p10 Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Jeg ønsker tips og brukererfaringer når jeg skal velge ny familiefrakter. Idag kjører vi Opel Vectra 05 stasjonsvogn, noe som betyr stor bakseteplass og stort bagasjerom. Dette er egenskaper vi ønsker at den nye bilen skal ha. I tillegg skal bilen trekke campingvogn (610 Hobby som veier ca 1600 kg ferieklar). Aller helst bør den nye bilen ha litt høyere bakkeklaring en en vanlig personbil, da veiene i området vi bor er ganske dårlige. 4wd er også på ønskelisten. Bilen bør være bygd for å tåle røff bruk både innvendig og utvendig; sand og vann i baksetet er neste uungåelig med 2 barnehagebarn. barnevogn og 1 ukes forbruk av dagligvarer må få plass i baggasjerommet. Alle tips og erfaringer mottas med takk. Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Subaru Forrester Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Ser utfordringen når du vil ha både i pose og sekk Hadde selv en tilsvarende Vectra C, og ville øke litt opp i størrelse pga barn #3. Vi endte opp med en Berlingo, men den er ikke brukbar til så stor henger som du har.Det er fort gjort å bli bortskjemt med plass når en har en Vectra, for den er utrolig stor og praktisk. Vi prøvde mye forskjellig av stasjonsvogner, og bortsett fra alt for kostbare Mercedes E så fant vi ikke noen stasjonsvogner som tok alle våre krav. En E-klasse er derimot henimot perfekt, om du har pengene. Vi ville iallfall ikke ha mindre plass enn i Vectra-en, og der faller det meste av lasset. Du kan se på Superb. Den er vel så lang som Vectra-en, men smalere og i praksis et trangere bagasjerom (skrånende bakrute hindret vår søskenvogn til å få plass uten å demontere hjul). MEN, det er en nokså grei bil ellers, og jeg mener den tar din campingvogn, i 4x4-utgave. Kan være verdt å sjekke ut, men ta med deg barneseter og barnevogn(er), for min erfaring tilsier at antall liter og cm-mål er null verdt i stasjonsvogn-verden. Subaru Forester er god på mange måter, men den er mindre enn Vectra-en innvendig synes jeg å huske. Den tok iallfall ikke 3 barneseter, ikke om jeg tok løpefart engang Kommer Mondeo-en i 4wd og litt høyere? Passat er (for) liten.Og hvorfor i all verden Peugeot sluttet å lage biler i klassen 505 det forstår jeg bare ikke. Diger, kraftig, men fremdeles en stasjonsvogn. Lenke til kommentar
p10 Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 pris? Opp mot 450 000,-. Trenger ikke være en ny bil, men helst ikke så mye eldre enn Vectraen vi har idag. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Opp mot 450k vil du bruke på en bil der du drar inn sand og vann i baksetet? Huff. Jeg klarer rett og slett ikke å foreslå noe her, slik bruk bør ikke en bil utsettes for, og særlig ikke en bil til såpass mye penger. Lenke til kommentar
p10 Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 @ fikse: Har nok blitt plassoholikere pga Vectraen. Har vært inne på tanken om en Superb, da dens er ut til å tilby tilsvarende plass. Har også fundert på Partner/Berling, men som du påpeker er det ikke noe å trekke vogn med. Frykter for at jeg må se nærmere på Pajero/Landcruiser o.l. Eventuelt en VW Caravelle Syncro. Da skulle iallefall plassbehovet være dekket! Lenke til kommentar
p10 Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 Opp mot 450k vil du bruke på en bil der du drar inn sand og vann i baksetet? Huff. Jeg klarer rett og slett ikke å foreslå noe her, slik bruk bør ikke en bil utsettes for, og særlig ikke en bil til såpass mye penger. En bil er en bruksgjenstand. 5 Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 En Pajero er jo midt i blinken for dette! http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47736088&searchclickthrough=true Opp mot 450k vil du bruke på en bil der du drar inn sand og vann i baksetet?Huff. Jeg klarer rett og slett ikke å foreslå noe her, slik bruk bør ikke en bil utsettes for, og særlig ikke en bil til såpass mye penger. En bil er en bruksgjenstand. Jepp, en bil skal brukes. ikke koses med Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 En bil er en bruksgjenstand. Du bør helt klart gå for et eller annet japansk eller koreansk. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Pajero varebil er nok midt i blinken for å frakte 2 barn med ja 1 Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 den linken var bare ment som type bil du kan få seter, men da begynner det og koste litt mer. men 450 000 burde du få en fin bil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Insignia da? Blir kanskje litt liten, men kommer jo med firehjulstrekk. Ellers, Subaru Outback, ser kanskje en smule gammeldags ut. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 (endret) Ser forøvrig flere fine eksemplarer av E350 i 2010-2011-utgaver på finn. Personlig ville jeg definitivt sett på noe slikt. Men prøv å få råd fra en som kan disse bilene, og som ikke skal selge deg en, til å vurdere de forskjellige motor og utstyrsutgavene. Her får du seriøst mye bil for pengene. Punktum :-) Et tips kan være å kontakte Simen Malerbakken om du vurderer Merce. Han er en vennlig sjel med stort kunnskapsnivå på disse. Endret 19. april 2014 av fikse Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 E-klasse har på ingen måte høyere bakkeklaring enn vanlige personbiler, den er nemlig en vanlig personbil med ganske normal bakkeklaring. Man skal også huske at en E-klasse registrert i 2010 ikke lenger har garanti, en registert i 2011 har fortsatt et par år igjen av 5 års fabrikksgaranti.. Men mange av de har nok kjørt lenger enn garantien dekker uansett. Kjøper man en E-klasse med 4Matic bør man være klar over at fordelingskassene er en svakhet, å bytte en slik koster rundt 100k hos Bertel O. Steen. Oljeskift på både girkasse og fordelingskasse hver 60000km er viktig! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Men fordelingakassen kan vel byttes på verksteder rundt om i Europa. Hva ligger dette på i Tyskland for eksempel? Er det et eget stempel for oljeskift på drivlinja, eller kan man gjøre det selv. Eller kommer man kanskje ikke til? Lenke til kommentar
p10 Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 Kjøper man en E-klasse med 4Matic bør man være klar over at fordelingskassene er en svakhet, å bytte en slik koster rundt 100k hos Bertel O. Steen. Oljeskift på både girkasse og fordelingskasse hver 60000km er viktig! Har hørt at dette spesielt gjelder dersom man trekker tunge campingvogner. Har dette fra en campingkompis som har opplevd dette selv! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Men fordelingakassen kan vel byttes på verksteder rundt om i Europa. Hva ligger dette på i Tyskland for eksempel? Er det et eget stempel for oljeskift på drivlinja, eller kan man gjøre det selv. Eller kommer man kanskje ikke til? Kassa kan byttes i Tyskland ja, da er prisen en del lavere, på 211 (utgaven frem til 2008) koster det 2700 Euro hos billigste verksted i Tyskland. Oljeskift på automatkassa har etterhvert blitt noe de stort sett gjør på verkstedene, på fordelingskassa byttes det ikke med mindre man presiserer at den skal byttes.. Enkelte verksteder gidder ikke da en gang siden de mener det er unødvendig.. Har hørt at dette spesielt gjelder dersom man trekker tunge campingvogner. Har dette fra en campingkompis som har opplevd dette selv! De fordelingskassene har det med å ryke uansett bruk, clutchpakka i fordelingskassa låser seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Aha, da er vel ikke det så dumt med en tur til Tyskland da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå