Gå til innhold

Hva har størst påvirkning på FPS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som folk ovenfor har forsøkt å si, så spiller det en rolle hvilke instillinger du har i spillet ditt, (lavere instillinger blir mer fps) og hvilket skjermkort/cpu du har. Dersom rammen din er ekstremt liten kan den også dra ned fpsen din (ikke vanlig i dag).

Jeg regner med at det du lurer på er om PCen du ser på kan kjøre spillet ditt med X antall FPS hvor x må være stor nok til at spillet kan nytes? Da finnes det tester online hvor de fleste populære gfx/cpu kombinasjoner er testet på forskjellige spill og gir forskjellige FPS.

Lenke til kommentar

Jeg har oppløsning, Max: 4096 X 2160. Er det bra?

På skjermkort er det helt normalt i dag, alle skjermkort støtter dette så lenge de har en Displayport-utgang.

Jeg bare lurer på hva som har mest og si på fps?

Oppløsning

Antialiasing som ikke er FXAA eller SMAA 1x

Draw distance

LOD

FOV

Er det ting på skjermen, allt samen?

Dette er ting som styrer hvordan bildet i spillet ser ut ja.

Oppløsning styrer hvor mange piksler skjermkortet må tegne hver frame, jo flere piksler per frame, jo færre frames vil kunne produseres i sekundet.

Antialiasing er kantutjevning for å fikse bildealiasing, som oppstår når bildet inneholder linjer som ikke går parallelt med pikslene på skjermen. De mer effektive løsningene her får skjermkortet til å tegne 3D-modeller, hele bildet, eller deler av bildet i høyere oppløsning for så å ta gjennomsnittsfargen av pikslene og minske aliasing.

Draw distance er hvor langt i horisonten bildet skal tegnes, lengre draw distance = flere detaljer i bildet = færre frames per second.

LOD, eller Level of Detail, er hvor aggressivt spillet skal droppe detaljer på 3D-modeller og effekter i avstanden, dette ligner litt på draw distance og har lignende ytelsespåvirkning.

FOV, eller Field of View, er hvor stor vinkel det skal være på "kameralinsen" som bildet blir tegnet fra, dette har også noe å si på hvor mange detaljer du får i bildet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

OK, men hva er best da mye fps eller litte

Kort sagt, mye.

Desto mer desto bedre, i nesten alle omstendigheter.

Det eneste unntaket jeg klarer å se for meg, er vis du har en gjennomsnittlig dyr skjerm som oppdateres 60 ganger i sekundet (sånn som de fleste jeg har møtt har).

I denne situasjonen kan ikke skjermen din vise mer en 60 FPS, så all FPS over 60 er litt bortkastet.

Det andre alternative er en litt dyrere skjerm på 120 MHz skjerm, som oppdatere seg 120 ganger i sekundet, og kan derfor ta full nytte av opp til 120 FPS.

Men som sagt, de fleste skjermer har kun 60 MHz oppdatering, så mer en 60 FPS trengs sjeldent.

TL;DR: Alt over 60 FPS er som regel bortkastet.

Endret av Slettet-JWlLR8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...