Gå til innhold

[Løst] Ekstern Sata med 7200 rpm

Anbefalte innlegg

Er ute etter en 3TB ekstern for lagring av bilder. Etter hva jeg kan se av to modellene sier de meg ingenting om spindelhastigheten.

Macen jeg eier har kun USB 2.0 slik at USB 3.0 har ingen betydning, men derimot spindelhastigheten på HD`n utgjør en forskjell.

Jeg fant et par Seagate på komplett og kan ikke se forskjell på de selv om de har forskjellig pris.

Har de 5400 rpm eller 7200rpm?

Bruken er kun for å hente inn bildene på en av disse diskene til photoshop, behandle flere råfiler samtidig.

https://www.komplett.no/seagate-expansion-desktop-3tb/753199#!tab:extra

https://www.komplett.no/seagate-backup-plus-desktop-3tb-usb30/809596#!tab:extra

Fint om noen kan si litt om det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det sånn at alle 7200 rpm støyer?

Jo fortere disken snurrer, desto mer støy blir produsert. Dette er jo problemer med alt; bilmotorer, dekk, turbinmotor, vifter etc.

alt avhenger i hvor godt disken er bygd opp. Det er andre ulemper med raskere disk også, slik som varme og tålbarhet. En fortsnurrende disk tåler mindre enn en tregtsnurrende.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått deg riktig, så skal du ha en ekstern USB 2.0 disk.

Da er overføringshastigheten begrenset til 35MB/s (teoretisk).

Da kan du kjøpe hvilken som helst ekstern disk, siden alle vil makse ut USB 2.0 uansett.

Du må bruke USB 3.0 for å merke forskjell på diskene, siden USB 3.0 klarer opptil 500MB/s (teoretisk). Da kan faktisk en SSD være aktuell! Evt. Firewire eller Thunderbolt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått deg riktig, så skal du ha en ekstern USB 2.0 disk.

Da er overføringshastigheten begrenset til 35MB/s (teoretisk).

Da kan du kjøpe hvilken som helst ekstern disk, siden alle vil makse ut USB 2.0 uansett.

Du må bruke USB 3.0 for å merke forskjell på diskene, siden USB 3.0 klarer opptil 500MB/s (teoretisk). Da kan faktisk en SSD være aktuell! Evt. Firewire eller Thunderbolt.

+1

Pey'J har rett, det spiller ingen stor rolle hvis det kun er USB 2.0 du har. Trenger du raskere overføring er det vel kun over kablet ethernet som jeg kan se, uten å vite andre spesifikkasjoner på TS sin Mac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...