Gå til innhold

Egenkapitalkravet, hvor er logikken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egenkapitalkrav er et virkemiddel for å dempe boligprisveksten og den økende gjeldsbelastningen.

Dessverre fører egenkapitalkravet på hele 15 %, til at klasseskillet øker, da det kun er de fra øvre middelklasse som får muligheten til å investere i bolig.

 

Altfor ofte (dessverre for oss utenfor boligmarkedet) investeres det for å leie ut, nettopp til de som ikke har muligheten til å kjøpe pga. egenkapitalkravet, og det til tross for at de fint kunne betjene et boliglån, også ved en eventuell renteoppgang.

 

Jeg forstår at det i disse dager må en viss grad av sikkerhet til, både for å dempe veksten i boligmarkedet og den økende gjeldsbelastningen, men 15 % i egenkapital er et par hakk for mye å be om, i mine øyne.

 

Egenkapitalkravet kunne fint blitt senket til 10 %. Det ville gitt bankene en større følelse av enda litt friere tøyler, for per dags dato besitter jeg en liten teori om at det blir tenkt for firkantet fra bankenes side. Med forbehold om feil antakelse, selvsagt, men jeg tror bankene stort sett sliter med å ville gi lån hvis en ikke har 15 % i egenkapital svart på hvitt.

 

Håper regjeringen får tatt ytterligere grep rundt dette, i løpet av de neste par årene. Kun en liten "oppmykning" er ikke godt nok, Siv, spesielt ikke etter at valgløftet fra de blåblå var å både redusere det til 10 % (mitt kjære Høyre) og fjerne det helt (FRP). Nå skal det sies at den borgerlige regjeringen er i mindretall, men noe sier meg at det ikke hadde skjedd noe med det første uansett.

Edit: Såvidt jeg husker ville vel også både Venstre og KrF senke kravet til 10 %, så at regjeringen er i mindretall, bør vel forsåvidt ikke være en unnskyldning, så jeg savner en riktig god forklaring på tingenes tilstand.

 

Har dog tro på at vi får se et senket egenkapitalkrav i løpet av et år eller to. Det vil i så fall øke mulighetene til mange, spesielt for de som åpenbart har en forholdsvis ryddig økonomisk historie, sikker jobb og god betjeningsevne.

Endret av SilvioBerlusconi
Lenke til kommentar

 

Håper regjeringen får tatt ytterligere grep rundt dette, i løpet av de neste par årene. Kun en liten "oppmykning" er ikke godt nok, Siv, spesielt ikke etter at valgløftet fra de blåblå var å både redusere det til 10 % (mitt kjære Høyre) og fjerne det helt (FRP). Nå skal det sies at den borgerlige regjeringen er i mindretall, men noe sier meg at det ikke hadde skjedd noe med det første uansett.

Edit: Såvidt jeg husker ville vel også både Venstre og KrF senke kravet til 10 %, så at regjeringen er i mindretall, bør vel forsåvidt ikke være en unnskyldning, så jeg savner en riktig god forklaring på tingenes tilstand.

 

Det som skjedde var at Finanstilsynet skrev et brev og Siv Jensen skjønte da at kravet har noe for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...