Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Maskinen fryser ved booting.


Anbefalte innlegg

Jeg slår på maskinen min, men den stopper/fryser på bildet i bunnen.

 

Det kommer en ''Boot Guardian/guide'' etter den 3-påslåingen, og da skipper den bildet som kommer på skjermen(se bildet) og da kommer ''Starting Windows''. Da vil maskinen virke som normalt.

 

MEN, hva er det som gjør dette, og hvordan kan jeg fikse det? det er veldig irriterende.

 

Specs:

 

ASRock 970 Extreme4

Seagate Barracuda 7200.14 - 2TB

AMD FX-8150 Black - AM3+

Kingston 8GB DDR3 1600MHz (2x4) HyperX

LC Power Silent Giant Green V2.3 - 650W

XFX Radeon HD 7850 Black Double - 2GB

Cooler master Blizzard T2

 

Vær så snill, ingen kommentarer uten sammenheng fra innlegget.

 

Takk på forhånd.

post-293279-0-02491100-1397932548_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis bildet fryser der han viser så ligger jo ikke feilen i Windows, men BIOS (eller UEFI?), og det vil verken være mulig eller nyttig å starte Safe Mode.

 

Forsøk å nullstille BIOS ved å koble fra all strøm og ta ut BIOS-batteriet i maskinene.

 

Hvis du kommer inn i BIOS Setup (som det virker som du gjør), sjekk at harddiskene/SSD-ene dine faktisk dukker opp, og at boot priority o.l. er korrekt.

 

Får du noen andre bilder før den fryser, eller går maskinen rett på dette bildet og blir der når du skrur på maskinen.

Endret av Augural
Lenke til kommentar

Hvis du ikke kan gå inn i BIOS Setup og det ikke hjelper å nullstille BIOS (koble fra strøm og ta ut BIOS-batteriet en liten stund) så virker det som om det er et maskinvareproblem. Koble fra all unødvendig maskinvare. Prøv å feilsøke for å se om det fungerer uten harddiskene (eller noen av harddiskene), eller uten skjermkortet, osv. Hvis ingenting fungerer så er du jo uansett låst, og da må du nok ha et nytt hovedkort.

Endret av Augural
Lenke til kommentar

har vært sånn ei stund så har ikke kontroll over hva jeg kan ha installert. det kommer ingen mulighet til å velge sikkerhetsmodus, det er bare det som er på bildet som kommer opp, ingenting mer.

Har det vært slik en stund, vil jeg anbefale at du sjekker hvilken BIOS versjon det hovedkortet har da ASRock har gitt ut 15 BIOS oppdateringer siden det HK'et ble lansert. Siste BIOS versjon er forresten 2.60.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis bildet fryser der han viser så ligger jo ikke feilen i Windows, men BIOS (eller UEFI?), og det vil verken være mulig eller nyttig å starte Safe Mode.

 

Forsøk å nullstille BIOS ved å koble fra all strøm og ta ut BIOS-batteriet i maskinene.

 

Mener du at jeg skal starte maskinen uten batteriet, eller ta det ut og inn før jeg starter?

 

Jeg har forresten endret innstilling på UEFI, så nå vil det etter 1.gang/feil, komme opp en slags guidance booster, som starter maskinen.

Lenke til kommentar

Det han forsøker å si til deg er at straks du slår på maskinen din så skal du være klar med fingeren din og trykke enten "del" eller "f1", jeg ville tro "del" er den mest brukte for å komme seg inn på BIOS.

Hvis du kommer deg inn, så er det en setting der som gjør at du kan tilbake stille til fabrikk innstillinger slik som den var da du mottok hovedkortet. Se nøye gjennom og fiks boot riktig. Lagre og restart.


Fra manuell din:

Please press
<F2> or <Del>during the Power-On-Self-Test (POST) to enter the UEFI SETUP
UTILITY, otherwise, POST will continue with its test routines.
Endret av funkweb
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...