Jeg vet hva Lynet er og hva og hvor de leverer. Derfor svarte jeg før ts begynner å gjøre noe og spør hva sambandsnr er.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke sikkert at problemet er inne hos ts. Hvis switchen kjelleren ryker eller er strømløs, eller tilkoblingen mot fibenettet går ned så vil man jo ikke få noe neste hopp i tracert.

 

Det er jo lett å sjekk om ruteren er problemet. Det er jo bare å koble en pc med nettverkskabel rett i veggkontakten (uten ruter) og se om det funker.

 

Får du ikke ping svar fra routeren så er det der problemet ligger, i tillegg henter maskinen ruta fra cachen men kommer ikke til ruteren når du får den meldingen der.

Så derfor anslår jeg at problemet ligger hos TS.

Det du kan teste nå siden feilen mest sannsynlig ligger i eget utstyr er å pinge routeren din direkte og se hva du får, prøv også med direkte kabel til denne (Om nødvendig flytt den til maskinen, du trenger ikke å ha internett / WAN plugget inn for å teste om du får svar fra routeren din, bare den er koblet til PC'en)

Om du får svar når du gjør dette, så må du se på den vanlige måten du har koblet det sammen om det er problemer (Trådløst, dårlig kabel etc, konket switch om du har det etc.)

Funker det ikke og du ikke får noe svar så er sjansene for at routeren din er død eller du har nettverkskortproblemer, dette kan da verifiseres med en annen maskin eller annen router.

Lenke til kommentar

Får du ikke ping svar fra routeren så er det der problemet ligger...

Han får jo svar fra ruteren... (1 NETTETMITT [192....])

 

 

 

 

Det du kan teste nå siden feilen mest sannsynlig ligger i eget utstyr er å pinge routeren din direkte og se hva du får, prøv også med direkte kabel til denne

Hvorfor det? Det er da mye enklere å koble en PC rett i nettverkskontakten i veggen. Og det forstår jeg at er gjort nå med negativt resultat....
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...