- Cre8or - Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Hei. Kan jeg koble slik som dette diagrammet, til tross for at jeg har DVC på elementene? Da lar jeg bare vær å bruke alle 2 av utgangene pr element (som vist på bildet). Noen som da og i tilfelle vet hva slags ohm jeg ville havnet i om jeg hadde brukt 4 slike elementer? Samme prinsipp som over! Takker for svar.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Du kan, men det ville vært utrolig teit. Da er det bedre å heller bruke begge spolene i serie og heller leve med høy impedans. 4 stk. 4ohms-elementer i paralell gir totalt 1 ohm. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 18. april 2014 Forfatter Del Skrevet 18. april 2014 Har ikke høy nok effekt ved 2ohm+ til elementene jeg skal bruke på blokka. Nærmere 1ohm vil kun fungere. Hørte akkurat et utsagn fra en som har bygd proffkasser og bilstereo generelt i over 20 år: "Å bruke en spole på dobbeltspor-element er ikke å anbefale!" "Fordi den ene spolen generer magnetisme i den som ikke brukes og lager høy induktans" "Skader og det låter ikke bra! Impedanse er et avansert tema, nominell impedanse er bare en liten del av det! Kommer bla Ann på kasse!" Havner på 1,34ohm ved å bruke kun de ene spolene på 3 elementer. Men hva med det han over her sier? Det er en jeg virkelig stoler på. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 (endret) Spiller ingen rolle om du ikke har høy nok effekt. Du MÅ ikke ha like mye effekt som elementene er oppgitt til. Resultatet blir bare at du ikke får utnytta de helt. Men du får utnytta MYE mer ved å kjøre spolene i serie enn å bare bruke én av spolene på hver. Det blir også mindre belastning på forsterkeren. Det er mange forsterkere som ikke har nubbesjans til å klare så lavt som 1 ohm. Lav ohm = høy belastning, krever kraftig forsterker, tjukke kabler og god strømforsyning. Og hvis du har 4 elementer med 2x4ohm-spoler så kan du totalt havne på 0,5 ohm, 2 ohm eller 8 ohm avhengig av hvordan du kobler det. 0,5 ohm er det få forsterkere som klarer. 2 ohm klarer de fleste, men kanskje ikke brokobla (hvis det er 4-kanals). 8 ohm klarer alle forsterkere. Endret 18. april 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 18. april 2014 Forfatter Del Skrevet 18. april 2014 Vet nesten alt du sa Blokka mi er oppgitt for 1ohm (tx300a), vet den mest sannsynlig ikke tåler 0,5ohm! Det er sant som du sier at ikke alle klarer så lav ohm. Det er gjerne de med høyere mulighet for spenning, og de er svindyre. Men om utsagnet ditt om: "Men du får utnytta MYE mer ved å kjøre spolene i serie enn å bare bruke én av spolene på hver. Det blir også mindre belastning på forsterkeren." er sant, så er det selvfølgelig ikke noe vits med mer enn 2 på det oppsettet jeg har nå. (med betraktning av det han jeg kjenner sa). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Jeg ville kjørt på med alle 4 og kobla de så det blir 2 ohm totalt. Du får utnytta mindre av forsterkeren men med 4 elementer får du større totalt membranareal. I tillegg vil høyere ohm som regel gi mer kontroll på elementene (renere lyd) og setter mye mindre krav til kabler, dynamo og batterier. Hvis forsterkeren holder de den lover så leverer den 1500 watt ved 13,8V. Det klarer du ikke med standard dynamo, vanlig startbatteri og kabel helt fra motorrommet. Ellers må du nesten ha en forsterker til. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 Hadde nok blitt om jeg får en blokk til ja.. Er jo vanvittig bra med optimal kasse på de billige elementene: http://abtec.co.nz/blog/digital-designs-dd-512-d4-subwoofers-hit-154db/ Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 20. april 2014 Forfatter Del Skrevet 20. april 2014 Jeg ville kjørt på med alle 4 og kobla de så det blir 2 ohm totalt. Du får utnytta mindre av forsterkeren men med 4 elementer får du større totalt membranareal. I tillegg vil høyere ohm som regel gi mer kontroll på elementene (renere lyd) og setter mye mindre krav til kabler, dynamo og batterier. Hvis forsterkeren holder de den lover så leverer den 1500 watt ved 13,8V. Det klarer du ikke med standard dynamo, vanlig startbatteri og kabel helt fra motorrommet. Ellers må du nesten ha en forsterker til. Har forresten 50mm2 rent kobber helt fra en 120A dynamo til 95Amp GEL-batteri og til blokk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Håper du har huska å oppgradere jordingskabler fra motor til batteri og chassis. Er en del som glemmer det eller ikke tenker på det. 1 Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 20. april 2014 Forfatter Del Skrevet 20. april 2014 Nope, det visste jeg ikke Er en kabel på max 10cm, så det skal gjøres, takk Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Se etter to kabler. Det varierer litt hvordan de er koblet men det er i prinsippet 3 "ting" som må kobles sammen med jord. Motorblokk (jord til dynamo), batteri og chassis (siden forsterkeren ofte er jorda i chassis). Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 20. april 2014 Forfatter Del Skrevet 20. april 2014 (endret) Ja stemmer Gjort alt det andre utenom "ny 50mm2" jord til chassis. (Den går rett fra dynamoen og til den som skal byttes) Bruker bare 1 batteri jeg har bak i bilen. Ikke spør, bare ble sånn pga flere ting Endret 20. april 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 20. april 2014 Forfatter Del Skrevet 20. april 2014 Om du lurer på åssen det ser ut, er det lettere å tegne opp om du vil jeg skal det. Men det skal være riktig Lenke til kommentar
epifant Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 (endret) Hørte akkurat et utsagn fra en som har bygd proffkasser og bilstereo generelt i over 20 år: "Å bruke en spole på dobbeltspor-element er ikke å anbefale!" "Fordi den ene spolen generer magnetisme i den som ikke brukes og lager høy induktans" "Skader og det låter ikke bra! Impedanse er et avansert tema, nominell impedanse er bare en liten del av det! Kommer bla Ann på kasse!" Men hva med det han over her sier? Det er en jeg virkelig stoler på. Jeg ville bedt ham utdype HVA som tar skade av det og hvorfor det ikke skal låte bra. Og hva som vil skje om du simpelthen kortslutter den ene spolen med en kort ledningsstump fra + til - Dan Wiggins (som i sin tid startet Adire Audio, utviklet XBL2-magnetsystemet brukt i et utall subwooferelementer, hadde mer enn en finger med i utviklingen av Event Opal-monitorene ++) er ihvertfall uenig med ham. Les gjerne denne PDFen han har skrevet for en grei og ganske lettfattelig forklaring - elementer med to spoler er veldig fleksible* *som i at de lettere kan tilpasses ulike forsterkere. Ikke bedre eller verre - bare annerledes. Endret 22. april 2014 av epifant 1 Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Hørte akkurat et utsagn fra en som har bygd proffkasser og bilstereo generelt i over 20 år: "Å bruke en spole på dobbeltspor-element er ikke å anbefale!" "Fordi den ene spolen generer magnetisme i den som ikke brukes og lager høy induktans" "Skader og det låter ikke bra! Impedanse er et avansert tema, nominell impedanse er bare en liten del av det! Kommer bla Ann på kasse!" Men hva med det han over her sier? Det er en jeg virkelig stoler på. Jeg ville bedt ham utdype HVA som tar skade av det og hvorfor det ikke skal låte bra. Og hva som vil skje om du simpelthen kortslutter den ene spolen med en kort ledningsstump fra + til - Dan Wiggins (som i sin tid startet Adire Audio, utviklet XBL2-magnetsystemet brukt i et utall subwooferelementer, hadde mer enn en finger med i utviklingen av Event Opal-monitorene ++) er ihvertfall uenig med ham. Les gjerne denne PDFen han har skrevet for en grei og ganske lettfattelig forklaring - elementer med to spoler er veldig fleksible* *som i at de lettere kan tilpasses ulike forsterkere. Ikke bedre eller verre - bare annerledes. Skal undersøke og sjekkes! Takk for info.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå