Gå til innhold

UPS : Trenger litt hjelp.

Anbefalte innlegg

JEg vurderer aa gaa til annskaffelse av en billig UPS som kan holde hjemmeserveren min oppe ved stroembrudd.

Her i Australia er det ofte smaa stroembrudd som kan vare fra 10 sekunder og opp til 30 minutter.

UPS'en skal kunne drive en vanlige AMD XP 1700, ett billion ADSL modem og en wireless router naar stroemmen gaar.

Er det noen som kan kan anbefale meg en billig UPS som helst har serial tilkobling som til mitt bruk ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi fikk forresten tak i en bra UPS etter ditt tips Fredster... 6000VA til nesten 29.000,- Måtte i tillegg legge opp en egen 20A kurs til denne, så vi får håpe det er verdt det :-)

20A på 6000VA? Håper det er 400V som er i bruk der, eller så vil ikke jeg være sikring når strømmen går og kommer igjen etter en stund. De 6000VA'ne jeg har sett rundt omkring krever 32A. Har vært med flere ganger at 2500VA ups'er tar 16A skrikringer ved power-back

Lenke til kommentar

Hmmm.... Hang meg ikke opp i det da firmaet som innstallerte og leverte skal være bra på slike ting?! Burde kanskje sjekke det nærmere....

Mulig jeg tar feil med 20A, men det er i allefall en diger rund kontakt den sitter i... Ligner på en slik komfyr-greie...

Er uansett en såkalt 'treg' sikring....

Lenke til kommentar
Jeg vet at Powerware (Invensys) har et par kontorer i Australia. Du skriver ikke HVOR i Oz du bor, men HK ligger i Wicks Road, Sydney. De heter forresten Sola, og den UPS`en jeg tror kan passe for deg er den som kommer når du klikker på linken.

Lykke til !

Tusen takk for den linken ..

Tror jeg gaar for en saann SOLA 330 , den koster bare en tusenlapp saa det er ikke saa gale ..

Hvor lenge tror du den kan klare aa holde maskinen/modem/wireleless router oppe naar stroeemen gaar ? Saann ca

PCen har en 450W PS og 3 harddisker

Den skal veare connecta til en Linux server saa skjerm er ikke aktuelt paa denne maskinen og jeg haaper det finnes noe script som kan kjoere ned serveren naar stroemmen gaar til Linux ogsaa.

Lenke til kommentar
Vi fikk forresten tak i en bra UPS etter ditt tips Fredster... 6000VA til nesten 29.000,- Måtte i tillegg legge opp en egen 20A kurs til denne, så vi får håpe det er verdt det :-)

20A på 6000VA? Håper det er 400V som er i bruk der, eller så vil ikke jeg være sikring når strømmen går og kommer igjen etter en stund. De 6000VA'ne jeg har sett rundt omkring krever 32A. Har vært med flere ganger at 2500VA ups'er tar 16A skrikringer ved power-back

Hvis det var en elektriker som la opp en egen kurs for UPS`en, og hvis han vet hva kursen skal brukes til, så er det nok gjort riktig. En annen ting er at det nok var Makker som mente at det var hensiktsmessig å legge en egen kurs, så da er det sjekket ut av den som er kontaktperson. Litt nysgjerrig på hvem du har pratet med.... Var det Arne, Erik eller Øyvind (trønder) ?

Lenke til kommentar
Jeg vet at Powerware (Invensys) har et par kontorer i Australia. Du skriver ikke HVOR i Oz du bor, men HK ligger i Wicks Road, Sydney. De heter forresten Sola, og den UPS`en jeg tror kan passe for deg er den som kommer når du klikker på linken.

Lykke til !

Tusen takk for den linken ..

Tror jeg gaar for en saann SOLA 330 , den koster bare en tusenlapp saa det er ikke saa gale ..

Hvor lenge tror du den kan klare aa holde maskinen/modem/wireleless router oppe naar stroeemen gaar ? Saann ca

PCen har en 450W PS og 3 harddisker

Den skal veare connecta til en Linux server saa skjerm er ikke aktuelt paa denne maskinen og jeg haaper det finnes noe script som kan kjoere ned serveren naar stroemmen gaar til Linux ogsaa.

SÅ stor PS... hmmm 450 W tilsvarer 642,86 VA dvs. at du må ha en UPS som er MINIMUM 650 VA. Sannsynligvis en 0,75 kVA. Se etter en med betegnelsen 750 i produktnavnet.

Lenke til kommentar

/quote]

SÅ stor PS... hmmm 450 W tilsvarer 642,86 VA dvs. at du må ha en UPS som er MINIMUM 650 VA. Sannsynligvis en 0,75 kVA. Se etter en med betegnelsen 750 i produktnavnet.

Hmmm... damn, den blir litt for dyr for min oekonomi.. Klarer ikke den du sendte link til aa drive denne i det hele tatt da ?

/me har ikke peiling paa slik..

Takker for hjelpen..

Lenke til kommentar
/quote]

Hmmm... damn, den blir litt for dyr for min oekonomi.. Klarer ikke den du sendte link til aa drive denne i det hele tatt da ?

Takker for hjelpen..

Med mindre jeg har regnet FRYKTELIG galt, så holder ikke en 300 VA til din PS på 450 W.... Det som skjer er at i det du starter opp maskinen, så sier det nok noe i retning av PIP-PIP-PIP- KLIKK-BOFF ellerbare BOFF-KLIKK ! Da er UPS`en ødelagt, og du har kastet pengene ut av vinduet. Skal sjekke om jeg finner noen billigere. Det kommer nemlig en kamerat fra Oz på besøk i kveld, og han kjenner MYE folk innenfor IT der nede. Kan ta litt tid, men jeg skal forsøke....

Lenke til kommentar
/quote]

Takker for hjelpen..

Med mindre jeg har regnet FRYKTELIG galt, så holder ikke en 300 VA til din PS på 450 W.... Det som skjer er at i det du starter opp maskinen, så sier det nok noe i retning av PIP-PIP-PIP- KLIKK-BOFF ellerbare BOFF-KLIKK ! Da er UPS`en ødelagt, og du har kastet pengene ut av vinduet. Skal sjekke om jeg finner noen billigere. Det kommer nemlig en kamerat fra Oz på besøk i kveld, og han kjenner MYE folk innenfor IT der nede. Kan ta litt tid, men jeg skal forsøke....

Tusen takk for det.. Eventuelt kan jeg sette i en annen mindrePS i serveren slik at den SOL UPS'en kan brukes.

Serveren har staatt oppe i 119 dager og den har faktisk motstaatt smaa power plink som skjer ofte her nede.. Alle anndre maskiner med mindre ps har reboota.

Jeg har drevet en offentlig gratis spam free email server i litt over ett aar for ca 100 brukere, men naa skal jeg reise til Norge forr ett par mnder saa da er det litt kjipt visst noe skulle gaa galt. Feks at stroemmen gikk og det fucka opp filsystemet. Da er jo ikke jeg her til aa legge inn backupen paa nytt :(

Derfor skal jeg forsikre meg best mulig foer jeg reiser hjem slik at det ikke skjer noe med serveren.

Det er jo 100 brukere som stoler paa aa faa lest emailen sin daglig og jeg vil noedig oedelegge for dem.

Saa i de tre mnden har jeg faatt tak i en admin som kan fysisk fikse paa maskinen pluss at jeg skal forsikre meg med mirroring , UPS, og selvfoelgelig stroembrudd.

Lenke til kommentar

Skulle hilse og beklage at han ikke kunne hjelpe deg med annet enn noen web-adresser, men som han selv sa så har han ikke bodd der på ca. 8 år. MYE har forandret seg siden da.... Uansett så har du noen adresser til ett par tre-fire forslag ;

Anyware

Belkin

Synnex

Minuteman (m/UPS kalkulator !)

Han mente (i likhet med meg) at slike utsagn som "sjefen" kommer med (at det ikke spiller noen rolle hvor stor Power Supply du har), er tull. Kanskje på en gjennomsnittlig hjemme-PC, men IKKE når det gjelder servere. De har nemlig en VESENTLIG høyere start-spenning, spes. under batteri-drift, og når det gjelder noe så kritisk som en mail-server så er det ikke verdt å ta sjansen på at UPS`en tåler å bli restartet mens den er i det moduset.

Du finner forresten MYE bra info. på Minuteman.... !

Lykke til, og bare spør hvis det skulle være noe mer.

Hilsen Fredster (som har både onkel og tante i Oz) ! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...