Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Basskasse (JBL)

Jarlur

Anbefalte innlegg

Hei, har en dobber 12'er JBL portet basskasse.

GT52402BR

Det jeg lurer på er.

Er det mulig og bygge den om til en mindre kasse? er 2 elementer i denne kassa nå, tar alt for mye plass bak i bilen... Noen som har erfaring med å ta ut original elementene for så å sette de i en annen kasse?

Hva må man tenke på?

Volum på kasse osv??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må du i tilfelle ta ut bare et element, og lage ny kasse til det. Orginalkasser har en tendens til å være i minste laget fra før, så hvis du skal lage det enda mindre så blir det ikke bra. Selge og kjøpe en 12" av bedre kvalitet, og som trives i liten kasse kanskje? ;)

Lenke til kommentar

Synes egentlig det som oftest er mye bedre å investere i en ordentlig spiller + gode høyttalere med bra bass, når du har sub baki blir kvaliteten deretter.

Du kunne jo sett etter en 10' eller en Pølsesub for eksempel?

Ja kan jo det,

Blir å kjøpe noen gode høyttalere. Har en ganske ok spiller, skiftet ut originale spillern.

Skal se hva jeg finner på nett. :)

Lenke til kommentar

Synes egentlig det som oftest er mye bedre å investere i en ordentlig spiller + gode høyttalere med bra bass, når du har sub baki blir kvaliteten deretter.

Hva mener du med at kvaliteten blir der etter? En sub spiller fra omlag 30 til 80 hz, en god mellomtone klarer seg ned til rundt 60hz, hvordan har du tenkt det med resten? Jeg er forøvrig enig i at en grei spiller til 2-3 lapper og ett tilsvarendes frontsett bør prioriteres, men det betyr ikke at man skal glemme en grei sub.

Det mange tror er at man har store høytalere for å lage høy lyd, men sannheten er at fx en 15" har langt lettere for å produsere god sq på lav belastning enn foreksempel en 10".

Jeg veit ikke hvilke plassproblemer du har, men det største problemet jeg ser med den kassa er at den er rektanguler. Bygger du ei kasse som har samme vinkel i bakkant som seteryggen får du den fort 30cm lengre bak i bilen. Dette er igjen billige elementer, så jeg ville som nevnt lengre oppe solgt det som det er, og heller kjøpt en grei 12" fra foreksempel Gladen eller DD. Det er forøvrig vanskelig å anbefale noe når du ikke skriver hvilken forsterker du har. Har du bare en liten boss eller jbl forsterker vil jo ingenting spille spessielt bra.

Endret av alfred2244
Lenke til kommentar

Hva mener du med at kvaliteten blir der etter? En sub spiller fra omlag 30 til 80 hz, en god mellomtone klarer seg ned til rundt 60hz, hvordan har du tenkt det med resten? Jeg er forøvrig enig i at en grei spiller til 2-3 lapper og ett tilsvarendes frontsett bør prioriteres, men det betyr ikke at man skal glemme en grei sub.

Det mange tror er at man har store høytalere for å lage høy lyd, men sannheten er at fx en 15" har langt lettere for å produsere god sq på lav belastning enn foreksempel en 10".

Jeg veit ikke hvilke plassproblemer du har, men det største problemet jeg ser med den kassa er at den er rektanguler. Bygger du ei kasse som har samme vinkel i bakkant som seteryggen får du den fort 30cm lengre bak i bilen. Dette er igjen billige elementer, så jeg ville som nevnt lengre oppe solgt det som det er, og heller kjøpt en grei 12" fra foreksempel Gladen eller DD. Det er forøvrig vanskelig å anbefale noe når du ikke skriver hvilken forsterker du har. Har du bare en liten boss eller jbl forsterker vil jo ingenting spille spessielt bra.

Har en

Rockford Fosgate Punch

Husker ikke hele modellnavnet da.

Noen som har forslag til en fin setup?

har en parrot classic spiller

trenger bare sub.. Muligens ny spiller også :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...