Gå til innhold

Quadcopter med Gopro

Anbefalte innlegg

Ja, det er fordeler og ulemper med alt, Phantomen er jo relativt stor egentlig og det er ikke mulig å legge den sammen så den tar stor plass uansett.

Men samtidig så kommer den ferdig ut av esken, er egentlig bare å lade batteriene så er man good to go.

Virker som om det er en sak som trenger relativt lite vedlikehold også, vurderer å kjøpe meg et byggesett men er redd jeg bare kommer til å knote det til med byggingen, er ikke spesielt fingernem av meg.

Får gruble litt på det, enda noen dager til feriepengene kommer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får kjøpt ferdige plastkasser for phantomen, alternativt får du kanskje plass til alt i en av de hardplast koffertene til clas ohlson.

Phantom er egentlig ganske liten, men kommer an på hva du er ute etter, hva du ønsker å bruke den til.

Lenke til kommentar

Jeg har har gått bort fra quadcopter/hexacopter og går heller for diverse fly og tricopter etterhvert. Det blir FPV og filming, men det er ikke hovedinteressen.

Hvis interessen ikke er "canamatic" filming så ville jeg heller gått inn for en FPV løsning med GoPro evt. Mobius og en tricopter (selvbygg).

Skal man filme f.eks. biler i fart og snu på 5-øringen så er tricopter bedre og kjappere. Men mye trening trengs...

Lenke til kommentar

Ser at mange (både her og andre forumsider) anbefaler å bygge selv hvis ønsker å få mest mulig for pengene, men hvis bilder og film er det hovedprioritet, blir det ikke billigere å kjøpe en Phantom 2 inkl. 3D gimbal (eller en Vision+)?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har sett på priser på det man sannsynligvis ønsker hvis man skal filme, og de bitene er absolutt ikke gratis. Zenmuse 3d gimbal og et PMU koster eksempelvis 4500 hos elefun.

Har også sett rimeligere gimbal, men de ser ut til å være både tyngre og mer tricky å sette opp.

I tillegg er jo funksjoner som "return to home" ved bortfall av signal, samt "coarse(?)" flyving (venstre er venstre og høyre er høyre uavhengig av stilling på quadcopteret) nesten nødvendig hvis man skal bruke quaden slik den vel bør brukes (f.eks. høyt, langt unna deg, bak hus/ trær etc.)

Lenke til kommentar

Hvis det er en Phantom 2 du trenger og vil ha så blir det antakelig billigere å kjøpe den enn å forsøke å bygge noe som nesten er identisk.

Det finnes flere kontrollere med samme funksjoner som Phantom 2 har og du kan også kjøpe den kontrolleren som sitter i Phantom 2.

Skal du bygge veldig billig så må du kjøpe deler fra kina og lese mye på internett og belage deg på å lære deg hvordan man omprogrammerere motorkontrollere og sånne ting. Hvis du kun er interessert i flyvedelen så vurder å kjøpe ferdigbygget, da kan du spare mye tid og frustrasjon.

Lenke til kommentar

Hvis det er en Phantom 2 du trenger og vil ha så blir det antakelig billigere å kjøpe den enn å forsøke å bygge noe som nesten er identisk.

Det finnes flere kontrollere med samme funksjoner som Phantom 2 har og du kan også kjøpe den kontrolleren som sitter i Phantom 2.

Skal du bygge veldig billig så må du kjøpe deler fra kina og lese mye på internett og belage deg på å lære deg hvordan man omprogrammerere motorkontrollere og sånne ting. Hvis du kun er interessert i flyvedelen så vurder å kjøpe ferdigbygget, da kan du spare mye tid og frustrasjon.

Og i tillegg ser det ut til at gimbal styring vs. hovedkort fører til mye problemer og googling hos forskjellige forum skribenter.

Nå er de ikke slik at jeg "trenger" et Phantom 2 (men det hadde vært morro da :-) ).

Det er heller det at jeg prøver å finne et billigere alternativ. Blade 350 og Walkera har jeg utesluttet (foreløpig). De er etter det jeg kan lese, på omtrent samme nivå som Phantom 1 og ikke noe billigere (heller dyrere).

Problemet er at hvis man skal ha gimbal på Phantom 1 så blir prisen omtrent det samme som Phantom 2 (noe under, men ikke mer enn en tusenlapp).

Man kan jo forsøke seg uten gimbal, men etter å ha sett på endel youtube videoer synes jeg det er klasseforskjell på video med i forhold til uten gimbal.

Lenke til kommentar

Måtte gjøre et lite søk da og fant denne. Kan jo tilpasses så den fungerer helt sikkert for de mange her inne holder på å bygge selv :)

Det er den samme kofferten de har hos Clas Ohlson. Art. 40-8470

Passer supert til Phantom 2 med fjernkontroll og noen batterier pluss div. :)

http://www.clasohlson.com/no/Koffert/Pr314142000

Prisen på de ferdig tilpassede koffertene er ganske drøy.

Tar ca 30-45 minutter å tilpasse skumgummien.

Endret av LarsØ
Lenke til kommentar

Søkte etter kofferter på Clas Ohlson og Biltema og fant den der, synes den lignet mistenkelig mye.

Nå er det jo 10% avslag på Clas Ohlson i helgen og så den er vel billigere enn å kjøpe fra Amazon og :)

Tror det var over $90 for den på Amazon mens Clas skal ha 499,- minus 10%.

Regner med man burde kjøpe den som er på 20cm innvendig?

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Og i tillegg ser det ut til at gimbal styring vs. hovedkort fører til mye problemer og googling hos forskjellige forum skribenter.

Nå er de ikke slik at jeg "trenger" et Phantom 2 (men det hadde vært morro da :-) ).

Det er heller det at jeg prøver å finne et billigere alternativ. Blade 350 og Walkera har jeg utesluttet (foreløpig). De er etter det jeg kan lese, på omtrent samme nivå som Phantom 1 og ikke noe billigere (heller dyrere).

Problemet er at hvis man skal ha gimbal på Phantom 1 så blir prisen omtrent det samme som Phantom 2 (noe under, men ikke mer enn en tusenlapp).

Man kan jo forsøke seg uten gimbal, men etter å ha sett på endel youtube videoer synes jeg det er klasseforskjell på video med i forhold til uten gimbal.

En fordel uten gimbal er at du alltid kan ha GoPro i dykkerhuset og da er det stor sjanse for at du berger kameraet når du går i bakken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

For de som er på budsjett så anbefales RC Eye One Xtreme - RTF. Man trenger 1150 mAh batteriet og de store propellene i tillegg. Det løfter et gopro 3 (uten huset) med god margin og man får en flytid på ca 9 minutter for 1400 kr.

RC Eye One Xtreme: http://elefun.no/p/prod.aspx?v=28499

RC Logger Xtreme Aerial Kit: http://elefun.no/p/prod.aspx?v=28743

Eneste bakdelen så langt er at laderen trenger 2A og blir veldig varm, så man trenger en USB lader som greier minst 2A og helst noe luftsirkulasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...