eplejuic Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Hei Hva kan man gjøre vis pcen blir hacket? Hjelper det vis man starter pcen på nytt og sletter alt på den? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Hva mener du med "hacket"? Noen som har kommet inn på PCen din? Eller har dem kommet seg inn på nettverket ditt? Først og fremst så må du finne ut av hvordan de har kommet seg inn og på hva, og så bør eventuelt scanne PCen din med antivirus program og/eller antimalware program... Hvis ikke det hjelper, så bør du formatere PCen din, ja, og installere Windows på nytt... Bytt også passord på nettverket ditt eventuelt... Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 hvis du vet du blir hacket er det lurt å formatere. Men som oftest tar folk feil om hva som er alvorlig "hacking" og feks malware / virus og overreagerer. Lenke til kommentar
eplejuic Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 Oki takk men bør jeg kontakte kundeservice på butikken jeg kjøpte pcen på fordi jeg kan ikke så mye med pc og jeg vett ikke heil hva og hvordan det skal gjøres. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Nei, det er egentlig helt unødvendig... Hva slags PC har du? Hva slags "hacking" er det du mener du er utsatt for? Lenke til kommentar
eplejuic Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 Jeg har en acer jeg tror hackeren har kommet seg inn på nettverket mitt men jeg vett ikke helt Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 (endret) Hva får deg til å tro det? Kom med litt mere detaljer er du snill... Vi kan ikke sitte å gjette... Hva skjer? Hvordan? Hvorfor? Hva gjør "hackeren"? Endret 19. april 2014 av ChrisCo Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Hei Hva kan man gjøre vis pcen blir hacket? Hjelper det vis man starter pcen på nytt og sletter alt på den? Det hjelper nok å slå den helt av, og sette den inn i et skap. Lenke til kommentar
eplejuic Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 Jeg fikk en telefon fra noen folk og de sa at pcen min var i fare og at jeg måtte betale 110kr for at de skulle fikse det! Og det er derfor jeg tror det er noe gale. Men jeg vett ikke hva jeg skal gjøre? De ringte fra USA Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 /facepalm. Dette er jo grunnleggende svindelforsøk, har du ikke opplevd noe som helst på selve pc'en? Lenke til kommentar
eplejuic Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 De sa de ringte fra Windows og nei jeg har ikke opplevd noe sånn før. De sa også at det det var en dame som havnet i fengsel pga dette, så grunnen for at jeg er så redd er at jeg er redd for og havne i fengsel. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Å herregud! Du har ikke gått på den scammen der, etter alle avisartikler og nyhetsinnslag de siste årene?! Det er INGEN som kan sitte på utsiden og fortelle deg at det er noe feil med DIN PC! Hvis du har gitt dem tilgang, så formater med en gang! Ta backup av det du eventuelt trenger av filer, restart PCen din, og hold inne ALT+F10 knappen.. Når Recovery menyen dukker opp, så velger du "Gjennopprett til fabrikkinnstillinger". Da vil den formatere og installere Windows på nytt og PCen din blir som første gang du skrudde den på... Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 De sa de ringte fra Windows og nei jeg har ikke opplevd noe sånn før. De sa også at det det var en dame som havnet i fengsel pga dette, så grunnen for at jeg er så redd er at jeg er redd for og havne i fengsel. Det er 100% løgn, de er ikke fra "windows" som ikke engang er et firma, det heter Microsoft. Hvis du ikke merker noe forskjell på pc'en ta det med ro, og ikke gjør noe annet enn å eventuelt blokkere nummeret og mails de sender. Lenke til kommentar
eplejuic Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 Hva med alle bildene som jeg har på pcen kommer de også til å forsvinne?? Hvordan kan jeg beholde bare bildene? Og de sa at de var fra Microsoft, jeg tok feil!! Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Ta backup, sa jeg... Brenn ut på CD, legg på en USB minnepinne, legg over i Dropbox eller lignende.... Ga du dem tilgang til PCen din? Har du betalt noe eller oppgitt kortnummer på noen som helst måte? I såfall, sperr kortene dine og bytt passord i nettbanken din med en gang!!! Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Hva med alle bildene som jeg har på pcen kommer de også til å forsvinne?? Hvordan kan jeg beholde bare bildene? Og de sa at de var fra Microsoft, jeg tok feil!! Tror du først av alt kan ta deg en kopp te og roe helt ned, dette er åpenbar svindel, og en skal være passe uvitende for å gå på den. Som sagt, har du ikke sett/gitt de noe som kan gi de tilgang til pc'en har du ikke noen grunn til å formatere da de ofte ringer uten å gjøre noe og håper folk er dumme nok til å bite uten "bevis". Bilder og slikt er jo også noe du strengt tatt burde ha backup av uansett, feks Google Drive eller en ekstern harddisk. Lenke til kommentar
eplejuic Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 Nei jeg har ikke gitt de noe informasjon Lenke til kommentar
eplejuic Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 Men de klarte og bevege på musen min fra deres pc Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 (endret) Du har altså gitt dem tilgang på PCen din ja... Hva gjorde de mens du så på? Endret 19. april 2014 av ChrisCo Lenke til kommentar
eplejuic Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 De lasta ned et program Men jeg skal restarte pcen min nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå