Gå til innhold

Komet C/2012 K1 (PANSTARRS)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-296438

Kan ikke annet enn bli imponert over bildene og kunnskapen om objektene du serverer oss:-) Gøy og se at noen tar bilder oppover, og ikke bare bortover, slik som jeg....

Knallbra!

Lenke til kommentar

Hei, Jan Erik Johansen.

Bildene du presenterer, - dette inkludert, er så "rene" og fine, - støy forekommer nærmest ikke, - "dark frames" blir vel brukt, men benytter du annet / andre støyfjerningsprogram i tillegg ?

At du inkluderer både fakta- og praktiske opplysninger gjør det hele både mer forståelig og interessant, og jeg må nok en gang gi deg svært positiv tilbakemelding for din evne til å formidle ! :)

Vennlig hilsen

Albert.

Lenke til kommentar

Hei Albert,

Takker for hyggelig tilbakemelding. :)

Faktisk så var dette bildet egentlig helt i grenseland på det jeg vil "akseptere" som støynivå på sluttbildet - men pga. store komplikasjoner med å slå sammen mange bilder over tid av et bevegelig motiv valgte jeg å la det være u-redigert når det kommer til støyreduksjon.

Normalt for støyreduksjon bruker jeg alltid såkalte "BIAS" frames. Dette er bilder tatt med raskest mulig lukker på samme ISO som "lys/light" frames (altså der det vi faktisk vil se er, som galakser, stjernetåker osv), og brukes for å lese av støyen som elektronikken i kameraet lager.

Dark frames bruker jeg litt til og fra, siden disse alltid må matche hovedbildene på både ISO verdi, eksponeringstid, og sensortemperatur.

Dette kan dermed være svært tidkrevende om du har for eksempel 5 minutters eksponeringer ettersom du normalt trenger omlag 20 av de for god kalibrering. Når det er sakt så kompenserer dark frames hovedsakelig kun for døde/varme pixler - og om du har nok av hovedbildene for å slå sammen, blir disse normalt automatisk borte uansett. Kort fortalt, skal du slå sammen for eks 3-5 bilder bør du ha dark frames, men skal du slå sammen 50, er de kjeldent "absolutt nødvendig".

Når det gjelder støyreduksjon i software bruker jeg photoshop sin egen, samt "noise ninja", men alt brukes stort sett manuellt og påføres kun der jeg ønsker det. Brukes det "over alt" blir mye detaljer vasket ut, små stjerner forsvinner, og mange stjerner mister fargene sine.

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...