Gå til innhold

Kjøp av leilighet og bil

Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt en leilighet til totalt 1,8 millioner. Har selv egenkapital på rundt 250,000,-, og kan få et lån på 1,8 mill.

Lurer på om jeg rett og slett skal låne hele kjøpesummen, uten å benytte meg av egenkapitalen. Er dette det mest økonomiske mtp rentene jeg får ved å ha egenkapitalen plassert i en høyrentekonto, samt mtp egenkapital ved et senere huskjøp?

Har også behov for en bil, og lurer på hva det lureste er å gjøre. Ta bilen inn i boliglånet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det lønner seg å bruke egenkapitalen eller im du skal ta opp fullt lån må du nesten finrekne på utifrå kva rente du får i dei forskjellige alternativa.

I tillegg må du også ta høgde for om du i det heile tatt får låne heile beløpet.

Om du får til å ta opp billånet med boligen som sikkerheit så vil dette hi ei langt betre rente enn eit vanlig billån. Men du bør velge ei langt kortare nedbetalingstid på billånet. Nedbetalingstida bør ikkje være lenger enn det du antar blir levetida til bilen.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at banken er villig til å låne deg hele kjøpesummen. De skal i utgangspunktet gi mer i lån enn 85% av boligens verdi, og som klar hovedregel er det kjøpesummen. Med andre ord, betaler du 1,8 millioner for boligen får du bare låne 1,53 millioner og må betale resten med egenkapital. Her har de tilsybelatende gjort et unntak og latt deg låne mer enn 85%, men jeg kan ikke skjønne at de skal låne deg 100%, det skal svært mye til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her har de tilsybelatende gjort et unntak og latt deg låne mer enn 85%, men jeg kan ikke skjønne at de skal låne deg 100%, det skal svært mye til.

Det er kanskje helst slik at han har betalingsevne, og har fått et finansieringsbevis (e.l.) på inntil 1,8 millioner i lån -men for å få 1,8 i lån må han kjøpe for 2,1. (Det krever riktignok 50.000 mer i EK enn de 250k han har...)

Lenke til kommentar

Her har de tilsybelatende gjort et unntak og latt deg låne mer enn 85%, men jeg kan ikke skjønne at de skal låne deg 100%, det skal svært mye til.

Det er kanskje helst slik at han har betalingsevne, og har fått et finansieringsbevis (e.l.) på inntil 1,8 millioner i lån -men for å få 1,8 i lån må han kjøpe for 2,1. (Det krever riktignok 50.000 mer i EK enn de 250k han har...)

Du har helt rett. Jeg antok det ville la seg gjøre å låne det beløpet som stod på finanasieringsbeviset, uten bruk av egenkapital. Dette går altså ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...