Gå til innhold

[Løst] Søke fra årstudium til bachelor med stryk.

Pratsom

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvordan søkeprosessen fra årsstudium til bachelor foregår?

Jeg har tatt et årsstudium tidligere men vil gjerne fortsette på bachelor til høsten. Problemet er at jeg strøk i et fag og dermed er vel ikke årsstudiumet gyldig? Er det fortsatt mulighet for at jeg kan komme inn på bachelor fra høsten av?Jeg skal nemlig konte eksamen til høsten, så årsstudiumet blir fullført rett etter skolestart (hvis jeg kommer inn). Er det noe jeg må gjøre for å informere utdanningsstedet om at jeg skal konte?

Er det umulig for meg å komme inn fra årsstudium til bachelor siden jeg fikk F i et fag? Jeg har allerede søkt bachelor, fordi vi fikk beskjed om at når vi søkte kom skolen til å oppdage at vi har gått årsstudium og sende oss rett inn på bachelor andre år (hvis snittet er bra nok).

Går de da på vgs snitt eller karaktersnitt fra årsstudium?

Hva skjer hvis jeg kommer inn på første året, som jeg allerede har tatt. Får jeg studiestøtte da?

Edit: Mener selvfølgelig årsstudium* i overskriften.

Endret av Pratsom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på studiet. De fleste bachelorstudier går via Samordna Opptak, slik at du ikke søker "fra" årsstudium "til" bachelor, du søker bare på bachelorstudiet. Da er det VGS-snitt og tilleggspoeng som teller.

Søker du via lokalt opptak kan studiet ha andre regler, f.eks. regler om at de som har tatt årsstudiet kan tas opp i særskilt kvote. Dette er det institusjonen din som må svare på - alternativt må du si noe om hva slags studium det er snakk om.

Lenke til kommentar

Kommer an på studiet. De fleste bachelorstudier går via Samordna Opptak, slik at du ikke søker "fra" årsstudium "til" bachelor, du søker bare på bachelorstudiet. Da er det VGS-snitt og tilleggspoeng som teller.

Søker du via lokalt opptak kan studiet ha andre regler, f.eks. regler om at de som har tatt årsstudiet kan tas opp i særskilt kvote. Dette er det institusjonen din som må svare på - alternativt må du si noe om hva slags studium det er snakk om.

Jeg søker via Samordna Opptak ja. Snakker om psykologistudie der de har bachelor og årsstudium på samme sted.

Lenke til kommentar

I så fall må du søke og bli tatt inn først, og når du er tatt inn får du fritak fra de emnene du allerede har blitt ferdig med (bestått). Du må ta det emnet du har strøket på nytt (eventuelt ta kontinuasjonseksamen), men du kan fortsette videre på studiet med unntak av de emnene som har forkunnskapskrav som inkluderer det emnet du har strøket i.

Lenke til kommentar

I så fall må du søke og bli tatt inn først, og når du er tatt inn får du fritak fra de emnene du allerede har blitt ferdig med (bestått). Du må ta det emnet du har strøket på nytt (eventuelt ta kontinuasjonseksamen), men du kan fortsette videre på studiet med unntak av de emnene som har forkunnskapskrav som inkluderer det emnet du har strøket i.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...